Zóny pre každého študenta

Najčastejšie chyby v procese hodnotenia

- najčastejšie chyby v procese hodnotenia sa v pedagogickej literatúre (Kosová, 1995) uvádzajú:

·  Sklon ku miernosti - učiteľ hodnotí žiaka oproti ostatným žiakom až veľmi Jeho latka náročnosti voči niektorým žiakom je postavená veľmi nízko a títo žiaci ľahko dostávajú dobré známky. Uplatňuje sa tu implicitná teória osobnosti.

·  Sklon ku prísnosti - učiteľ hodnotí príliš prísne, než ako to v skutočnosti je. Ide o akúsi poistku pre učiteľa, ochranu seba samého, pre prípad ak by žiak zlyhal. Je tu obava učiteľa, že ak žiak zlyhá, vina bude pripísaná jemu.

·  Extrémna nesmelosť - učiteľ hľadá zlatú strednú cestu, aby nikomu neuškodil a aby nikomu nepridal. Následkom toho je situácia keď všetko zlé je potlačené a všetko dobré sa nevyzdvihuje. Tak sa učiteľ snaží vyhnúť pedagogickým situáciám, ktoré vznikajú pri negatívnom a veľmi pozitívnom hodnotení. Žiaci nevedia pri takomto pôsobení učiteľa určiť hranice pozitívneho a negatívneho. Učiteľa považujú za nespravodlivého, ktorý nevie čo chce.

·  Sklon ku vyhraneným súdom, čiernobiele videnie - tento prístup sa vyznačuje tým, že pozitívne prvky učiteľ hodnotí ako veľmi dobré a negatívne ako horšie, než je skutočnosť. Takéto hodnotenie poukazuje na nestabilnú osobnosť toho, kto hodnotí (Schimunek, 1994).  Ku hodnoteniu sa potom pridružujú aj chyby percepcie.
Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/pedagogika/11572-najcastejsie-chyby-v-procese-hodnotenia/