Vývin, vývinové anomálie (nerovnosti)

Spoločenské vedy » Pedagogika

Autor: ivka47
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 07.05.2011
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 493 slov
Počet zobrazení: 10 366
Tlačení: 654
Uložení: 743
Je to zjavná odchýlka od toho, čo je typické alebo  normálne, ale čo nezahrňuje patologický stav. Vývin môže byť: oneskorený, nerovnomerný, môže vykazovať prejavy psychopatológie
Dieťa, ktorého duševný vývin neprebieha podľa očakávaných noriem sa veľmi skoro stáva problémom predovšetkým pre svojich rodičov a v období školopovinnosti aj pre svojich učiteľov a vychovávateľov.
 
Sebautváranie osobnosti predpokladá vzájomnú interakciu 3 faktov: biologických, sociálnych, psychických.
 
V prípade biologických faktorov = dedičnosť
  Sociálnych faktorov = prostredie, resp. výchova
Psychické faktory utvárania osobnosti, môžu vystupovať na troch úrovniach:
 
1. univerzálne psychologické regulátory (skúsenosti, znalosti, schopnosti)
2. individuálne prychoregulátory (temperament, intelekt, črty osobnosti)
3. systémové psychoregulátory ľudského konania (ašpirácie, životný štýl)
ak tieto schopnosti nemá nastáva nerovnováha vzťahu človeka a prostredia, čo vedie k porušeniu života
 
Zdravie je stav plnej fyzickej psychickej a sociálnej pohody. Za normu z pedagogického hľadiska budeme pokladať stav, vlastnosť a proces, ktorý nevybočuje z priemeru bežnosti alebo zo zaužívaných či predpísaných pravidiel. Normalita znamená stav, ktorý zodpovedá obvyklosti, pravidelnosti alebo očakávaniu. Normalita sa môže týkať somatickej, psychickej alebo sociálnej stránky človeka.
V súčasnosti existuje v oblasti ŠPP široké spektrum pojmov, ktoré sa nie vždy adekvátne používajú (defektný, postihnutý)
Zdravotnícka terminológia používa pojmy:
poškodený, abnormálny, dieťa so špecif. potrebami,  neprispôsobivé dieťa, narušené dieťa výnimočné dieťa.
 
Typy vývinových chýb
Vývin dieťaťa a jeho možné anomálie patria medzi veľmi závažné problémové oblasti špeciálnej pedagogiky.
Vývinom sa obyčajne označuje proces pozitívnych kvalitatívnych

a kvantitatívnych zmien organizmu/orgánu alebo funkcie/, ktorý sa realizuje v určitom časovom slede. Ide tu o interakciu medzi faktormi, ktoré pôsobia na vývin jedinca na základe heredity či genetických informácií, a faktormi ovplyvňujúcimi z vonkajšieho prostredia.
Opakom normálneho vývinu sú vývinové anomálie spôsobené patogénnymi faktormi, ktoré podľa svojej povahy a rozsahu môžu negatívne ovplyvniť vývin

v zmysle od jeho spomalenia až po jeho zamedzenie /nulitu/ alebo zmeny smeru.
Pre potreby špeciálnej pedagogiky typy vývinových chýb delíme na:
ustrnutý vývin je dôsledkom takého pôsobenia patogénnych faktorov, že k vývinu orgánu alebo jeho funkcie nedochádza. Sem sa zaraďuje vrodená slepota, hluchota, úplne nevyvinutý orgán/končatina/.
- obmedzený vývin, určitý orgán alebo jeho funkcia sa už od začiatku života vyvíja obmedzene a nikdy nedosiahne stupeň normálneho vývinu. Sem možno zaradiť niektoré formy mentálnej retardácie, vrodenú nedoslýchavosť, slabozrakosť, alebo

v oblasti telesne postihnutých vrodené malformácie /odchýlky tvaru orgánu/, vrodenú poruchu citových vzťahov.
oneskorený vývin je reverzibilný včasnom poskytnutí lekárskej, špeciálnopedago-gickej alebo sociálnej intervencií. Jeho začiatočná fáza je podobná obmedzenému vývinu. Rozdiel je v tom, že pri tejto forme je intenzívnejší efekt na včasnú intervenciu a možno sa priblížiť k normálu, kým u obmedzeného tento ostáva trvalo limitovaný. Napríklad oneskorený vývin reči, oneskorený vývin motoriky -chôdze.
- prerušený vývin, vývin orgánu či funkcie sa náhle spomalí alebo úplne preruší. Z hľadiska prognózy tento stav môže mať stagnujúci charakter, alebo v ďalšom priebehu môže mať dynamickú formu /zhoršujúci stav, či postupne zlepšujúci/. Sem patria detské demencie, mozgové dysfunkcie, ochrnutia.
-  pochybný vývin je taká anomália vývinu, pri ktorej orgán alebo funkcia sa vyvíjajú nežiaducim scestným smerom. Môže sa to týkať časti alebo celku. Zo sociálnej oblasti patria sem: devianti, negatívne povahové črty.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Pedagogika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.018 s.
Zavrieť reklamu