Pedagogika mentálne postihnutých

Spoločenské vedy » Pedagogika

Autor: ivka47
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 07.05.2011
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 443 slov
Počet zobrazení: 12 276
Tlačení: 965
Uložení: 1 015
Pedagogika mentálne postihnutých

Psychopédiavedný odbor, ktorý sa zaoberá výchovou, vzdelaním a vyučovaním mentálne postihnutých jedincov.
- Špeciálna pedagogika chápe mentálne postihnutie ako nedostatočnú schopnosť poznané veci transformovať do myšlienok a udalostí.
Mentálna retardácia je súborné označenie pre výrazne podpriemernú úroveň všeobecnej inteligencie IQ pod 70, prejavuje sa to už v útlom detskom veku. Delí sa na oligofréniu a demenciu.

Oligofrénia – slabomyseľnosť, je to obmedzenie vývinu všetkých psychických funkcií, najmä rozumových, narušenie intelektu.
Je zdedená alebo vrodená, poprípade vzniká v ranom období detstva, spravidla do 2. roku života. Tento stav je trvalý, trvá počas celého života, nemožno ho odstrániť

Príčiny môžu byť
1.  biologicky podmienené, ktoré súvisia s poškodením mozgu
2.  sociálne podmienené t.j. extrémna výchovná zanedbanosť.
Demencia je neskôr získaná porucha mentálnych, povahových i duševných schopností. Vzniká ako následok nejakého ochorenia, úrazov po 2. roku života

Stupne mentálnej retardácie:

Stupeň mentálnej retardácie sa zisťuje testmi inteligencie, a je vyjadrený číselným kvocientom IQ. Za normu platí hodnota IQ okolo 100. Na základe toho rozlišujeme:
1/  debilitu - ľahká mentálna retardácia 70-50 IQ – je vychovávateľný a vzdelávateľný
2/  imbecilitu - stredná mentálna retardácia 49-35 IQ – nie je vzdelávateľný, iba vychovávateľný
3/  idiocitu - ťažká  a hlboká mentálna retardácia  34-0 IQ – nie je vzdelávateľný a vychovávateľný
Autizmus je vrodená neschopnosť nadviazania konktaktu s ostatnými ľuďmi.
- V každom meste existujú osobitné školy a pomocné školy, kde chodia mentálne postihnuté deti.
 
Pedagogika mentálne postihnutých
-špeciálno-pedagogická vedná disciplína, ktorá s venuje výchove a vzdelávaniu osôb so zníženými schopnosťami sa volá psychopédia
1. mierna duševná zaostalosť – debilita IQ 50-70
- deti vychovávateľné, vzdelávateľné, svojprávne, navštevujú špec. školu. Dva typy:
eretická forma – nekľud, pohyblivosť, vých. problémy
torpídna forma – pomalosť.
2. stredne ťažká duševná zaostalosť – imbecilita IQ 35-49
- výrazné obmedzenie schopnosti človeka. Pokladajú sa za nevzdelávateľných a čiastočne vychovávateľných. Obyčajne sú zaradený do ústavov.
Znaky – primitívne vyslenie, oneskorená reč, manuálne nezručný, agramatická reč, poruchy výslovnosti.
Výchova – osvojenie základných hygienických návykov, sebaobsluha, základné spoločenské návyky
-nesamostatný, stála starostlivosť
3. ťažká duševná zaostalosť – idiocia IQ 20-34
4. hlboká duševná zaostalosť – hlboká idiocia IQ menej ako 20
Ani v dospelosti nedosahujú rozumové schopnosti ako 2. ročné dieťa. Dohovára sa cez neverbálne znaky, posunky. Vyžadujú aj lekársku opateru, dožívajú sa veku do 30 rokov. Príčiny – genetické, v tehotenstve, ožiarením

POPULÁCIA S MENTÁLNOU RETARDÁCIOU V SR
2-2,5% - bez komplikácii
0,3-0,4% - s komplikáciami
Darwinov syndróm r 1866
Choroba spôsobená chromozómovou chybou – jeden nadpočetný chromozóm u chromozómového páru 21. Túto chorobu nevieme liečiť, ale treba ísť až po najvyššiu možnú hranicu (sú i na SŠ). Vyžadujú si starostlivosť rodiny a školy. Intelektový rast sa zastavuje okolo 15 roku. Radi nadväzujú kontakt, nemajú radi zmenu. Napodobňujú, dajú sa ľahko zlákať na hlúposti. Majú umelecké sklony.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Pedagogika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.019 s.
Zavrieť reklamu