Osobnosť sociálneho pracovníka
Autor: primak
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 13.08.2011
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 615 slov
Počet zobrazení: 26 207
Počet zobrazení: 26 207
Tlačení: 1 502
Uložení: 1 619
Uložení: 1 619
Osobnosť sociálneho pracovníka a kvalifikačné predpoklady pre výkon sociálnej práce. Ďalšie vzdelávanie sociálnych pracovníkov.
Osobnosť sociálneho pracovníka je prvým, základným a tým najdôležitejším vkladom do vlastnej profesie.
Podľa Strieženca je sociálny pracovník profesionál, ktorý disponuje osobitými predpokladmi, vlastnosťami a schopnosťami. Prispieva k zlepšeniu situácie a nabáda jednotlivca, skupinu či komunitu k správnym postojom. Snaží sa riešiť a eliminovať poruchy v interakcii so sociálnym prostredím, vedie klienta k vlastnej zodpovednosti a k využitiu vlastných zdrojov.
Sociálny pracovník by mal mať vlastnosti zrelej osobnosti:
- vyrovnanosť
- stálosť
- empatia
- citová stabilita
- životný optimizmus
- pracovná disciplína
- spravodlivosť
- obetavosť
- flexibilita
- tvorivosť
- čestnosť
- zodpovednosť
- iniciatíva a dynamika
Sociálny pracovník sa pri svojej práci riadi Etickým kódexom sociálneho pracovníka
- normy pre vystupovanie a správanie sa sociálneho pracovníka
- etická zodpovednosť sociálneho pracovníka voči klientom
- etická zodpovednosť sociálneho pracovníka voči kolegom
- etická zodpovednosť sociálneho pracovníka voči zamestnávateľom
- etická zodpovednosť sociálneho pracovníka voči spoločnosti
Činnosť sociálneho pracovníka sa zameriava predovšetkým na:
- prácu s deťmi a mládežou
- prácu s rodinou a osamelými
- sociálnu prácu v školách
- sociálne poradenstvo a pomoc chorým
- prácu so zdravotnej postihnutými prácu s osobami vyššieho veku
- poradenstvo a pomoc nezamestnaným
- poradenstvo pre občanom prepustených z výkonu trestu
- poradenstvo pre spoločensky neprispôsobivých občanov
Za najdôležitejšie úlohy považujeme najmä:
- predchádzať vzniku nepriaznivých sociálnych udalosti
- zisťovať príčiny sociálnych problémov
- zlepšovať vzťahy v interakcii sociálneho prostredia a klienta
- povzbudzovať klienta k správnym postojom
- spolupracovať s inými odborníkmi za účelom poskytnutia komplexnej ochrany
- uplatňovať legislatívne opatrenia a normy za účelom zlepšenia výkonu sociálnej práce
Medzinárodná federácia sociálnych pracovníkov stanovila podmienky pre výkon profesie sociálna práca:
- sociálny pracovník má ukončené minimálne 3-ročné pomaturitné vzdelanie v oblasti sociálnej práce – v našich podmienkach, ak dosiahol titul bakalára sociálnej práce alebo má ukončené magisterské vzdelanie sociálnej práce
- má záujem o celoživotné permanentné vzdelávanie
- dosiahol vek pre začiatok výkonu praxe – dolná hranica je 21 rokov
- spĺňa osobnostné požiadavky sociálneho pracovníka – napr. morálna bezúhonnosť, mlčanlivosť, dôveryhodnosť ...
- disponuje požadovanou úrovňou všeobecných, odborných a špecializovaných vedomostí a sociálnych zručností
Zákon č. 448/2008 o sociálnych službách • 84 určuje kvalifikačné predpoklady sociálneho pracovníka:
Sociálny pracovník je fyzická osoba, ktorá získala vysokoškolské vzdelanie v študijnom odbore sociálna práca v prvom stupni, druhom stupni alebo má uznaný doklad o takomto vysokoškolskom vzdelaní vydaný zahraničnou vysokou školou.
Ďalšie vzdelávanie sociálnych pracovníkov
Ďalšie vzdelávanie na účely zákona č. 448/2008 Z.z. je prehlbovanie kvalifikácie odborných zamestnancov. Jeho cieľom je predbežné udržiavanie, zdokonaľovanie a dopĺňanie požadovaných vedomostí a schopností potrebných na vykonávanie pracovných činnosti v oblasti sociálnych služieb.
Ďalšie vzdelávanie zamestnancov vykonávajúcich pracovné činnosti v oblasti sociálnych služieb sa môžu realizovať:
- ako špecializované vzdelávanie zabezpečované strednými školami alebo vysokými školami nadväzujúcich na získanú kvalifikáciu
- účasť na akreditovaných kurzoch
- účasť na školiacich akciách v sociálnej oblasti
- účasť na sociálno-psychologických výcvikoch
- pravidelná lekárska činnosť a publikačná činnosť
Pre vytvorenie komplexného systému ďalšieho vzdelávania sociálnych pracovníkov na Slovensku je priaznivé obdobie. Na mnohých otvorených podujatiach deklarujú potrebu ďalšieho vzdelávania aj zástupcovia rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny. Potrebu vzdelávania pociťujú aj samotní sociálni pracovníci. Ako nevyhnutné sa ukazuje kreovanie ďalšieho vzdelávania sociálnych pracovníkov v špecializovaných formách prostredníctvom akreditovaných vzdelávacích aktivít ( schvaľovacím orgánom je Akreditačná komisia MŠ SR pre ďalšie vzdelávanie ), obsah jednotlivých vzdelávacích aktivít musia pritom tvoriť odborníci z praxe a skúsení pedagógovia. Práve skúsenosti z oblasti vzdelávania lekárov, ako aj reflektovanie samotných potrieb sociálnych pracovníkov viedlo vedenie Vysokej školy zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety v Bratislave k iniciatívnemu kroku zriadiť Inštitút ďalšieho vzdelávania sociálnych pracovníkov v rámci svojej organizačnej štruktúry. Tento dôležitý krok vytvára predpoklad pre vytvorenie podmienok ku konštituovaniu uceleného systému ďalšieho vzdelávania sociálnych pracovníkov v intenciách vyššie uvedených myšlienok. V súčasnosti Inštitút realizuje niekoľko akreditovaných vzdelávacích programov a prispieva tak k skvalitňovaniu odbornej kompetencie sociálnych pracovníkov.
Osobnosť sociálneho pracovníka je prvým, základným a tým najdôležitejším vkladom do vlastnej profesie.
Podľa Strieženca je sociálny pracovník profesionál, ktorý disponuje osobitými predpokladmi, vlastnosťami a schopnosťami. Prispieva k zlepšeniu situácie a nabáda jednotlivca, skupinu či komunitu k správnym postojom. Snaží sa riešiť a eliminovať poruchy v interakcii so sociálnym prostredím, vedie klienta k vlastnej zodpovednosti a k využitiu vlastných zdrojov.
Sociálny pracovník by mal mať vlastnosti zrelej osobnosti:
- vyrovnanosť
- stálosť
- empatia
- citová stabilita
- životný optimizmus
- pracovná disciplína
- spravodlivosť
- obetavosť
- flexibilita
- tvorivosť
- čestnosť
- zodpovednosť
- iniciatíva a dynamika
Sociálny pracovník sa pri svojej práci riadi Etickým kódexom sociálneho pracovníka
- normy pre vystupovanie a správanie sa sociálneho pracovníka
- etická zodpovednosť sociálneho pracovníka voči klientom
- etická zodpovednosť sociálneho pracovníka voči kolegom
- etická zodpovednosť sociálneho pracovníka voči zamestnávateľom
- etická zodpovednosť sociálneho pracovníka voči spoločnosti
- prácu s deťmi a mládežou
- prácu s rodinou a osamelými
- sociálnu prácu v školách
- sociálne poradenstvo a pomoc chorým
- prácu so zdravotnej postihnutými prácu s osobami vyššieho veku
- poradenstvo a pomoc nezamestnaným
- poradenstvo pre občanom prepustených z výkonu trestu
- poradenstvo pre spoločensky neprispôsobivých občanov
Za najdôležitejšie úlohy považujeme najmä:
- predchádzať vzniku nepriaznivých sociálnych udalosti
- zisťovať príčiny sociálnych problémov
- zlepšovať vzťahy v interakcii sociálneho prostredia a klienta
- povzbudzovať klienta k správnym postojom
- spolupracovať s inými odborníkmi za účelom poskytnutia komplexnej ochrany
- uplatňovať legislatívne opatrenia a normy za účelom zlepšenia výkonu sociálnej práce
Medzinárodná federácia sociálnych pracovníkov stanovila podmienky pre výkon profesie sociálna práca:
- sociálny pracovník má ukončené minimálne 3-ročné pomaturitné vzdelanie v oblasti sociálnej práce – v našich podmienkach, ak dosiahol titul bakalára sociálnej práce alebo má ukončené magisterské vzdelanie sociálnej práce
- má záujem o celoživotné permanentné vzdelávanie
- dosiahol vek pre začiatok výkonu praxe – dolná hranica je 21 rokov
- spĺňa osobnostné požiadavky sociálneho pracovníka – napr. morálna bezúhonnosť, mlčanlivosť, dôveryhodnosť ...
- disponuje požadovanou úrovňou všeobecných, odborných a špecializovaných vedomostí a sociálnych zručností
Zákon č. 448/2008 o sociálnych službách • 84 určuje kvalifikačné predpoklady sociálneho pracovníka:
Sociálny pracovník je fyzická osoba, ktorá získala vysokoškolské vzdelanie v študijnom odbore sociálna práca v prvom stupni, druhom stupni alebo má uznaný doklad o takomto vysokoškolskom vzdelaní vydaný zahraničnou vysokou školou.
Ďalšie vzdelávanie sociálnych pracovníkov
Ďalšie vzdelávanie na účely zákona č. 448/2008 Z.z. je prehlbovanie kvalifikácie odborných zamestnancov. Jeho cieľom je predbežné udržiavanie, zdokonaľovanie a dopĺňanie požadovaných vedomostí a schopností potrebných na vykonávanie pracovných činnosti v oblasti sociálnych služieb.
Ďalšie vzdelávanie zamestnancov vykonávajúcich pracovné činnosti v oblasti sociálnych služieb sa môžu realizovať:
- ako špecializované vzdelávanie zabezpečované strednými školami alebo vysokými školami nadväzujúcich na získanú kvalifikáciu
- účasť na akreditovaných kurzoch
- účasť na školiacich akciách v sociálnej oblasti
- účasť na sociálno-psychologických výcvikoch
- pravidelná lekárska činnosť a publikačná činnosť
Pre vytvorenie komplexného systému ďalšieho vzdelávania sociálnych pracovníkov na Slovensku je priaznivé obdobie. Na mnohých otvorených podujatiach deklarujú potrebu ďalšieho vzdelávania aj zástupcovia rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny. Potrebu vzdelávania pociťujú aj samotní sociálni pracovníci. Ako nevyhnutné sa ukazuje kreovanie ďalšieho vzdelávania sociálnych pracovníkov v špecializovaných formách prostredníctvom akreditovaných vzdelávacích aktivít ( schvaľovacím orgánom je Akreditačná komisia MŠ SR pre ďalšie vzdelávanie ), obsah jednotlivých vzdelávacích aktivít musia pritom tvoriť odborníci z praxe a skúsení pedagógovia. Práve skúsenosti z oblasti vzdelávania lekárov, ako aj reflektovanie samotných potrieb sociálnych pracovníkov viedlo vedenie Vysokej školy zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety v Bratislave k iniciatívnemu kroku zriadiť Inštitút ďalšieho vzdelávania sociálnych pracovníkov v rámci svojej organizačnej štruktúry. Tento dôležitý krok vytvára predpoklad pre vytvorenie podmienok ku konštituovaniu uceleného systému ďalšieho vzdelávania sociálnych pracovníkov v intenciách vyššie uvedených myšlienok. V súčasnosti Inštitút realizuje niekoľko akreditovaných vzdelávacích programov a prispieva tak k skvalitňovaniu odbornej kompetencie sociálnych pracovníkov.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Osobnosť v sociálnom prostredí | Referát | 2 678 slov | |
Osobnosť | Ostatné | 2 958 slov | |
Osobnosť sociálneho pracovníka | Referát | 1 552 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#osobnosť zdravotníckeho pracovníka #socialny pracovnik #uvaha na temu psychologia v zdravotníctve #Terénna sociálna práca - esej #esej o detoch #ktore povolanie povazujem za najdolezitejsie #osobnost soc.pracovnika #predpoklady na vykon socialnej prace #esej-osobnosť sociálneho pracovníka #úvaha o zdravotníctve #osobnosť zdravotníckeho pracovníka pszchologia #sociálna práca s neprispôsobivými občanmi #neprispôsobiví občania #uvaha charita #Sociálne poradenstvo #osobnosť socialneho pracovníka #historia socialnopravnej ochrany deti a mladeze #esej -Princíp zodpovednosti v socialnej praci #zakon 448/2008 #esej ze sociální psychologieDiskusia: Osobnosť sociálneho pracovníka
Pridať nový komentárVygenerované za 0.020 s.