Transformácia sociálnej sféry po roku 1989

Spoločenské vedy » Pedagogika

Autor: primak
Typ práce: Referát
Dátum: 14.08.2011
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 749 slov
Počet zobrazení: 15 458
Tlačení: 756
Uložení: 844
Transformácia sociálnej sféry po roku 1989 ( z hľadiska sociálnej politiky a sociálneho zabezpečenia v obdobiach 1989-1993, 1993-1998, 1998-2006, 2006- súčasnosť)
 
Transformácia soc. sféry  z hľadiska soc. politiky
Na konci roka 1989 je situácia soc. politiky v Československu podobná ako v iných postkomunistických krajinách. Neexistoval veľký rozdiel medzi bohatými a chudobnými, čo vytvorilo pevné základy pre spoločenské reformy. Celá krajina ale zažila pokles ekonomickej produkcie a nárast inflácie. Objavil sa nový fenomén – nezamestnanosť.
Nedostatočný právny rámec a nepripravenosť na zmeny v štáte, priniesli do štátneho rozpočtu výrazné straty.
Po roku 1989 bol vypracovaný celkový koncept reformy sociálnej politiky, boli založené novšie inštitúcie sociálnej politiky vrátane povinného zdravotného a sociálneho poistenia, tripartitných inštitúcií, regionálnych úradov práce a zavedená štátna garancia životného minima pre každého občana.

1989-1993

- odstránenie niektorých sociálnych výhod komunistických funkcionárov
- zapojenie dobrovoľných iniciatívnych skupín do prípravy reformných plánov v oblasti sociálnej politiky
- aktivácia slobodných masmédií
- zriadenie slobodných profesionálnych združení
- vznik politického hnutia Verejnosť proti násiliu
Bol prijatý plán na vytvorenie štátneho systému verejných sociálnych služieb, ktorý ponúkal
- povinné zdravotné a sociálne poistenie
- dobrovoľné doplnkové poistenie pre jednotlivcov a skupiny
- štátnu sociálnu pomoc občanom v núdzi .
Rozdelenie politických strán prispelo k  rozdeleniu Československa na dva samostatné štáty – Českej republiky a Slovenskej republiky k 1.1.1993.
 
1993-1998
Systém sociálneho zabezpečenia po roku 1992 vychádza z troch hlavných zložiek :  systému sociálneho poistenia, štátnej sociálnej podpory a sociálnej pomoci.
V programe sociálnej politiky vlády dominovala otázka politiky zamestnanosti a otázka transformácie systému sociálneho zabezpečenia v smere jeho odpojenia od štátneho rozpočtu. Ekonomický a politický vývoj podmienil transformáciu existujúceho štátneho systému na systém verejného poistenia.
Jedným z prvých veľmi významných krokov v transformácii sociálneho poistenia bolo založenie Národnej poisťovne ( na základe zákona č. 7/1992 Z.z. o zriadení Národnej poisťovne a o financovaní zdravotného poistenie, nemocenského poistenia a dôchodkového poistenia platného od 1.1.1993) ako verejno-právna inštitúcia, ktorá spravovala tri oddelené fondy : dôchodkový, nemocenský a zdravotný a súčasne bola administratívne zodpovedná za poistenie občanov.
Medzi jej základné úlohy patrilo:
-  vyberanie poistného
- financovanie vecných a peňažných dávok do jednotlivých fondov a pre jednotlivých platiteľov.
Od počiatku však fungovanie poisťovne sprevádzalo množstvo organizačných, technických, legislatívnych a koncepčných nedostatkov, v dôsledku ktorých musel byť Zákon o Národnej poisťovni v priebehu prvého roka viackrát novelizovaný. Novelami sa upresňovali organizačno-kompetenčné, vecné, finančné a opravné záležitosti, upresnili sa skupiny občanov, za ktorých mal platiť poistenie štát.
Do konca roku 1993 Národná poisťovňa nebola odpojená vo finančných tokoch od štátneho rozpočtu a vyvolávalo to nové diskusie o jej verejnoprávnosti. Národná poisťovňa sa rozdelila na dve inštitúcie:

- Sociálnu poisťovňu ( spravovanie všeobecného povinného dôchodkového a nemocenského poistenia) vznikla 1.11.1994 zákonom č. 274/1994 Z.z. ako verejnoprávna inštitúcia poverená výkonom nemocenského poistenia a dôchodkového zabezpečenia, ktoré prevzala od svojej predchodkyne Národnej poisťovne.
- Všeobecnú zdravotnú poisťovňu, ktorá funguje od roku 1995 a zároveň vytvorili predpoklady na vznik ďalších poisťovní zabezpečujúcich zdravotné poistenie.

Sociálna poisťovňa prevzala od Slovenskej poisťovne 1. apríla 2002 aj poistenie zodpovednosti zamestnávateľa za škodu pri pracovnom úraze a pri chorobe z povolania.
Od 1. januára 2004 vykonáva v zmysle zákona č. 461/2003 Z.z. sociálne poistenie, t.j.
- nemocenské poistenie
- dôchodkové poistenie – starobné a invalidné,
- úrazové poistenie
- garančné poistenie
- poistenie v nezamestnanosti
Od 1. januára 2005 Sociálna poisťovňa vykonáva aj činnosti v rámci starobného dôchodkového sporenia – predovšetkým vyberá príspevky, postupuje ich dôchodkovým správcovským spoločnostiam a registruje zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení.

Sociálna politika na Slovensku po roku 2002 až súčasnosť
Sociálna politika po roku 2002 sa zaviazala splniť konkrétne ciele: zlepšenie pracovných , sociálnych a životných podmienok všetkých občanov. V oblasti sociálnej politiky sa zamerala na tieto sféry:
 - dôchodková reforma
- sociálne zabezpečenie
- nezamestnanosť
- rodina
- sociálne služby
Zhruba od roku 2002 bol predložený prvý balíček sociálnych zákonov. Zmeny v oblasti sociálnej politiky sú postavené na týchto princípoch.
 - nová soc. politika nevníma nezamestnaných občanov a sociálne odkázaných  ako pasívny subjekt štátnej soc. pomoci.
- nová soc. politika preferuje princíp „ pracovať sa oplatí“
-  zapojenie samosprávy, občanov a cirkvi do riešenia soc. problémov
- podporuje a rešpektuje individuálnu voľbu a vlastnícke práva občana v oblasti penzijného zabezpečenia
 - v roku 2002 nová soc. politika realizuje reformy:
1. reforma systému soc. pomoci a rodinnej politiky
2. reforma trhu práce a politiky zamestnanosti
3. reforma dôchodkového systému a soc. poistenia
 
V roku 2002 boli Ministerstvom práce, soc. vecí a rodiny SR predložené množstvá právnych noriem a dokumentov, z ktorých najzásadnejších je 10 reformných zákonov. Tieto tvoria základ novej soc. politiky.
V priebehu roku 2004 sa začal uplatňovať nový systém soc. politiky a politiky trhu práce. Výsledkom reformy má byť vyšší ekonomický rast, sprevádzaný s rastom zamestnanosti a reálnej životnej úrovne pre široké vrstvy obyvateľstva.
  Orgánmi štátnej správy v oblasti soc. vecí a služieb sú :
- Ministerstvo práce soc. vecí a rodiny SR
- Ústredie práce soc. vecí a rodiny
- príslušný ÚPSVaR
 
Od 1. januára 2004 pôsobia úrady práce a sociálne odbory „pod jednou strechou“ a podliehajú novozriadenému Ústrediu práce, soc. vecí a rodiny.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Pedagogika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.014 s.
Zavrieť reklamu