Etická zodpovednosť a typológia sociálnych pracovníkov
Autor: primak
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 14.08.2011
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 661 slov
Počet zobrazení: 8 156
Počet zobrazení: 8 156
Tlačení: 560
Uložení: 597
Uložení: 597
Vymedzenie kompetencií sociálneho pracovníka. Etická zodpovednosť a typológia sociálnych pracovníkov.
Podľa Tokárovej (2003) funkcie sociálnej práce možno rozdeliť do štyroch celkov:
1) pomoc jedincom, skupinám alebo komunitám pri rozvíjaní ich potenciálu k riešeniu sociálnych problémov
2) podporovanie a posilňovanie samostatnosti sociálnych klientov v riešení sociálnych problémov
3) hľadanie a zavádzanie spravodlivých sociálnych stratégií, služieb a alternatívnych riešení k už existujúcim a fungujúcim socioekonomickým zdrojom
4) poskytovanie informácií zabezpečovanie kontaktov s inštitúciami, ktoré ponúkajú socioekonomické zdroje v súvislosti s riešením sociálnych problémov
Aby sociálny pracovník zvládal vykonávanie týchto funkcií musí mať odbornú prípravu, osobnú zrelosť, skúsenosti a etické postoje a musí sa vedieť komplexne zhodnotiť situáciu klienta. Teda osobnosť sociálneho pracovníka sa odvíja od kvalitného vzdelania, sociálneho rozhľadu, integrovaného súhrnu povahových čŕt (poctivosť, spravodlivosť, pravdovravnosť, pracovitosť, vzbudzovanie dôvery), profesionálnych predpokladov a schopností, schopnosť komunikácie s klientom, inštitúciami a spoločenskými organizáciami (Strieženec, 2001). Existujú pravidlá pre tzv. dobrú prax, ktoré popísal Clarck. Sú to základné hodnoty sociálneho pracovníka, ktoré zahŕňajú:
- rešpektovanie klienta
- úprimnosť, otvorenosť, dôveryhodnosť a dôvera vzhľadom ku klientovi
- vzdelanosť a zručností sociálneho pracovníka
- starostlivosť a horlivosť sociálneho pracovníka
- účinnosť a užitočnosť
- oprávnenosť intervenovať
- spoluprácu a zodpovednosť
- autoritu a váženosť
Dôležitú úlohu zohrávajú pri práci sociálneho pracovníka jeho osobnostné a profesionálne kvality, hodnoty, ktoré uznáva, spôsob, akým pristupuje ku klientovi. Sociálny pracovníci ako profesijná skupina by mali zdieľať spoločné hodnoty, ktoré sú uvedené v etickom kódexe (Matoušek,2008).
Etické kódexy vytvárajú profesné asociácie,
Podstatou etického kódexu je rešpektovanie práv druhých. Medzinárodná federácia sociálnych pracovníkov sformulovala etický kódex sociálnych pracovníkov, kde patria normy:
- normy pre vystupovanie a správanie sa sociálneho pracovníka- sem patrí vystupovanie, schopnosti a profesionálny rast, služba, čestnosť, štúdium a vedecký výskum
- etická zodpovednosť sociálneho pracovníka voči klientom- zahŕňa prvoradosť záujmov klienta, práva klientov, dôvernosť a mlčanlivosť, honoráre
- etická zodpovednosť sociálneho pracovníka voči kolegom- zaoberá sa slušnosťou a zdvorilosťou, prácou s klientmi kolegov
- etická zodpovednosť sociálnych pracovníkov voči zamestnávateľom- záväzky voči zamestnávateľským organizáciám
- etická zodpovednosť sociálneho pracovníka voči spoločnosti- udržanie profesionálnej cti, služba spoločenstvu, rozvoj poznatkov, podpora všeobecného blaha
Etický kódex na jednej strane napomáha sociálnemu pracovníkovi pri riešení etického problému a na strane druhej je akousi pomocnou barličkou pri prístupe ku klientovi. Pochopiť jeho situáciu ,vybrať možnú terapiu a účinné vedecké postupy a metódy pre riešenie problémov klienta v praxi Etický kódex je zodpovednosť na oboch stranách podieľajúcich sa na sociálnej intervencií u klienta .V našej republike je Etický kódex platný z roku 1997.
- Role sociálneho pracovníka:-
- Defenzívna prax- sociálny pracovník jedná podla predpisov a plní si svoje povinnosti definované zákonom
- reflexívna prax – reflektuje dokáže reagovať na etické problémy klienta je si istejší svojou osobnosťou .je schopný sa vyrovnať s neistotu ,ktorá sociálnu prácu sprevádza ,snaží sa o integráciu hodnôt znalostí a uvádza ich do praxe. je autonómna osobnosť.
Typológia prístupu k praxi sociálneho pracovníka
- (Banksová1995) z hľadiska k prístupu k praxi
- Angažovaný sociálny pracovník – (rovnocenný partner)chápe svoju prácu ako spôsob ktorým uplatňuje osobné a morálne hodnoty .vychádza z toho že sociál. prac má sa venovať a starať o klienta,jednať s nimi ako s priateľmi .v dnešnom kontexte je tento prístup dosť problematický realizovateľný.
- Radikálna sociálna pracovník–(rovnocenný partner )poňatie s predchádzajúcim má spoločné to,že vkladá osobné hodnoty do praxe .nerobí to pre klienta ide mu zn´menu týchto zákonov v oblastí sociálnej praxea politiky .
- Byrokratický sociálny pracovník – ( úradník technik )v tomto medele sa odporúča oddeliť osobné hodnoty od pracovných hodnôt a od hodnôt zamestnávateľa .cieľom soc práce je manipulácia s ľuďmi v záujme ich zmeny .patrí tu aj vytváranie ilúzia starostlivosti o klienta ,na druhej strane pôsobí prísne rozdelenie je nutné kvôli tomu aby sa soc. pracovníci necítili previnilo ,že manipulujú s klientmi a užívajú vzťah ,ktorý bežnom živote nepovažujú za čestný.
- Profesionálny pracovník - (profesionál)je to autonomný profesionál vzdelaný v odbore vedení etickým kódexom jeho identitu tvorí členstvo v profesii. Prioritou sú práva klientov a záujmy klientov Tu je vzťah definovaný ako spolupráca na rovnej úrovní podieľanie sa na oboch stranách .treba tu vyvážiť moc medzi klientom a pracovníkom upevnením práv klienta .klienta s podieľa na riešení problému .
-Syndróm vyhorenia
Prejavom je nezáujem o klientove problémy ,zbavovanie sa zodpovednosti za rozhodnutia ,presúvanie svojich klientov kolegom ,v niektorých prípadoch u žien najmä nástup na materskú dovolenku .riešenie:
nájsť si spôsob relaxovania ,komunikovať o tom s inou osobou .Prípadne využiť poradenské služby psychológa ,požiadať o dovolenku zmena prostredia prospeje v takej situácií.
Podľa Tokárovej (2003) funkcie sociálnej práce možno rozdeliť do štyroch celkov:
1) pomoc jedincom, skupinám alebo komunitám pri rozvíjaní ich potenciálu k riešeniu sociálnych problémov
2) podporovanie a posilňovanie samostatnosti sociálnych klientov v riešení sociálnych problémov
3) hľadanie a zavádzanie spravodlivých sociálnych stratégií, služieb a alternatívnych riešení k už existujúcim a fungujúcim socioekonomickým zdrojom
4) poskytovanie informácií zabezpečovanie kontaktov s inštitúciami, ktoré ponúkajú socioekonomické zdroje v súvislosti s riešením sociálnych problémov
Aby sociálny pracovník zvládal vykonávanie týchto funkcií musí mať odbornú prípravu, osobnú zrelosť, skúsenosti a etické postoje a musí sa vedieť komplexne zhodnotiť situáciu klienta. Teda osobnosť sociálneho pracovníka sa odvíja od kvalitného vzdelania, sociálneho rozhľadu, integrovaného súhrnu povahových čŕt (poctivosť, spravodlivosť, pravdovravnosť, pracovitosť, vzbudzovanie dôvery), profesionálnych predpokladov a schopností, schopnosť komunikácie s klientom, inštitúciami a spoločenskými organizáciami (Strieženec, 2001). Existujú pravidlá pre tzv. dobrú prax, ktoré popísal Clarck. Sú to základné hodnoty sociálneho pracovníka, ktoré zahŕňajú:
- rešpektovanie klienta
- úprimnosť, otvorenosť, dôveryhodnosť a dôvera vzhľadom ku klientovi
- vzdelanosť a zručností sociálneho pracovníka
- starostlivosť a horlivosť sociálneho pracovníka
- účinnosť a užitočnosť
- oprávnenosť intervenovať
- spoluprácu a zodpovednosť
- autoritu a váženosť
Etické kódexy vytvárajú profesné asociácie,
Podstatou etického kódexu je rešpektovanie práv druhých. Medzinárodná federácia sociálnych pracovníkov sformulovala etický kódex sociálnych pracovníkov, kde patria normy:
- normy pre vystupovanie a správanie sa sociálneho pracovníka- sem patrí vystupovanie, schopnosti a profesionálny rast, služba, čestnosť, štúdium a vedecký výskum
- etická zodpovednosť sociálneho pracovníka voči klientom- zahŕňa prvoradosť záujmov klienta, práva klientov, dôvernosť a mlčanlivosť, honoráre
- etická zodpovednosť sociálneho pracovníka voči kolegom- zaoberá sa slušnosťou a zdvorilosťou, prácou s klientmi kolegov
- etická zodpovednosť sociálnych pracovníkov voči zamestnávateľom- záväzky voči zamestnávateľským organizáciám
- etická zodpovednosť sociálneho pracovníka voči spoločnosti- udržanie profesionálnej cti, služba spoločenstvu, rozvoj poznatkov, podpora všeobecného blaha
Etický kódex na jednej strane napomáha sociálnemu pracovníkovi pri riešení etického problému a na strane druhej je akousi pomocnou barličkou pri prístupe ku klientovi. Pochopiť jeho situáciu ,vybrať možnú terapiu a účinné vedecké postupy a metódy pre riešenie problémov klienta v praxi Etický kódex je zodpovednosť na oboch stranách podieľajúcich sa na sociálnej intervencií u klienta .V našej republike je Etický kódex platný z roku 1997.
- Role sociálneho pracovníka:-
- Defenzívna prax- sociálny pracovník jedná podla predpisov a plní si svoje povinnosti definované zákonom
- reflexívna prax – reflektuje dokáže reagovať na etické problémy klienta je si istejší svojou osobnosťou .je schopný sa vyrovnať s neistotu ,ktorá sociálnu prácu sprevádza ,snaží sa o integráciu hodnôt znalostí a uvádza ich do praxe. je autonómna osobnosť.
Typológia prístupu k praxi sociálneho pracovníka
- (Banksová1995) z hľadiska k prístupu k praxi
- Angažovaný sociálny pracovník – (rovnocenný partner)chápe svoju prácu ako spôsob ktorým uplatňuje osobné a morálne hodnoty .vychádza z toho že sociál. prac má sa venovať a starať o klienta,jednať s nimi ako s priateľmi .v dnešnom kontexte je tento prístup dosť problematický realizovateľný.
- Radikálna sociálna pracovník–(rovnocenný partner )poňatie s predchádzajúcim má spoločné to,že vkladá osobné hodnoty do praxe .nerobí to pre klienta ide mu zn´menu týchto zákonov v oblastí sociálnej praxea politiky .
- Byrokratický sociálny pracovník – ( úradník technik )v tomto medele sa odporúča oddeliť osobné hodnoty od pracovných hodnôt a od hodnôt zamestnávateľa .cieľom soc práce je manipulácia s ľuďmi v záujme ich zmeny .patrí tu aj vytváranie ilúzia starostlivosti o klienta ,na druhej strane pôsobí prísne rozdelenie je nutné kvôli tomu aby sa soc. pracovníci necítili previnilo ,že manipulujú s klientmi a užívajú vzťah ,ktorý bežnom živote nepovažujú za čestný.
- Profesionálny pracovník - (profesionál)je to autonomný profesionál vzdelaný v odbore vedení etickým kódexom jeho identitu tvorí členstvo v profesii. Prioritou sú práva klientov a záujmy klientov Tu je vzťah definovaný ako spolupráca na rovnej úrovní podieľanie sa na oboch stranách .treba tu vyvážiť moc medzi klientom a pracovníkom upevnením práv klienta .klienta s podieľa na riešení problému .
-Syndróm vyhorenia
Prejavom je nezáujem o klientove problémy ,zbavovanie sa zodpovednosti za rozhodnutia ,presúvanie svojich klientov kolegom ,v niektorých prípadoch u žien najmä nástup na materskú dovolenku .riešenie:
nájsť si spôsob relaxovania ,komunikovať o tom s inou osobou .Prípadne využiť poradenské služby psychológa ,požiadať o dovolenku zmena prostredia prospeje v takej situácií.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Typológia sociálneho štátu | Referát | 901 slov | |
Typológia klientov | Referát | 1 176 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#socialny pracovnik #zodpovednosť #povinnosti a prava socialneho pracovnika verzus klient #SOČ biológia-témy #profesionálne správanie sa #socialnipracovník #etika v socialnej praci #syndrom vyhorenia #osobnost soc.pracovnika #etické zásady komunikácie s klientom #osobnosť socialneho pracovníka #esej -Princíp zodpovednosti v socialnej praci #eticky kodex #etika v sociálnej prácui #typologia klientov #sociálna pracovník #Profesionálne kompetencie sociálneho pracovníka #socialny pedagog #esej-osobnosť sociálneho pracovníka #moralna zodpovednostDiskusia: Etická zodpovednosť a typológia sociálnych pracovníkov
Pridať nový komentárVygenerované za 0.018 s.