Vzťah sociálnej pedagogiky a sociálnej práce
Autor: primak
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 14.08.2011
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 690 slov
Počet zobrazení: 10 864
Počet zobrazení: 10 864
Tlačení: 741
Uložení: 768
Uložení: 768
Vzťah sociálnej pedagogiky a sociálnej práce. Sociálna pedagogika ako súčasť sociálnej práce. Sociálna pedagogika ako pomáhajúca vedná disciplína sociálnej práce. Spoločné znaky.
SOCIÁLNA PEDAGOGIKA - je hraničná vedná disciplína medzi pedagogikou (vedou o výchove a vzdelávaní) a sociológiou.
- skúma vzťahy medzi sociálnym prostredím a výchovou, formy sociálnej pomoci a starostlivosti o deti, mládež a dospelých, teda človeka v sociálnom prostredí.
- úloha sociálnej pedagogiky by mala spočívať v hľadaní optimálnych foriem pomoci človeku v jeho životnej dráhe v rozličných typoch prostredí.
- funkcie sociálnej pedagogiky: - individuálna funkcia- pomoc pri hľadaní seba samého, rozvoj osobnosti – pomoc k svojpomoci
- spoločenská funkcia - zlepšenie, prípadne zmena spoločenských podmienok.
- cieľ: premena detí a mládeže i dospelých prostredníctvom výchovy. Výchovné pôsobenie na rizikové a sociálne znevýhodnené skupiny detí, mládeže i dospelých. Výchova v sociálnej pedagogike má charakter pomoci a výsledkom má byť stabilná, integrovaná osobnosť.
- sociálna práca je odborná disciplína, ktorá špeciálnymi pracovnými metódami zaisťuje sociálnu starostlivosť o človeka na profesionálnom základe. Vychádza zo systému poznatkov mnohých spoločenských vied (psychológie, sociológie, filozofie, etiky, pedagogiky, lekárskych, právnych a ekonomických vied) a aplikuje vedecké poznatky do praktickej činnosti. Zaoberá sa optimálnym fungovaním sociálnych inštitúcii zameraných na starostlivosť, zabezpečenie a pomoc jednotlivcom, skupinám, alebo komunitám.
Sociálnu pedagogiku vo vzťahu k sociálnej práci chápeme ako súčasť sociálnej pomoci. Sociálnou prácou je v praxi realizovaná sociálna pomoc a to formou výchovných, zdravotníckych, organizačných, technických a iných opatrení v prospech sociálneho klienta, skupiny alebo komunity. Sociálna pedagogika sociálnej práci pomáha vlastnými metódami a technikami práce v oblasti výchovy usmerňovať sociálneho klienta a vplyvy sociálneho prostredia tak, aby jednotlivcovi (skupine, komunite) pomohli (v súčinnosti s inými sociálnym opatreniami) uvoľňovať a rozvíjať vlastný potenciál a viesť nezávislý a zodpovedný život v danom spoločenstve. Pri analýze vzťahu sociálnej pedagogiky k sociálnej práci možno sociálnu pedagogiku považovať za vedu teoretickejšiu a všeobecnejšiu, sociálna práca je vedou viac praktickou a aplikovanou.
Sociálna pedagogika a sociálna práca majú svoj vlastný priestor vedecky presného rozvoja a pôsobnosti vo vzťahu k spoločnému subjektu (človeku) a objektu (sociálne prostredie) ich záujmu, ktorý je vymedzený k cieľovému zameraniu - zdravému fyzickému, psychickému a sociálnemu vývinu jedinca. Samozrejme to predpokladá vzájomné využívanie teoretických poznatkov, výsledkov a zovšeobecnení empirických výskumov a vzájomné prispôsobovanie a využívanie metód práce, t. j. spoluprácou na princípe akceptácie, vzájomného rešpektovania sa, ako aj spoluprácou s inými hraničnými vedami ako napr. sociológia, psychológia, sociálne právo a pod.
Sociálna pedagogika – (gr. paidós = dieťa, ágein = viesť, hnať; pôvodne sa myslelo sprevádzanie dieťaťa z domu do školy) hraničná vedná disciplína medzi pedagogikou (vedou o výchove a vzdelaní) a sociológiou. Skúma vzťahy medzi sociálnym prostredím a výchovou, formy sociálnej pomoci a starostlivosti o deti, mládež a dospelých, teda človeka v sociálnom prostredí. Jej úloha spočíva v hľadaní optimálnych foriem pomoci človeku počas jeho života v rozličných typoch prostredí, vytvárať výchovné podnety v prostredí a kompenzovať nedostatky.
SP využíva:
- metódy a techniky práce sociálnej pedagogiky v oblasti výchovy,
usmerňuje klienta a vplyvy soc. prostredia tak, aby jednotlivcovi, skupine, komunite pomohli rozvíjať vlastný potenciál a viesť nezávislý život v spoločnosti. Tento vzťah SP a soc. pedagogiky je vzťahom vzájomnej spolupráce dvoch vied s cieľom sanácie konkrétneho problému.
VZŤAH SOCIÁLNEJ PEDAGOGIKY A SOCIÁLNEJ PRÁCE:
Obe disciplíny sú samostatné. Sociálna pedagogika sa chápe ako teória – patrí k pedagogickým vedám – a sociálna práca ako praktická disciplína s teoretickým základom – patrí k sociálnym vedám. Soc. pedagogika je len jedným z teoretických základov pre soc. prácu. K ostatným základom patrí: sociológia, právo, psychológia, ekonómia a ďalšie. Sú to disciplíny ktoré sa zbližujú, pričom každá z nich si zachováva svoje špecifikum.
Soc. práca je starostlivosť o chudobných predovšetkým dospelých, je chápaná ako náhrada chýbajúcich rodinných a príbuzenských ochranných vzťahov.= ochranné služby v systéme sociálnej istoty. Výsledok = psycho – sociálna pomoc v sociálnej práci.
Sociálna pedagogika je celková starostlivosť o mládež a spolu s ústavnou výchovou tvorí okrem náhrady chýbajúcich rodinných a príbuzenských vzťahov aj komplex výchovných služieb.= služby výchovy v systéme vzdelávania . Výsledok = sociálna výchova v sociálnej pedagogike.
Podľa Mühluma poznáme sedem možností určenia vzťahov medzi sociálnou prácou a sociálnou pedagogikou:
- teorém divergencie – sociálna pedagogika a sociálna práca sú jednoznačne oddelené
- teorém subordinácie – sú vo vzťahu nadradenosti a podradenosti
- teorém substitúcie – sú zameniteľné
- teorém identity – zhodujú sa
- teorém alternatívy – sociálna pedagogika a sociálna práca sú nahradené
- teorém konvergencie – navzájom sa zbližujú
- teorém subsumcie – sú napriek špecifickým odborným rozdielom natoľko podobné, že vytvárajú spoločný systém jednania: sociálna práca + sociálna pedagogika = sociálna služby.
SOCIÁLNA PEDAGOGIKA - je hraničná vedná disciplína medzi pedagogikou (vedou o výchove a vzdelávaní) a sociológiou.
- skúma vzťahy medzi sociálnym prostredím a výchovou, formy sociálnej pomoci a starostlivosti o deti, mládež a dospelých, teda človeka v sociálnom prostredí.
- úloha sociálnej pedagogiky by mala spočívať v hľadaní optimálnych foriem pomoci človeku v jeho životnej dráhe v rozličných typoch prostredí.
- funkcie sociálnej pedagogiky: - individuálna funkcia- pomoc pri hľadaní seba samého, rozvoj osobnosti – pomoc k svojpomoci
- spoločenská funkcia - zlepšenie, prípadne zmena spoločenských podmienok.
- cieľ: premena detí a mládeže i dospelých prostredníctvom výchovy. Výchovné pôsobenie na rizikové a sociálne znevýhodnené skupiny detí, mládeže i dospelých. Výchova v sociálnej pedagogike má charakter pomoci a výsledkom má byť stabilná, integrovaná osobnosť.
- sociálna práca je odborná disciplína, ktorá špeciálnymi pracovnými metódami zaisťuje sociálnu starostlivosť o človeka na profesionálnom základe. Vychádza zo systému poznatkov mnohých spoločenských vied (psychológie, sociológie, filozofie, etiky, pedagogiky, lekárskych, právnych a ekonomických vied) a aplikuje vedecké poznatky do praktickej činnosti. Zaoberá sa optimálnym fungovaním sociálnych inštitúcii zameraných na starostlivosť, zabezpečenie a pomoc jednotlivcom, skupinám, alebo komunitám.
Sociálna pedagogika a sociálna práca majú svoj vlastný priestor vedecky presného rozvoja a pôsobnosti vo vzťahu k spoločnému subjektu (človeku) a objektu (sociálne prostredie) ich záujmu, ktorý je vymedzený k cieľovému zameraniu - zdravému fyzickému, psychickému a sociálnemu vývinu jedinca. Samozrejme to predpokladá vzájomné využívanie teoretických poznatkov, výsledkov a zovšeobecnení empirických výskumov a vzájomné prispôsobovanie a využívanie metód práce, t. j. spoluprácou na princípe akceptácie, vzájomného rešpektovania sa, ako aj spoluprácou s inými hraničnými vedami ako napr. sociológia, psychológia, sociálne právo a pod.
Sociálna pedagogika – (gr. paidós = dieťa, ágein = viesť, hnať; pôvodne sa myslelo sprevádzanie dieťaťa z domu do školy) hraničná vedná disciplína medzi pedagogikou (vedou o výchove a vzdelaní) a sociológiou. Skúma vzťahy medzi sociálnym prostredím a výchovou, formy sociálnej pomoci a starostlivosti o deti, mládež a dospelých, teda človeka v sociálnom prostredí. Jej úloha spočíva v hľadaní optimálnych foriem pomoci človeku počas jeho života v rozličných typoch prostredí, vytvárať výchovné podnety v prostredí a kompenzovať nedostatky.
SP využíva:
- metódy a techniky práce sociálnej pedagogiky v oblasti výchovy,
usmerňuje klienta a vplyvy soc. prostredia tak, aby jednotlivcovi, skupine, komunite pomohli rozvíjať vlastný potenciál a viesť nezávislý život v spoločnosti. Tento vzťah SP a soc. pedagogiky je vzťahom vzájomnej spolupráce dvoch vied s cieľom sanácie konkrétneho problému.
VZŤAH SOCIÁLNEJ PEDAGOGIKY A SOCIÁLNEJ PRÁCE:
Obe disciplíny sú samostatné. Sociálna pedagogika sa chápe ako teória – patrí k pedagogickým vedám – a sociálna práca ako praktická disciplína s teoretickým základom – patrí k sociálnym vedám. Soc. pedagogika je len jedným z teoretických základov pre soc. prácu. K ostatným základom patrí: sociológia, právo, psychológia, ekonómia a ďalšie. Sú to disciplíny ktoré sa zbližujú, pričom každá z nich si zachováva svoje špecifikum.
Soc. práca je starostlivosť o chudobných predovšetkým dospelých, je chápaná ako náhrada chýbajúcich rodinných a príbuzenských ochranných vzťahov.= ochranné služby v systéme sociálnej istoty. Výsledok = psycho – sociálna pomoc v sociálnej práci.
Sociálna pedagogika je celková starostlivosť o mládež a spolu s ústavnou výchovou tvorí okrem náhrady chýbajúcich rodinných a príbuzenských vzťahov aj komplex výchovných služieb.= služby výchovy v systéme vzdelávania . Výsledok = sociálna výchova v sociálnej pedagogike.
Podľa Mühluma poznáme sedem možností určenia vzťahov medzi sociálnou prácou a sociálnou pedagogikou:
- teorém divergencie – sociálna pedagogika a sociálna práca sú jednoznačne oddelené
- teorém subordinácie – sú vo vzťahu nadradenosti a podradenosti
- teorém substitúcie – sú zameniteľné
- teorém identity – zhodujú sa
- teorém alternatívy – sociálna pedagogika a sociálna práca sú nahradené
- teorém konvergencie – navzájom sa zbližujú
- teorém subsumcie – sú napriek špecifickým odborným rozdielom natoľko podobné, že vytvárajú spoločný systém jednania: sociálna práca + sociálna pedagogika = sociálna služby.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Miesto špeciálnej pedagogiky v sústave vied | Učebné poznámky | 151 slov | |
Špeciálna pedagogika | Referát | 4 192 slov | |
Špeciálna pedagogika – 2. ročník | Referát | 3 156 slov | |
Pedagogika - 2. ročník | Referát | 3 039 slov | |
Pedagogika - vypracované otázky | Referát | 4 098 slov | |
Pedagogika - 1.ročník | Učebné poznámky | 6 143 slov | |
Pedagogika ako veda o človeku | Ostatné | 1 631 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#seminarna praca specialna pedagogika #socialna pedagogika #úvaha o senioroch #praca so seniormi seminárna práca #vzťah sociálnej pedagogiky a sociálnej práce #soc.praca a jej vyuzitie v pedagogike-uvaha #aké typy projektov poznáme v sociálnej práci #vzťah sociálnej práce a iných vied #sociálna práca a špeciálna pedagogika #uvaha- disciplina v skole #Pedagogika #test sociológia výchovy a mládeže #seminarna praca #vzťah prostredia a výchovy #disciplína vo vychove #princip subordinacie #Aké typy projektov poznáme v sociálnej práci? #socialne pravo #subordinácia práva #šPECIALNA PEDAGOGIKA 1ROčNIKDiskusia: Vzťah sociálnej pedagogiky a sociálnej práce
Pridať nový komentárVygenerované za 0.021 s.