Pedagogika detí s narušenou komunikačnou schopnosťou
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 6 150
Uložení: 524
Pedagogika detí s narušenou komunikačnou schopnosťou
Zaoberá sa edukáciou a komplexnou logopedickou starostlivosťou o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou a prevenciou tohto narušenia.
Pretože sa narušená komunikačná schopnosť týka najčastejšie porúch reči, je dôležité rozumieť termínom jazyk, reč a hovorené slovo. Pojmom jazyk rozumieme súhrn oznamovacích prostriedkov používaných v spoločenskej skupine (národ, menšina, sociálna skupina). Rečou rozumieme schopnosť používať verbálne aj neverbálne jazykové prostriedky v komunikácii a interakcii. Hovorené slovo je spôsob používania reči, vrátane emocionálneho zafarbenia – môže byť nedbalá, afektovaná atď.).
O narušenej komunikačnej schopnosti možno hovoriť vtedy, ak sa rečový prejav jedinca odchyľuje od „normy“ zaužívanej v danom jazykovom prostredí do tej miery, že počas komunikačného aktu pôsobí na komunikačného partnera rušivo. Hranica rušenia je veľmi rozdielna, závisí napr. od vzdelania( napr. osoby s vyšším vzdelaním, najmä v oblasti spoločenských vied, majú tendenciu k prísnejšiemu posudzovaniu), od kvality jazykového prostredia ( stredné Slovensko a Šariš),od povolania.
Základným predpokladom pre komunikáciu hovorenou rečou je:
- dobré sluchové vnímanie,
- správna funkcia mozgových rečových centier a nervových dráh,
- funkčná motorika hovoridiel,( ich súčasťou sú dýchacie – respiračné orgány, hlasové – fonačné orgány a orgány artikulačné – ústna dutina, jazyk, zuby, nosná dutina a hltan). Dôležitú rolu vo vývoji verbálnej komunikácie zohrávajú s rečou zdanlivo nesúvisiace aktivity ako sanie, prehĺtanie a správne dýchanie.
- dostatočná kapacita inteligencie
Základný kameň komunikácie hovorenou rečou predstavuje slovo – grécky „logos“, ktoré je v pôvodnom zmysle nositeľom myšlienky. Logopédia teda už svojim názvom vyjadruje orientáciu na pomoc pri akýchkoľvek problémoch s komunikáciou ( ako zrozumiteľným vyjadrovaním myšlienok) nie len pri chybách a poruchách hovorenej reči.
Etiológia
Komunikačné schopnosti môžu byť narušené z mnohých príčin. Veľmi často sa vyskytuje súvislosť s nedozretím, resp. z oneskoreným vývojom, prípadne organickým poškodením centrálnej nervovej sústavy. V niektorých prípadoch v dôsledku postupného dozrievania CNS sa komunikačné schopnosti zlepšujú, ale pri ťažkých organických poškodeniach mozgu býva výhľad do budúcna menej optimistický a je nutné od začiatku hľadať alternatívne spôsoby komunikácie.
Ak je narušená komunikačná schopnosť dôsledkom sluchového postihnutia, je ďalší vývoj závislý od možností liečby alebo kompenzácie sluchovej vady a významne na kvalite logopedickej starostlivosti.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Pedagogika osôb s narušenou komunikačnou schopnosťou | Učebné poznámky | 192 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#narušená komunikačná schopnosť #pedagogika deti s narusenou komunikacnou schopnostou #rozvoj komunikačných schopností #pedagogika pre deti s narušenou komunikáciou #dosledky narusenej komunikacnej schonosti #Rečové orgány #formy narušenej komunikačnej schopnosti #testy pre sluchovo postihnutych #pedagogika telesne postihnutých #spôsoby komunikácie #artikulacne organy #pedagogika detí s narušenou komunkačnou schopnosťou #pedagogika detí s narušenou komunikačnou