Animácia pre deti a mládež
Autor: anika
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 07.07.2013
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 697 slov
Počet zobrazení: 8 043
Počet zobrazení: 8 043
Tlačení: 497
Uložení: 493
Uložení: 493
Animácia pre deti a mládež
Animácia pre deti a mládež vychádza z rovnakých princípov ako animácia pre dospelých. Má však svoje špecifiká... Aktivita: vstaňte zo stoličky, urobte drep a trocha sa v drepe poprechádzajte = takto vidí svet asi trojročné dieťa è svet dospelých je NEPRIMERANÝ !!! chápaniu dieťaťa.
Svet dospelých sa v súčasnosti len málokedy prispôsobuje svetu dieťaťa, čo prináša rozpor medzi jeho potrebami a podmienkami na ich naplnenie. Táto skutočnosť prináša mnohé nepriaznivé dôsledky. Svet podľa potrieb dospelých prináša:
- racionalitu = chladný, rozumný výber prostriedkov na dosiahnutie vytýčeného cieľa - chýba empatia, spolupatričnosť, neschopnosť prejaviť city a citlivosť
- preceňovanie individuality = vytváranie vonkajšieho tlaku na jednotlivca, aby prejavil za každú cenu svoju originalitu a snažil sa vyniknúť - vytvárajú sa silné konkurenčné vzťahy
- pretechnizovanosť = hotové hračky a veci znemožňujú deťom podieľať sa na tvorbe svojho životného prostredia a zistiť, ako veci fungujú
- orientácia na materiálne hodnoty človeka = prevládajú vonkajšie motivácie, teda to, čo povedia ľudia okolo mňa a nie to, čo cítim a chcem
Jedinec sa stáva hračkou spoločnosti a systému - zažíva pocity
bezmocnosti, strachu, neúspechu !!! = ako to cítiš TY???
Čo s tým???
Dá sa to ešte napraviť???
Čo by si TY napravil (napravila) v dnešnej spoločnosti???
Animácia a jej zložka HRA ponúka možnosti....
- dáva šancu uplatniť vlastné nápady, myšlienky, fantáziu
- „chvíľkové bytie v in om svete“ dáva šancu získať reálne skúsenosti s materiálmi, predmetmi, situáciami, rôznymi životnými úlohami
- dáva možnosť „spracovať“ zážitky zo skutočného života - napríklad prehry v hre nám pomôžu vyrovnať sa s prehrami v živote
- hra je založená na vnútornej motivácii (chceme sa hrať, ale nemusíme) a je to dobrovoľná činnosť = hra nám pomáha odbúravať našu pasivitu a tým v nás trénuje aktívny prístup k životu a k svetu
Uvedené skutočnosti by si mal uvedomiť každý animátor. Pomôžu mu pri tvorbe a realizácii programov pre deti a mládež. Spomeňte si na funkcie hry, ktoré je potrebné v detskej a mládežníckej animácii posilniť:
- pomáhať oslobodzovať tvorivosť
- podnecovať aktivitu a zbavovať návyku konzumu
- pestovať a rozvíjať emocionalitu asocialbilitu
Deti a mládež potrebujú otvorené životné prostredie a pestrú ponuku činností.
ZÁKLADNÉ PODMIENKY PRÁCE ANIMÁTORA PRE DETI A MLÁDEŽ
Účelom výchovy je urobiť jednotlivca spôsobilým založiť si najprv vlastné šťastie, a potom aj šťastie iných bytostí.
(J.S.Mill)
Čo si myslíš o tomto výroku??? - súhlas? - nesúhlas?
Pokús sa preniesť tento výrok do konkrétnej životnej situácie.
Pracovným priestorom animátora je voľný čas, ktorý predstavuje základ aj pre podmienky práce animátora pre deti a mládež. K tomu, aby vaša práca (animácia) bola úspešná priniesla zážitok (ďalšia základná zložka animácie) je potrebné vytvoriť:
- novosť prostredia = predstavuje silný podnet na zvedavosť a túžbu poznávať = využívame najmä pri zahrievacích a zoznamovacích aktivitách = uveď konkrétny príklad !!!
- novosť situácií = poskytuje možnosť oslobodiť sa od známych, všedných a vžitých rolí = uveď konkrétny príklad !!! (pozor na možný strach a obavy z nového – animátor musí pomáhať pri prekonávaní prekážok)
- dobrovoľnosť = pri animácii pre deti a mládež sa stáva ZÁKONOM !!! (ťažká úloha pre animátora = pripraviť taký program, aby ho CHCELI !!! - pomáha zapojenie deti a mládeže do prípravy...)
- skupina = deti a mládež majú prirodzenú potrebu združovať sa = skupina sa tak stáva výborným prostriedkom na overovanie si sociálnych zručností (spolupráca, komunikácia, trpezlivosť...)
Všetky tieto objektívne podmienky sú výrazne viazané na vlastnosti, vedomosti a zručnosti samotného animátora, čiže na subjektívne podmienky. Animátor pre deti a mládež by mal byť:
- dôveryhodný
- dodržiavať dohodnuté pravidlá (skupina si ich môže vytvoriť sama)
- byť vzorom (v názoroch, správaní, postojoch k hodnotám...)
- byť stále k dispozícii (mať stále a pre každého čas)
- prispôsobovať sa situácii (podporovať hru, ale nedominovať v nej)
- získavať informácie o deťoch, ale nezneužívať ich, ale naopak využívať pri aktivitách
- uľahčovať deťom vtiahnutie do skupiny a prispôsobenie sa novej situácii
- vedieť sa venovať každému zvlášť a zároveň všetkým
- vedieť chváliť, chváliť, chváliť....
- pri konfliktoch byť pokojný (dať priestor, aby si deti urovnávali konflikty samé)
- nechať deťom priestor pre ich aktivitu
- zatiahnuť ich do príprav programu
- nechať priestor pre „voľné hranie“
- informovať a získavať spätnú väzbu o programe
- deti by vždy mali vedieť, čo, kde a kedy sa ide „robiť“
- zaviesť napríklad skrinku „želaní a sťažnosti“ (pomáha pri výbere programov)
- zniesť kritiku od detí (zlepšuje to kvalitu práce animátora)
Pre detskú a mládežnícku animáciu je nevyhnutná jednota vonkajších a vnútorných podmienok. Zosúladiť ich a naplno využiť býva ťažká úloha a vyžaduje profesionálne majstrovstvo animátora.
Animácia pre deti a mládež vychádza z rovnakých princípov ako animácia pre dospelých. Má však svoje špecifiká... Aktivita: vstaňte zo stoličky, urobte drep a trocha sa v drepe poprechádzajte = takto vidí svet asi trojročné dieťa è svet dospelých je NEPRIMERANÝ !!! chápaniu dieťaťa.
Svet dospelých sa v súčasnosti len málokedy prispôsobuje svetu dieťaťa, čo prináša rozpor medzi jeho potrebami a podmienkami na ich naplnenie. Táto skutočnosť prináša mnohé nepriaznivé dôsledky. Svet podľa potrieb dospelých prináša:
- racionalitu = chladný, rozumný výber prostriedkov na dosiahnutie vytýčeného cieľa - chýba empatia, spolupatričnosť, neschopnosť prejaviť city a citlivosť
- preceňovanie individuality = vytváranie vonkajšieho tlaku na jednotlivca, aby prejavil za každú cenu svoju originalitu a snažil sa vyniknúť - vytvárajú sa silné konkurenčné vzťahy
- pretechnizovanosť = hotové hračky a veci znemožňujú deťom podieľať sa na tvorbe svojho životného prostredia a zistiť, ako veci fungujú
- orientácia na materiálne hodnoty človeka = prevládajú vonkajšie motivácie, teda to, čo povedia ľudia okolo mňa a nie to, čo cítim a chcem
bezmocnosti, strachu, neúspechu !!! = ako to cítiš TY???
Čo s tým???
Dá sa to ešte napraviť???
Čo by si TY napravil (napravila) v dnešnej spoločnosti???
Animácia a jej zložka HRA ponúka možnosti....
- dáva šancu uplatniť vlastné nápady, myšlienky, fantáziu
- „chvíľkové bytie v in om svete“ dáva šancu získať reálne skúsenosti s materiálmi, predmetmi, situáciami, rôznymi životnými úlohami
- dáva možnosť „spracovať“ zážitky zo skutočného života - napríklad prehry v hre nám pomôžu vyrovnať sa s prehrami v živote
- hra je založená na vnútornej motivácii (chceme sa hrať, ale nemusíme) a je to dobrovoľná činnosť = hra nám pomáha odbúravať našu pasivitu a tým v nás trénuje aktívny prístup k životu a k svetu
Uvedené skutočnosti by si mal uvedomiť každý animátor. Pomôžu mu pri tvorbe a realizácii programov pre deti a mládež. Spomeňte si na funkcie hry, ktoré je potrebné v detskej a mládežníckej animácii posilniť:
- pomáhať oslobodzovať tvorivosť
- podnecovať aktivitu a zbavovať návyku konzumu
- pestovať a rozvíjať emocionalitu asocialbilitu
Deti a mládež potrebujú otvorené životné prostredie a pestrú ponuku činností.
ZÁKLADNÉ PODMIENKY PRÁCE ANIMÁTORA PRE DETI A MLÁDEŽ
Účelom výchovy je urobiť jednotlivca spôsobilým založiť si najprv vlastné šťastie, a potom aj šťastie iných bytostí.
(J.S.Mill)
Čo si myslíš o tomto výroku??? - súhlas? - nesúhlas?
Pokús sa preniesť tento výrok do konkrétnej životnej situácie.
Pracovným priestorom animátora je voľný čas, ktorý predstavuje základ aj pre podmienky práce animátora pre deti a mládež. K tomu, aby vaša práca (animácia) bola úspešná priniesla zážitok (ďalšia základná zložka animácie) je potrebné vytvoriť:
- novosť prostredia = predstavuje silný podnet na zvedavosť a túžbu poznávať = využívame najmä pri zahrievacích a zoznamovacích aktivitách = uveď konkrétny príklad !!!
- novosť situácií = poskytuje možnosť oslobodiť sa od známych, všedných a vžitých rolí = uveď konkrétny príklad !!! (pozor na možný strach a obavy z nového – animátor musí pomáhať pri prekonávaní prekážok)
- dobrovoľnosť = pri animácii pre deti a mládež sa stáva ZÁKONOM !!! (ťažká úloha pre animátora = pripraviť taký program, aby ho CHCELI !!! - pomáha zapojenie deti a mládeže do prípravy...)
- skupina = deti a mládež majú prirodzenú potrebu združovať sa = skupina sa tak stáva výborným prostriedkom na overovanie si sociálnych zručností (spolupráca, komunikácia, trpezlivosť...)
Všetky tieto objektívne podmienky sú výrazne viazané na vlastnosti, vedomosti a zručnosti samotného animátora, čiže na subjektívne podmienky. Animátor pre deti a mládež by mal byť:
- dôveryhodný
- dodržiavať dohodnuté pravidlá (skupina si ich môže vytvoriť sama)
- byť vzorom (v názoroch, správaní, postojoch k hodnotám...)
- byť stále k dispozícii (mať stále a pre každého čas)
- prispôsobovať sa situácii (podporovať hru, ale nedominovať v nej)
- získavať informácie o deťoch, ale nezneužívať ich, ale naopak využívať pri aktivitách
- uľahčovať deťom vtiahnutie do skupiny a prispôsobenie sa novej situácii
- vedieť sa venovať každému zvlášť a zároveň všetkým
- vedieť chváliť, chváliť, chváliť....
- pri konfliktoch byť pokojný (dať priestor, aby si deti urovnávali konflikty samé)
- nechať deťom priestor pre ich aktivitu
- zatiahnuť ich do príprav programu
- nechať priestor pre „voľné hranie“
- informovať a získavať spätnú väzbu o programe
- deti by vždy mali vedieť, čo, kde a kedy sa ide „robiť“
- zaviesť napríklad skrinku „želaní a sťažnosti“ (pomáha pri výbere programov)
- zniesť kritiku od detí (zlepšuje to kvalitu práce animátora)
Pre detskú a mládežnícku animáciu je nevyhnutná jednota vonkajších a vnútorných podmienok. Zosúladiť ich a naplno využiť býva ťažká úloha a vyžaduje profesionálne majstrovstvo animátora.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Metodika animácie pre deti a mládež | Referát | 2 081 slov | |
Verejná animácia | Referát | 779 slov | |
Sociálnoprávna ochrana detí | Referát | 566 slov | |
Ciele a význam TV pre deti MŠ | Referát | 818 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#animacia #metodika hodnotenia rozprávky #Osobnosť animátora voľného času #animacny program #co je animacia #animator referat #typy animátorov #animačné služby #hra ako prostriedok edukácie #animácia sociálnych skupín #zasady výberu a realizácie učebných činnosti #animácia skupín #Hra jej specifika #osobitosti dieťaťa #ciele a vyznam tv u deti v mš #maturitne práce animačné činnosť hra pre deti #metodika edukačných činností #metodika edukacnych cinnosti volny cas sloh #maturitne práce animačné referat hra pre deti #animacia referatDiskusia: Animácia pre deti a mládež
Pridať nový komentárVygenerované za 0.015 s.