Animácia pre deti a mládež

Spoločenské vedy » Pedagogika

Autor: anika
Typ práce: Referát
Dátum: 07.07.2013
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 697 slov
Počet zobrazení: 8 043
Tlačení: 497
Uložení: 493
Animácia pre deti a mládež
Animácia pre deti a mládež vychádza z rovnakých princípov ako animácia pre dospelých. Má však svoje špecifiká... Aktivita: vstaňte zo stoličky, urobte drep a trocha sa v drepe poprechádzajte  =  takto vidí svet asi trojročné dieťa  è svet dospelých je NEPRIMERANÝ !!!  chápaniu dieťaťa.
 
Svet dospelých sa v súčasnosti len málokedy prispôsobuje svetu dieťaťa, čo prináša rozpor medzi jeho potrebami a podmienkami na ich naplnenie. Táto skutočnosť prináša mnohé nepriaznivé dôsledky. Svet podľa potrieb dospelých prináša:
racionalitu  =  chladný, rozumný výber prostriedkov na dosiahnutie vytýčeného cieľa  -  chýba empatia, spolupatričnosť, neschopnosť prejaviť city a citlivosť
preceňovanie individuality  =  vytváranie vonkajšieho tlaku na jednotlivca, aby prejavil za každú cenu svoju originalitu a snažil sa vyniknúť  -  vytvárajú sa silné konkurenčné vzťahy
pretechnizovanosť  =  hotové hračky a veci znemožňujú deťom podieľať sa na tvorbe svojho životného prostredia a zistiť, ako veci fungujú
orientácia na materiálne hodnoty človeka  =  prevládajú vonkajšie motivácie, teda to, čo povedia ľudia okolo mňa a nie to, čo cítim a chcem

Jedinec sa stáva hračkou spoločnosti a systému  -  zažíva pocity
bezmocnosti, strachu, neúspechu !!! =  ako to cítiš TY???
  Čo s tým???
  Dá sa to ešte napraviť??? 
Čo by si TY napravil (napravila) v dnešnej spoločnosti???
 
Animácia a jej zložka HRA ponúka možnosti....
- dáva šancu uplatniť vlastné nápady, myšlienky, fantáziu
- chvíľkové bytie v in om svete“ dáva šancu získať reálne skúsenosti s materiálmi, predmetmi, situáciami, rôznymi životnými úlohami
- dáva možnosť „spracovať“ zážitky zo skutočného života  -  napríklad prehry v hre nám pomôžu vyrovnať sa s prehrami v živote
- hra je založená na vnútornej motivácii (chceme sa hrať, ale nemusíme) a je to dobrovoľná činnosť  = hra nám pomáha odbúravať našu pasivitu a tým v nás trénuje aktívny prístup k životu a k svetu
 
Uvedené skutočnosti by si mal uvedomiť každý animátor. Pomôžu mu pri tvorbe a realizácii programov pre deti a mládež. Spomeňte si na funkcie hry, ktoré je potrebné v detskej a mládežníckej animácii posilniť:
pomáhať oslobodzovať tvorivosť
podnecovať aktivitu a zbavovať návyku konzumu
pestovať a rozvíjať emocionalitu asocialbilitu
 
Deti a mládež potrebujú otvorené životné prostredie a pestrú ponuku činností.
 
ZÁKLADNÉ  PODMIENKY  PRÁCE  ANIMÁTORA  PRE  DETI  A MLÁDEŽ
Účelom výchovy je urobiť jednotlivca spôsobilým založiť si najprv vlastné šťastie, a potom aj šťastie iných bytostí.
(J.S.Mill)

Čo si myslíš o tomto výroku???  -  súhlas?  -  nesúhlas?
 
Pokús sa preniesť tento výrok do konkrétnej životnej situácie.
Pracovným priestorom animátora je voľný čas, ktorý predstavuje základ aj pre podmienky práce animátora pre deti a mládež. K tomu, aby vaša práca (animácia) bola úspešná  priniesla zážitok (ďalšia základná zložka animácie) je potrebné vytvoriť:
novosť prostredia  = predstavuje silný podnet na zvedavosť a túžbu poznávať  =  využívame najmä pri zahrievacích a zoznamovacích aktivitách  =  uveď konkrétny príklad !!!
novosť situácií  = poskytuje možnosť oslobodiť sa od  známych, všedných a vžitých rolí =  uveď konkrétny príklad !!! (pozor na možný strach a obavy z nového – animátor musí pomáhať pri prekonávaní prekážok)
dobrovoľnosť = pri animácii pre deti a mládež sa stáva ZÁKONOM !!! (ťažká úloha pre animátora  =  pripraviť taký program, aby ho CHCELI !!!  -  pomáha zapojenie deti a mládeže do prípravy...)
skupina  = deti a mládež majú prirodzenú potrebu združovať sa  =  skupina sa tak stáva výborným prostriedkom na overovanie si sociálnych zručností (spolupráca, komunikácia, trpezlivosť...)
 
Všetky tieto objektívne podmienky  sú výrazne viazané na vlastnosti, vedomosti a zručnosti samotného animátora, čiže na subjektívne podmienky. Animátor pre deti a mládež by mal byť:
dôveryhodný
- dodržiavať dohodnuté pravidlá (skupina si ich môže vytvoriť sama)
- byť vzorom (v názoroch, správaní, postojoch k hodnotám...)
- byť stále k dispozícii (mať stále a pre každého čas)
- prispôsobovať sa situácii (podporovať hru, ale nedominovať v nej)
- získavať informácie o deťoch, ale nezneužívať ich, ale naopak využívať pri aktivitách
uľahčovať deťom vtiahnutie do skupiny a prispôsobenie sa novej situácii
- vedieť sa venovať každému zvlášť a zároveň všetkým
- vedieť chváliť, chváliť, chváliť....
- pri konfliktoch byť pokojný  (dať priestor, aby si deti urovnávali konflikty samé)
nechať deťom priestor pre ich aktivitu
- zatiahnuť ich do príprav programu
- nechať priestor pre „voľné hranie“
informovať a získavať spätnú väzbu o programe
- deti by vždy mali vedieť, čo, kde a kedy sa ide „robiť“
- zaviesť napríklad skrinku „želaní a sťažnosti“  (pomáha pri výbere programov)
- zniesť kritiku od detí (zlepšuje to kvalitu práce animátora)
 
Pre detskú a mládežnícku animáciu je nevyhnutná jednota vonkajších a vnútorných podmienok. Zosúladiť ich a naplno využiť býva ťažká úloha a vyžaduje profesionálne majstrovstvo animátora.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Pedagogika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu