Učenie a typy učenia
- cieľavedomé a systematické nadobúdanie a osvojovanie si určitých vedomostí, zručností, návykov či foriem
správania sa
typy učenia :
1, PODMIEŇOVANIE
– mechanizmus učenia, podmienky za ktorých proces
učenia prebieha
podstatou je utváranie podmienených reflexov, ktoré vznikajú a udržiavajú sa opakovaním na základe
spájania si určitých podnetov
2, SENZOMOTORICKÉ (PERCEPČNO - MOTORICKÉ)
– učenie sa manuálnym
zručnostiam, návykom, pohybovým činnostiam (napr. hra na hudobnom nástroji, kreslenie, šitie, tancovanie...)
3,
VERBÁLNE
- najrozšírenejší druh učenia u človeka – učenie sa slovného učiva
- súvisí s pamäťovým učením
- podstatou je vytváranie asociácií, ktoré závisia od toho ako často slovné spojenia používame (čim častejšie, tým je asociačný spoj
silnejší) alebo od toho ako dávno sme slovné spojenie počuli (čím nedávnejšie sme ho počuli, tým je asociačný spoj silnejší)
4, POJMOVÉ
- učenie sa pojmov a logických operácií
5, INTELEKTOVÉ
(UČENIE SA RIEŠENIA PROBLÉMU)
- osvojovanie si riešení problémov a úloh, čím sa rozvíjajú myšlienkové procesy
a intelektové schopnosti
učenie môže byť :
zámerné – uvedomujeme si ho (napr.
v škole alebo pri samovzdelávaní...)
bezprostredné – neuvedomujeme si ho, je bez akéhokoľvek zámeru učiť
sa (napr. pri hre, práci alebo pri každodenných činnostiach...)
pre učenie sa odporúča:
- opakovať si rôznym
spôsobom
- musí byť systematické
- efektívnosť závisí od toho ako
často sa opakuje
- pri opakovaní majú byť aktívne najvyššie psychické funkcie (tz. Nájdeme hl.
myšlienku obsahu alebo objavíme princíp riešenia úlohy)
- rešpektovať psychohygienické princípy (prestávka,
pohyb...)
- zapájanie logického myslenia (nereprodukovať od slova do slova, ale chápať tomu čo sa učím – vedieť
to povedať vlastnými slovami)
Zones.sk – Zóny pre každého študenta