Maliarstvo

Spoločenské vedy » Umenie

Autor: janka114
Typ práce: Referát
Dátum: 26.02.2013
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 384 slov
Počet zobrazení: 4 944
Tlačení: 382
Uložení: 457
Maliarstvo
Základné princípy barokového umenia sa nachádzajú aj v maliarstve. V taliansku sa námety sústreďujú na výjavy zo života svätých, zázračné a mučenícke scény. V menšej miere výjavy žánrové a mytologické. Maliarstvo sa sústreďuje na zachytenie vrcholných momentov deja. Dominantný výjav býva zdôraznený prudkým osvetlením, ktoré kontrastuje s hlbokým tmavým pozadím. Dynamika barokového maliarstva sa odráža v dokonalom zachytení ľudskej figúry, v dramatickom pohybe a diagonálne riešenej kompozícií.
 
Carravagio -  Michelnagelo Merisi
Bol prvým barokovým umelcom, ktorý prináša do maliarstva úplne nové prvky. Pracoval prevažne v Ríme a jeho život je príbuzný jeho obrazom. Žil búrlivým spôsobom života. Väčšinu času trávil v krčmách. Bol bitkár a niekoľko krát bol vo väzení. Zomrel v Španielskom prístave na úteku z väzenia. Pracoval prevažne na objednávku cirkvi. Maľoval prevažne mučenícke a náboženské scény v menšej miere aj žánrové a mytologické.

Hlavné znaky jeho tvorby:

1) realizmus až naturalizmus – odráža sa v tom ako zbavuje náboženské a mytologické postavy božskosti. Svätcov zbavuje akýchkoľvek znakov svätosti a zobrazuje ich ako jednoduchých, robustných vidiečanov, ktorým často pripisuje naturalistické detaily (špinavé nohy, pokožka stráca farbu). Okrem spôsobu zobrazenia postáv aktualizuje náboženské a mytologické scény tým, že ich umiestňuje niekedy až do nedôstojného prostredia (krčmy, ulice.)

2) luminizmus – pojem pre kontrastné a dramatické svetelné efekty. Prostredníctvom svetla zobrazuje dominantnú scénu celého výjavu, ktorý kontrastuje s tmavým pozadím. Svetlo dopadá v diagonálnom smere akoby vychádzalo z nadprirodzeného zdroja. Pomocou svetla zdôrazňuje mimiku, gestikuláciu, dramatickosť a expresívnosť.
Ako prvý začal maľovať zátišia.

Veštica – nevyužíva tu také osvetlenie ako v neskoršej tvorbe
Chorý Bakchus – hovorí sa, že to je jeho autoportrét v mladosti
Povolanie sv. Matúša –  náboženský výjav, ktorý výrazne aktualizoval, výjav umiestnil do súdobej krčmy, kde okolo hráčskeho stola sústredil postavy oblečené do vtedajších odevov. Osvetlil výraz tvárí a gestá rúk.
Sv. Matúš s anjelom – Sv. Matúša maľoval niekoľko krát a dáva mu podobu drsného vidiečana s naturalistickými prvkami
Mária Magdaléna – začiatky jeho tvorby osvetlenie nie je výrazné, zobrazil sväticu ako jednoduchú mladú dievčinu oblečenú do súdobého odevu,
Ukrižovanie sv. Petra – diagonálne riešená kompozícia dominujú tu drsné masívne postavy v dynamických pohyboch. Najdominantnejšia je postava sv. Petra, ktorá kontrastuje s tmavým temným pozadím.
Kladenie do hrobu -  neprikrášľuje
Smrť Panny Márie – Pannu Máriu zbavuje vznešenosti a dôstojnosti zobrazil ju naturalisticky
Víťazný Amor – vyzdvihuje tu alegorický motív lásky, ktorá víťazí nad umením čo je symbolicky vyjadrené v nástrojoch pri jeho nohách
Bičovanie Krista
Obetovanie Izáka – svetlo zdôrazňuje výraz Abraháma, Izáka a gesto anjela taktiež baránka v pozadí.
Neveriaci Tomáš – naturalistický spôsob

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Umenie

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.026 s.
Zavrieť reklamu