Propagácia a príbuzné aktivity
- Propagácia = komunikácia, ktorá pomáha utvárať a uspokojovať ekonomické a mimoekonomické záujmy a potreby komunikátora i
komunikanta propagačného procesu.
Príbuzné aktivity:
- Reklama = zámerné,
čiže plánovité pôsobenie na recipienta, ktorého primárnym cieľom je ovplyvniť ho smerom ku kúpe.
o komunikácia s cieľom
ovplyvniť predaj či nákup výrobkov a služieb, ktoré uspokojujú potreby výrobcu, dodávateľa i odberateľa (Horňák)
o každá
platená forma nepersonálnej prezentácie a podpory myšlienok, tovaru alebo služieb, ktorú vykonáva identifikovateľný sponzor (Kotler)
o cieľavedomé komunikačné pôsobenie zamerané na určitú cieľovú skupinu, ktorého úlohou je pomáhať pri utváraní postojov, názorov
a zvyklostí, ktoré vedú k žiaducim činnostiam, čiže nákupu a spotrebe (Hradiská)
o musí mať vždy jasne stanovený cieľ, jasnú
predstavu, čo sa chce reklamným pôsobením dosiahnuť, na čo a koho sa má reklama zameriavať a prečo.
- Public
relations = plánovité, systematické a ekonomicky užitočné vytváranie vzťahov medzi podnikom a verejnosťou, rozčlenenou do
skupín, s cieľom získať, resp. vybudovať si u nej dôveru a porozumenie
o formovanie vzťahov firmy s verejnosťou prebieha bez
ohľadu na to, či sa do tohto procesu firma zapája alebo nie
o cieľ PR = vytvoriť u verejnosti podporu a pochopenie pre aktivity
podniku.
o snaha o harmonické vzťahy s minimom konfliktov, založené na pochopení a dialógu > možné len ak firma o svojich
aktivitách podáva úplné a pravdivé informácie
o čiastkové ciele:
• zvýšenie dôveryhodnosti podniku,
• zmena
alebo aspoň neutralizácia existujúcej nepriaznivej verejnej mienky, prípadne snaha latentne pozitívnu verejnú mienku zmeniť na
aktualizovanú,
• vytvorenie kvalitného komunikačného spojenia s médiami (media relations) i s cieľovou verejnosťou,
•
zlepšenie vnútornej komunikácie a motivácie zamestnancov
- Osobný predaj = tvorenie vzťahu
medzi predávajúcim a kupujúcim prostredníctvom výmeny informácií o produktoch, službách a firme.
o zahŕňa osobnú interakciu
medzi dvoma alebo viacerými ľuďmi > každá strana môže skúmať potrebu a charakteristiky tej druhej > okamžitý úsudok.
o
Cieľ = obchodným rozhovorom ovplyvniť uzavretie predaja
o Najdrahšia ale najúčinnejšia forma predaja > snaha nielen predať, ale
pomôcť klientovi s nákupom, profesionalita = znalosť produktu, snaha o neustále zdokonaľovanie, vzdelávanie a informovanie
o
Dvojdimenzionálny proces, ktorý má poskytnúť uspokojenie obom stranám obchodného vzťahu
o Umožňuje ukázať pridanú hodnotu
produktu, sám môže byť pridanou hodnotou produktu (poradenstvo, servis...)
- Sales promotion = cielené
ovplyvňovanie, ktoré ponúka špeciálne podnety s cieľom zrýchliť pohyb produktu od výrobcovi ku spotrebiteľovi.
o podpora predaja =
činnosť zameraná na zvyšovanie objemu predaja pôsobením na predajcov i na zákazníkov.
o Obsah podpory predaja = mimoriadne,
spravidla krátkodobo pôsobiace opatrenia na reguláciu odbytu resp. predaja > konkrétne podnety = zvláštna motivácia na nákup
výrobku/využitie služby.
o Akceleračný nástroj MK, využívanie konkrétnych podnetov (peniaze, ceny...)
o Nemediálne
pôsobenie na zákazníka, často sa spája s osobnou účasťou a určitou aktivitou na strane zákazníka
o Ciele:
• zvýšenie
predajného úsilia predajcov
• rozšírenie distribúcie
• vyššie predzásobenie predajní
• dopredaj tovaru
• získavanie nových zákazníkov
• ...
o Aktivity: vzorky tovaru, kupóny, prémie, súťaže
o ceny, ochutnávky, výstavy, special events = zábavné akcie v podobe verejnej šou
• (forma aktivít závisí iba od kreativity
a možností organizátorov)
Zones.sk – Zóny pre každého študenta