Propagácia a príbuzné aktivity
- Propagácia = komunikácia, ktorá pomáha utvárať a uspokojovať ekonomické a mimoekonomické záujmy a potreby komunikátora i komunikanta propagačného procesu.Príbuzné aktivity:
- Reklama = zámerné, čiže plánovité pôsobenie na recipienta, ktorého primárnym cieľom je ovplyvniť ho smerom ku kúpe.
o komunikácia s cieľom ovplyvniť predaj či nákup výrobkov a služieb, ktoré uspokojujú potreby výrobcu, dodávateľa i odberateľa (Horňák)
o každá platená forma nepersonálnej prezentácie a podpory myšlienok, tovaru alebo služieb, ktorú vykonáva identifikovateľný sponzor (Kotler)
o cieľavedomé komunikačné pôsobenie zamerané na určitú cieľovú skupinu, ktorého úlohou je pomáhať pri utváraní postojov, názorov a zvyklostí, ktoré vedú k žiaducim činnostiam, čiže nákupu a spotrebe (Hradiská)
o musí mať vždy jasne stanovený cieľ, jasnú predstavu, čo sa chce reklamným pôsobením dosiahnuť, na čo a koho sa má reklama zameriavať a prečo.
- Public relations = plánovité, systematické a ekonomicky užitočné vytváranie vzťahov medzi podnikom a verejnosťou, rozčlenenou do skupín, s cieľom získať, resp. vybudovať si u nej dôveru a porozumenie
o formovanie vzťahov firmy s verejnosťou prebieha bez ohľadu na to, či sa do tohto procesu firma zapája alebo nie
o cieľ PR = vytvoriť u verejnosti podporu a pochopenie pre aktivity podniku.
o snaha o harmonické vzťahy s minimom konfliktov, založené na pochopení a dialógu > možné len ak firma o svojich aktivitách podáva úplné a pravdivé informácie
o čiastkové ciele:
• zvýšenie dôveryhodnosti podniku,
• zmena alebo aspoň neutralizácia existujúcej nepriaznivej verejnej mienky, prípadne snaha latentne pozitívnu verejnú mienku zmeniť na aktualizovanú,
• vytvorenie kvalitného komunikačného spojenia s médiami (media relations) i s cieľovou verejnosťou,
• zlepšenie vnútornej komunikácie a motivácie zamestnancov
- Osobný predaj = tvorenie vzťahu medzi predávajúcim a kupujúcim prostredníctvom výmeny informácií o produktoch, službách a firme.
o zahŕňa osobnú interakciu medzi dvoma alebo viacerými ľuďmi > každá strana môže skúmať potrebu a charakteristiky tej druhej > okamžitý úsudok.
o Cieľ = obchodným rozhovorom ovplyvniť uzavretie predaja
o Najdrahšia ale najúčinnejšia forma predaja > snaha nielen predať, ale pomôcť klientovi s nákupom, profesionalita = znalosť produktu, snaha o neustále zdokonaľovanie, vzdelávanie a informovanie
o Dvojdimenzionálny proces, ktorý má poskytnúť uspokojenie obom stranám obchodného vzťahu
o Umožňuje ukázať pridanú hodnotu produktu, sám môže byť pridanou hodnotou produktu (poradenstvo, servis...)
- Sales promotion = cielené ovplyvňovanie, ktoré ponúka špeciálne podnety s cieľom zrýchliť pohyb produktu od výrobcovi ku spotrebiteľovi.
o podpora predaja = činnosť zameraná na zvyšovanie objemu predaja pôsobením na predajcov i na zákazníkov.
o Obsah podpory predaja = mimoriadne, spravidla krátkodobo pôsobiace opatrenia na reguláciu odbytu resp. predaja > konkrétne podnety = zvláštna motivácia na nákup výrobku/využitie služby.
o Akceleračný nástroj MK, využívanie konkrétnych podnetov (peniaze, ceny...)
o Nemediálne pôsobenie na zákazníka, často sa spája s osobnou účasťou a určitou aktivitou na strane zákazníka
o Ciele:
• zvýšenie predajného úsilia predajcov
• rozšírenie distribúcie
• vyššie predzásobenie predajní
• dopredaj tovaru
• získavanie nových zákazníkov
• ...
o Aktivity: vzorky tovaru, kupóny, prémie, súťaže o ceny, ochutnávky, výstavy, special events = zábavné akcie v podobe verejnej šou
• (forma aktivít závisí iba od kreativity a možností organizátorov)
Zones.sk – Najväčší študentský portál