Komunikácia mesta s občanmi
Autor: mata
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 02.01.2010
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 967 slov
Počet zobrazení: 6 544
Počet zobrazení: 6 544
Tlačení: 590
Uložení: 534
Uložení: 534
- Účinnej komunikácii radnice s občanmi by malo predchádzať:
o Stanovenie hlavných problémov vo vzťahu občana k radnici
o Zhodnotenie organizačného zabezpečenia a fungovania obojstrannej komunikácie v týchto problémových oblastiach
o Hľadanie hlavných informačných kanálov a zdrojov, vrátane tých, ktoré spôsobujú prípadné šumy alebo dezinformácie
- Ciele komunikácie
o Zlepšenie vzťahu radnice s občanmi
o Zvyšovanie spokojnosti verejnosti s prácou volených aj správnych orgánov
o Vytvorenie podmienok pre to, aby predstavitelia týchto orgánov mohli na konci volebného obdobia odchádzať s dobrými pocitmi a hodnoteniami
- Základný strategický cieľ komunikácie samosprávy mesta > dosiahnuť porozumenie medzi samosprávou a verejnosťou.
- Čiastkové ciele:
o vysvetliť verejnosti prácu samosprávy
o informovať verejnosť o práci samosprávnych orgánov a organizácií mesta
o zlepšiť orientáciu verejnosti v nových nariadeniach a rozhodnutiach samosprávy
o získať záujem, porozumenie a podporu verejnosti pre činnosť samosprávy
o zahrnúť verejnosť do rozhodovacích procesov
o u občanov podporiť pocit spolupatričnosti k mestu a lokálpatriotizmus
o zabezpečiť spätnú väzbu vzťahu mesto – občan
o zlepšovať imidž samosprávy mesta
o prezentovať potenciál mesta navonok
- Čím menej občania vedia o činnosti radnice, tým sú kritickejší.
- Spätná väzba – pripomienky občanov. Oprávnené treba riešiť, neoprávnené aspoň vysvetľovať. Hlavne však treba každú pripomienku občana vypočuť. Verejnú mienku je nutné trvale monitorovať.
- Kto sa takto prejavuje: predovšetkým tí, ktorí majú čas na návštevy úradov, alebo verejných zhromaždení, čas na písanie a posielanie stanovísk. Väčšinou platí, že čím vehementnejšie skupina presadzuje svoj názor, tým menší podiel miestnych obyvateľov zastupuje.
- Cieľové skupiny – vonkajšie:
o štátna správa (okresný úrad a iné)
o dodávatelia služieb a tovarov
o investori – potenciálni aj reálni
o ostatné samosprávy z regiónu, Slovenska, partneri v zahraničí
o médiá
o záujmové združenia občanov a profesionálne zoskupenia
o tvorcovia verejnej mienky
o návštevníci mesta
o občania
- Vnútorné cieľové skupiny:
o poslanci Mestského zastupiteľstva
o členovia komisií Mestského zastupiteľstva
o pracovníci Mestského úradu
o mestská polícia
o pracovníci organizácií zriadených mestom (mestský časopis, kultúrne centrum, mestská televízia, podnik bytových služieb)
- Cesty, ktorými sa názory občanov dostávajú k orgánom miestnej správy:
o sťažnosti
o petície
o žiadosti
o osobné oznámenia
- Zdroj objektívnych, systematických informácií: výskum verejnej mienky.
- Základné okruhy výskumných problémov:
o Ako sú občania spokojní či nespokojní s činnosťou zastupiteľstva a úradu, či svojich zástupcov poznajú
o Aké sú hlavné aktuálne problémy, ktorými by sa zastupiteľstvo malo zaoberať a riešiť ich
o Vyjadrenia občanov ku konkrétnym problémom, získavanie podkladov pre najrôznejšie jednania a rozhodnutia
- Výsledky prieskumov názorov občanov treba zverejňovať.
- Nástroje PR mesta:
o Médiá > periodická tlač, rozhlas, televízia, webová stránka, informačné tabule mesta, propagačno-informačné materiály
o Special events
o Sponzoring
- Získavanie spätných informácií
o monitoring médií, výdavkov na propagáciu a ich porovnávanie s účinkami
o výskum verejnej mienky konkrétnych cieľových skupín vrátane poslancov a pracovníkov Mestského úradu
o analýza sťažností
o práca s listami občanov
o vyhodnotenie žiadostí o poskytnutie informácií
o vyhodnotenie práce informačného centra
o poriadanie pravidelných stretnutí predstaviteľov mesta s občianskymi združeniami, podnikateľmi, nadáciami, klubmi atď.
o stretnutia poslancov s občanmi
- Príklady special events
o Deň otvorených dverí na Mestskom úrade
o Súťaže > O najkrajšiu kvetinovú výzdobu (okna, balkóna, predzáhradky atď.), O najlepšiu predajňu roka v meste, O cenu primátora mesta (pre deti a mládež), ...
o Vychádzky po pamätihodnostiach mesta
o Večer pre hosťa (v štúdiu mestskej televízie)
o Oberačkové slávnosti Vinobranie
o Vítanie Nového roka
- Príklady publikácií
o Chcem podnikať v meste
o Podmienky investovania v meste
o Turistický sprievodca Malokarpatská vínna cesta
o Historické pamiatky mesta
o Osobnosti mesta
- Sponzoring:
o kultúra a voľný čas
o pamiatková starostlivosť
o šport, turistika
o špecializované výstavy a iné vinárske podujatia, napr. Deň otvorených pivníc
o sociálna starostlivosť, školy
- Imidž mesta > pre vznik dobrého imidžu mesta má veľky význam vypracovanie východiskového jednotného dizajnu ako základného nástroja vizuálnej prezentácie mesta a jeho praktické používanie. Vo výslednom dizajn manuáli mesta by nemali chýbať také položky, ako:
o konštanty a symboly,ako sú znak mesta, zápis mena, adresy mestského úradu, s určitým typom písma a farby, ale tiež sem patrí vlajka a vlajočky,
o služobná grafika na hlavičkových papieroch, obálky, vizitky, menovky, pečiatky a tlačivá,
o orientačná grafika - informačné tabule, orientačné tabule pri komunikáciách,
o mestský mobiliár - orientačný plán mesta, odpočinkové miesta, tabule s názvami ulíc,
o interiér mestského úradu - vstup do budovy, úprava poschodí a kancelárií, orientačné a informačné značenie,
o informačné a propagačné tlačoviny.
o odevy (rovnošaty) obsluhujúcich zamestnancov (vrátnikov, informátorov atď.)
o doprava - označenie služobných áut, prostriedkov mestskej hromadnej dopravy,
o malá architektúra - zeleň v okolí a nátery budov,
o prehľad pravidiel práce s design manuálom ako záväznou smernicou pre vizuálnu prezentáciu mesta.
- Lokálna elektronická komunikácia
o Miestne televízne vysielanie umožňuje:
• zrýchlenie prenosu informácií, podstatné sprístupnenie informácií
• spresnenie a vizuálnu konkretizáciu informácie
• prechod od bežného, jednosmerného spôsobu komunikácie, k dvojsmernej, interaktívnej komunikácii
o V Európe mnohé mestské televízne siete, umožňujúce miestne TV vysielanie, obvykle iniciovali aktivisti občianskych hnutí s cieľom:
• posilniť vedomie miestnej príslušnosti
• zvýšiť emancipáciu občanov
• stimulovať občanov k aktívnej účasti na demokratickom rozhodovaní
• povzbudiť ekonomický rozvoj zaostalých oblastí.
- Prieskumy verejnej mienky (Pezinok)
o Interval 2 – 3 mesiace. Anketári – študenti stredných škôl. Témy obvykle korešpondujú s programom najbližšieho Mestského zastupiteľstva. Vzorka 100 – 220 respondentov.
o Zistené najvhodnejšie zdroje informácií o meste:
• Časopis Pezinčan . . . . . . . . . . . . . . . 58,5 %
• Mestská televízia . . . . . . . . . . . . . . . 33,3 %
• Oznamy na úradných tabuliach . . . . . . 4,9 %
• Mestský rozhlas . . . . . . . . . . . . . . . 1,9 %
• Iné zdroje (vrátane internetu) . . . . . . . 1,3 %
o Až 34 percent občanov Pezinka nepozná svojich poslancov, vyše 33 % je nespokojných s ich prácou.
o Poznatky z výskumov v ČR: Menej informované sa obvykle cítia určité skupiny ľudí – ženy, ľudia so základným vzdelaním alebo vyučení, občania robotníckych profesií a najstaršie či naopak najmladšie vekové kategórie. Ide o tých ktorí nemajú profesné, kvalifikačné, vzdelanostné či iné predpoklady potrebné informácie získavať.
o Tieto skupiny sa môžu ľahko stať obeťou jednostranne orientovaných manipulácií.
o Stanovenie hlavných problémov vo vzťahu občana k radnici
o Zhodnotenie organizačného zabezpečenia a fungovania obojstrannej komunikácie v týchto problémových oblastiach
o Hľadanie hlavných informačných kanálov a zdrojov, vrátane tých, ktoré spôsobujú prípadné šumy alebo dezinformácie
- Ciele komunikácie
o Zlepšenie vzťahu radnice s občanmi
o Zvyšovanie spokojnosti verejnosti s prácou volených aj správnych orgánov
o Vytvorenie podmienok pre to, aby predstavitelia týchto orgánov mohli na konci volebného obdobia odchádzať s dobrými pocitmi a hodnoteniami
- Základný strategický cieľ komunikácie samosprávy mesta > dosiahnuť porozumenie medzi samosprávou a verejnosťou.
- Čiastkové ciele:
o vysvetliť verejnosti prácu samosprávy
o informovať verejnosť o práci samosprávnych orgánov a organizácií mesta
o zlepšiť orientáciu verejnosti v nových nariadeniach a rozhodnutiach samosprávy
o získať záujem, porozumenie a podporu verejnosti pre činnosť samosprávy
o zahrnúť verejnosť do rozhodovacích procesov
o u občanov podporiť pocit spolupatričnosti k mestu a lokálpatriotizmus
o zabezpečiť spätnú väzbu vzťahu mesto – občan
o zlepšovať imidž samosprávy mesta
o prezentovať potenciál mesta navonok
- Spätná väzba – pripomienky občanov. Oprávnené treba riešiť, neoprávnené aspoň vysvetľovať. Hlavne však treba každú pripomienku občana vypočuť. Verejnú mienku je nutné trvale monitorovať.
- Kto sa takto prejavuje: predovšetkým tí, ktorí majú čas na návštevy úradov, alebo verejných zhromaždení, čas na písanie a posielanie stanovísk. Väčšinou platí, že čím vehementnejšie skupina presadzuje svoj názor, tým menší podiel miestnych obyvateľov zastupuje.
- Cieľové skupiny – vonkajšie:
o štátna správa (okresný úrad a iné)
o dodávatelia služieb a tovarov
o investori – potenciálni aj reálni
o ostatné samosprávy z regiónu, Slovenska, partneri v zahraničí
o médiá
o záujmové združenia občanov a profesionálne zoskupenia
o tvorcovia verejnej mienky
o návštevníci mesta
o občania
- Vnútorné cieľové skupiny:
o poslanci Mestského zastupiteľstva
o členovia komisií Mestského zastupiteľstva
o pracovníci Mestského úradu
o mestská polícia
o pracovníci organizácií zriadených mestom (mestský časopis, kultúrne centrum, mestská televízia, podnik bytových služieb)
- Cesty, ktorými sa názory občanov dostávajú k orgánom miestnej správy:
o sťažnosti
o petície
o žiadosti
o osobné oznámenia
- Zdroj objektívnych, systematických informácií: výskum verejnej mienky.
- Základné okruhy výskumných problémov:
o Ako sú občania spokojní či nespokojní s činnosťou zastupiteľstva a úradu, či svojich zástupcov poznajú
o Aké sú hlavné aktuálne problémy, ktorými by sa zastupiteľstvo malo zaoberať a riešiť ich
o Vyjadrenia občanov ku konkrétnym problémom, získavanie podkladov pre najrôznejšie jednania a rozhodnutia
- Výsledky prieskumov názorov občanov treba zverejňovať.
- Nástroje PR mesta:
o Médiá > periodická tlač, rozhlas, televízia, webová stránka, informačné tabule mesta, propagačno-informačné materiály
o Special events
o Sponzoring
- Získavanie spätných informácií
o monitoring médií, výdavkov na propagáciu a ich porovnávanie s účinkami
o výskum verejnej mienky konkrétnych cieľových skupín vrátane poslancov a pracovníkov Mestského úradu
o analýza sťažností
o práca s listami občanov
o vyhodnotenie žiadostí o poskytnutie informácií
o vyhodnotenie práce informačného centra
o poriadanie pravidelných stretnutí predstaviteľov mesta s občianskymi združeniami, podnikateľmi, nadáciami, klubmi atď.
o stretnutia poslancov s občanmi
- Príklady special events
o Deň otvorených dverí na Mestskom úrade
o Súťaže > O najkrajšiu kvetinovú výzdobu (okna, balkóna, predzáhradky atď.), O najlepšiu predajňu roka v meste, O cenu primátora mesta (pre deti a mládež), ...
o Vychádzky po pamätihodnostiach mesta
o Večer pre hosťa (v štúdiu mestskej televízie)
o Oberačkové slávnosti Vinobranie
o Vítanie Nového roka
- Príklady publikácií
o Chcem podnikať v meste
o Podmienky investovania v meste
o Turistický sprievodca Malokarpatská vínna cesta
o Historické pamiatky mesta
o Osobnosti mesta
- Sponzoring:
o kultúra a voľný čas
o pamiatková starostlivosť
o šport, turistika
o špecializované výstavy a iné vinárske podujatia, napr. Deň otvorených pivníc
o sociálna starostlivosť, školy
- Imidž mesta > pre vznik dobrého imidžu mesta má veľky význam vypracovanie východiskového jednotného dizajnu ako základného nástroja vizuálnej prezentácie mesta a jeho praktické používanie. Vo výslednom dizajn manuáli mesta by nemali chýbať také položky, ako:
o konštanty a symboly,ako sú znak mesta, zápis mena, adresy mestského úradu, s určitým typom písma a farby, ale tiež sem patrí vlajka a vlajočky,
o služobná grafika na hlavičkových papieroch, obálky, vizitky, menovky, pečiatky a tlačivá,
o orientačná grafika - informačné tabule, orientačné tabule pri komunikáciách,
o mestský mobiliár - orientačný plán mesta, odpočinkové miesta, tabule s názvami ulíc,
o interiér mestského úradu - vstup do budovy, úprava poschodí a kancelárií, orientačné a informačné značenie,
o informačné a propagačné tlačoviny.
o odevy (rovnošaty) obsluhujúcich zamestnancov (vrátnikov, informátorov atď.)
o doprava - označenie služobných áut, prostriedkov mestskej hromadnej dopravy,
o malá architektúra - zeleň v okolí a nátery budov,
o prehľad pravidiel práce s design manuálom ako záväznou smernicou pre vizuálnu prezentáciu mesta.
- Lokálna elektronická komunikácia
o Miestne televízne vysielanie umožňuje:
• zrýchlenie prenosu informácií, podstatné sprístupnenie informácií
• spresnenie a vizuálnu konkretizáciu informácie
• prechod od bežného, jednosmerného spôsobu komunikácie, k dvojsmernej, interaktívnej komunikácii
o V Európe mnohé mestské televízne siete, umožňujúce miestne TV vysielanie, obvykle iniciovali aktivisti občianskych hnutí s cieľom:
• posilniť vedomie miestnej príslušnosti
• zvýšiť emancipáciu občanov
• stimulovať občanov k aktívnej účasti na demokratickom rozhodovaní
• povzbudiť ekonomický rozvoj zaostalých oblastí.
- Prieskumy verejnej mienky (Pezinok)
o Interval 2 – 3 mesiace. Anketári – študenti stredných škôl. Témy obvykle korešpondujú s programom najbližšieho Mestského zastupiteľstva. Vzorka 100 – 220 respondentov.
o Zistené najvhodnejšie zdroje informácií o meste:
• Časopis Pezinčan . . . . . . . . . . . . . . . 58,5 %
• Mestská televízia . . . . . . . . . . . . . . . 33,3 %
• Oznamy na úradných tabuliach . . . . . . 4,9 %
• Mestský rozhlas . . . . . . . . . . . . . . . 1,9 %
• Iné zdroje (vrátane internetu) . . . . . . . 1,3 %
o Až 34 percent občanov Pezinka nepozná svojich poslancov, vyše 33 % je nespokojných s ich prácou.
o Poznatky z výskumov v ČR: Menej informované sa obvykle cítia určité skupiny ľudí – ženy, ľudia so základným vzdelaním alebo vyučení, občania robotníckych profesií a najstaršie či naopak najmladšie vekové kategórie. Ide o tých ktorí nemajú profesné, kvalifikačné, vzdelanostné či iné predpoklady potrebné informácie získavať.
o Tieto skupiny sa môžu ľahko stať obeťou jednostranne orientovaných manipulácií.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Neverbálna komunikácia a jej význam | Referát | 1 450 slov | |
Medzinárodná komunikácia | Referát | 1 250 slov | |
Interpersonálna komunikácia | Referát | 1 340 slov | |
Krízová komunikácia | Referát | 1 083 slov | |
Masmediálna komunikácia | Učebné poznámky | 424 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#komunikacny plan obce #elektronická komunikácia s verejnosťou #obec a občan #samospráva #Práca s verejnosťou #malokarpatský región #návšteva a menovky #sposoby komunikacie #turisticko informačné kancelárie #informačna činnost,mestske turisticke centra #elektronická komunikácia #list primatorovi mesta #komunikácia vo verejnej správeDiskusia: Komunikácia mesta s občanmi
Pridať nový komentárVygenerované za 0.019 s.