Politicko-regulačné faktory makroprostredia, v ktorom pôsobia slovenské elektronické médiá

Slovenský jazyk » Žurnalistika

Autor: mata
Typ práce: Referát
Dátum: 02.01.2010
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 062 slov
Počet zobrazení: 3 448
Tlačení: 390
Uložení: 392
1. Zákony
Kľúčové zákony, ktoré plývyjú na prostredie elektronických médií:
- Zákon č. 308/2000 O vysielaní a retransmisií
- Zákon č. 6/2004 o Slovenskej televízii
- Zákon č. 619/2003  o Slovenskom rozhlase
 
Nepriamo aj zákon o telekomunikáciách.
Z medzinárodných noriem stojí za zmienku Európsky dohovor o cezhraničnej televízií.
 
Základná inormácia:
Na slovenskom trhu elektronických médií vládne tzv. duálny systém. Rozoznávame teda vysielateľov na základe zákona a na základe licencie.
Na základe zákona vysielajú verejnoprávne médiá Slovenská Televíziaa a Slovenský rozhlas.
Na základe licencie vysielajú všetky súkromné elektronické médiá. (súkromné neznemená hneď komerčné).
 
STV:
Slovenská televízia vysiela na základe zákona o Slovenskej televízií.
Takto ju definuje samotný zákon: “Slovenská televízia je  verejnoprávna, národná, nezávislá, informačná,  kultúrna  a  vzdelávacia  inštitúcia, ktorá poskytuje službu verejnosti v oblasti televízneho vysielania”.
STV má podľa zákona o STV poskytovať celoplošné, kultúrne a žánrovo rozmanité programy pre všetky skupiny obyateľov, teda aj pre menšiny.
Programovú  službu Slovenskej  televízie tvoria
spravodajské,  publicistické, dokumentárne,  dramatické, umelecké,
hudobné,  športové, zábavné  a  vzdelávacie programy,  žánrovo
rôznorodé programy pre deti a mládež a iné programy, ktoré
  a) sú založené  na zásadách demokracie a  humanizmu a prispievajú
  k právnemu  vedomiu,  etickému  vedomiu  a  k environmentálnej
  zodpovednosti obyvateľov Slovenskej republiky,
 b) poskytujú  nestranné, overené,  neskreslené, aktuálne,
  zrozumiteľné a  vo svojom  celku vyvážené  a  pluralitné
  informácie  o dianí  v Slovenskej  republike i  v zahraničí na
  slobodné utváranie názorov,
 c) rozvíjajú  kultúrnu identitu  obyvateľov Slovenskej  republiky
  bez  ohľadu na  ich pohlavie,  rasu, farbu  pleti, jazyk, vek,
  vieru a náboženstvo, politické či iné zmýšľanie, národný alebo
  sociálny  pôvod,  príslušnosť k  národnosti  alebo  etnickej
  skupine,  majetok, rod  alebo  iné  postavenie tak,  aby tieto
  programy  odrážali  rozmanitosť  názorov, politických,
  náboženských, filozofických a umeleckých smerov,
 d) utvárajú podmienky na spoločenskú  dohodu vo veciach verejných
  s cieľom  posilniť  vzájomné  porozumenie,  toleranciu
  a podporovať súdržnosť rozmanitej spoločnosti.

STV podľa zákona poskytuje svoju programovú službu na dvoch terestriálnych okruhoch. Povinne musí vysielať regionálne spravodajstvo a zohľadňovať potreby menšín. Teda napr. vysielanie v jazykoch menšín, tlmočenie do posunkovej reči pre nepočujúcich, poskytovanie priestoru pre náboženské vysielanie. Najmenej 25 percent vysielania STV musí byť opatrených skrytými, alebo normálnymi titulkami pre nepočujúcich.
Reklamu vysiela STV podľa zákona o vysielaní a retransmisií (rozoberieme neskôr).
 
Orgány Slovenskej televízie sú:
 
c) Rada Slovenskej televízie, (menuje a odvoláva generálneho riaditeľa, schvaľuje podnikateľské zámery... každoročne predkladá správu o činnosti STV do parlamentu) Rada má 15 členov, ktorých volí parlament na návrh mediálneho výboru NRSR.
 b) Dozorná komisia Slovenskej televízie, (vykonáva dohľad nad hospodárením STV. Má troch členov. Jedného menuje prezident SR, jedného vláda a jedného volí NRSR)
 c) generálny riaditeľ. Momentálne ním je Richard Rybníček
 
Financovanie STV
- Koncesionárske poplatky
- Dotácie zo štátneho rozpočtu
- Prijmy z reklamy a telenákupu
- Sponzorské prijmy
- Prijmy z prenájmu a predaja majetku STV
- Úroky z vkladov
- Dary od fyzických a právnických osôb
- Dedičstvo v prospech STV
- Granty od FO a PO na plnenie úloh vo verejnom záujme
 
Dôležité sú najmä pré štyri (päť) body.
Kontrolu hospodárenia Slovenskej televízie  vykonáva Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky.
 
Reklama v STV: Podľa zákona o vysielaní a retransmisií podiel reklamy na vysielaní nesmie presiahnuť 3 percentá denného vysielania. Podiel môže byť naýšený až na 10 percent vysielaním telenákupu.  Čas vyhradený reklame však nesmie presiahnuť 20 percent z jednej hodiny.
Do reklamného času sa nerátajú : Self promo, upútavky na vlastné programy a bezplatne vysielané oznámenia vo verejnom záujme, alebo charitatívne.
 
Sponzoring v STV. Sponzorom relácie nesmie byť výrobca produkto, ktorých propagácia je zakázaná. Sponzorom programu nesmie byť ysielateľ, ani výrobca audiovizuálnych diel.  Sponzoring spravodajstva, športoého spravodajstva a politickej publicistiky sa zakazuje. 
 
Sro:
Slovenský rozhlas vysiela na základe zákona o Sro. Slovenský  rozhlas  je  verejnoprávna  národná, nezávislá, informačná,  kultúrna  a  vzdelávacia  inštitúcia, ktorá poskytuje službu verejnosti v oblasti rozhlasového vysielania.
Definícia programoej služby Sro je podobná, ako v prípade STV.
Programovú  službu Slovenského  rozhlasu tvoria
spravodajské,  publicistické, dokumentárne,  dramatické, umelecké,
hudobné,  športové, zábavné  a  vzdelávacie programy,  žánrovo
rôznorodé programy pre deti a mládež a iné programy, ktoré
c) sú založené  na zásadách demokracie a  humanizmu a prispievajú
  k právnemu  vedomiu, k etickému vedomiu  a k environmentálnej
  zodpovednosti obyvateľov Slovenskej republiky,
 b) poskytujú  z diania  v Slovenskej  republike  i  v zahraničí
  nestranné, overené,  neskreslené, aktuálne, zrozumiteľné  a vo
  svojom  celku  vyvážené  a  pluralitné  informácie na slobodné
  utváranie názorov,
 c) rozvíjajú  kultúrnu identitu  obyvateľov Slovenskej  republiky
  bez  ohľadu na  ich pohlavie,  rasu, farbu  pleti, jazyk, vek,
  vieru a náboženstvo, politické či iné zmýšľanie, národný alebo
  sociálny  pôvod,  príslušnosť  k národnosti  alebo k etnickej
  skupine,  majetok, rod  alebo  iné  postavenie tak,  aby tieto
  programy  odrážali  rozmanitosť  názorov, politických,
  náboženských, filozofických a umeleckých smerov,
 d) utvárajú podmienky na spoločenskú  dohodu vo verejných veciach
  s cieľom  posilniť  vzájomné  porozumenie,  toleranciu
  a podporovať súdržnosť rozmanitej spoločnosti.
 
Podobné sú aj jeho povinnosti pri menšinovom vysielaní a pod. Jedinou výnimkou je, že rozhlas nemusí poskytovať vysielanie pre nepočujúcich. Inak si stačí pozrieť odsek o úlohách STV.
 
Orgány Slovenského rozhlasu sú:
a) Rozhlasová rada,
b) Dozorná komisia Slovenského rozhlasu,
c) generálny riaditeľ. (Jaroslav Rezník)
 
Procedúry volenia a odvolávania jednotlivých orgánov a ich povinností sú prakticky totožné s tými o STV. Rovnaká je aj schéma financovania.
 
Reklama v Sro:
Rozsah reklamy nesmie prkročiť 3 percentá denného vysielacieho času. Na základe licencie vysielajú všetci ostatní vysielatelia.
Licenciu podľa zákona o vysielaní a retransmisií udeľuje Rada pre vysielanie a retransmisiu. Jej predsedníčkou je momentálne Valéria Agócs.
 
Reklama vysielateľov s licenciou.
Nesmie presiahnuť 15 percent denného vysielacieho času. Môže byť navýšená až na 20 percent prostredníctvom telenákupu.
Vysielací čas na reklamu a telenákup nesmie presiahnuť 20 percent z jednej hodiny. Vysielatelia na základe licencie majú jediný zdroj príjmov – reklamu a veci s ňou súvisiace. (teda aj sponzoring, PR a tak)
 
Na dodržiavanie zákonov oboma typmi elektronických médií dohliada štátny orgán – Rada pre vysielanie  a retransmisiu. Rada okrem dohľadu nad dodržiavaním zákonov vykonáva dohľad nad  dodržiavaním Európskeho dohooru o cezhraničnej televízií  a zastupuje SR v Stálom výbore pre cezhraničnú televíziu Rady Európy.  (Ten zákon je z roku 2000; netuším, ako je to po vstupe do EU, možno sa to nezmenilo. Pozn. DH )
Rada má 9 členov, ktorých volí NRSR. Rada sankcionuje porušenie zákona vo vysielaní. Najčastejšou sankciou je povinnosť odvysielať oznámenie o porušení zákona. Uďelujú sa však aj finančné pokuty a najťažšou sankciou môže byť odňatie licencie.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Kľúčové slová

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#médiá #verejnoprávne media #jaroslav reznik #Televízia

Diskusia: Politicko-regulačné faktory makroprostredia, v ktorom pôsobia slovenské elektronické médiá

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Žurnalistika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.021 s.
Zavrieť reklamu