Interpersonálna komunikácia

Slovenský jazyk » Žurnalistika

Autor: mata
Typ práce: Referát
Dátum: 03.01.2010
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 340 slov
Počet zobrazení: 6 458
Tlačení: 481
Uložení: 543
INTERPERSONÁLNA KOMUNIKÁCIA

Komunikačné zručnosti
Komunikačné zručnosti patria do súboru zručností, ktoré  by mal mať manažer.

a) AKTÍVNE POČÚVANIE

Každý človek je potešený a tým aj priaznivo naladený, pre  naše konanie, ak sa môže vyrozprávať a my mu dávame  dostatočne najavo, že ho vnímame. Odborníci radia: "Ak chcete  byť dobrými partnermi v rozhovoroch, buďte starostlivými  poslucháčmi. Ak chcete byť zaujímaví, zaujímajte sa. Pýtajte  sa na veci, na ktoré druhý rád odpovedá. Veďte ho k tomu, aby  rozprával o sebe, o tom, čo vykonal."

Ak necháte partnera vyrozprávať sa, navodíte priaznivú  atmosféru, prelomíte ľady a navyše, môžete získať nové  informácie. Ak ste pozornými poslucháčmi,dozviete sa fakty,  ktoré vám neboli známe a ktoré môžu podstatne ovplyvniť  priebeh ďalšieho rokovania. Máte tiež príležitosť urobiť si  názor na svojho partnera. Vnímate nielen jeho slová, ale aj  jeho správanie, prejavy jeho osobnosti apod.

Aktívne počúvanie však neznamená, že necháte partnera, aby si  viedol monológ a vy počúvanie iba predstierate. Aby počúvanie  bolo skutočne aktívne, stále partnera presviedčajte o tom, že  ho vnímate, prípadne že s ním súhlasíte. Udržiavajte s ním  kontakt pohľadom, čas od času prikývnite, pritakajte alebo  krátkou vetou dajte najavo, že máte rovnaký názor.

b) TECHNIKA KLADENIA OTÁZOK

Okrem už uvedeného, vhornými otázkami môžete usmerňovať spád  hovoru. Na začiatku rokovania je vhodné položiť tzv. otvorenú  otázku, na ktorú partner odpovedá voľne, väčšinou dlhšou  výpoveďou. Podľa ochoty partnera dlhšie sa rozvravieť môžete  usudzovať na jeho zainteresovanosť na predmete rokovania. Ak  chcete priebeh rozhovoru urýchliť, môžete položiť niekoľko  takzvaných uzatvorených otázok, teda otázok, na ktoré partner  odpovedá ÁNO alebo NIE. Majte však na pamäti, že príliš veľa  uzatvorených otázok položených za sebou môže navodiť v  partnerovi pocit, že je vypočúvaný alebo že s ním  zaobchádzate príliš stroho.
ĎALŠIE PRAVIDLÁ: Svojimi otázkami by ste nemali priviesť  druhého do rozpakov (ak nejde o zámerný manéver pri zložitom  obchodnom rokovaní). Vyvyrujte sa toho, aby ste partnera  zosmiešňovali alebo u dávali najavo svoju prevahu napr.  otázkami: To myslíte vážne? Vy to skutočne neviete? Ste vôbec  solventný?. Ak chcete zistiť fakty, nepoužívajte príliš často ani  sugestívne otázky. Sami nimi ovplyvníte partnera v jeho  odpovedi. Povie vám to, čo chcete počuť a nie to, čo si  skutočne myslí.

Niekedy sa nám môže podariť docieliť určitý psychologický  efekt, keď otázkami postupne pripravujeme človeka, s ktorým  rokujeme, na konečný súhlas s naším stanoviskom. Keď  pozorujeme, že partner nám je viac či menej pozitívne  naklonený, len sa nemôže definitívne rozhodnúť, túto situáciu  môžeme využiť vo svoj prospech. Ak dokážeme položiť sériu  niekoľkých za sebou idúcich otázok, pri ktorých predpokladáme  kladnú odpoveď, je viac než pravdepodobné, že aj tá posledná,  pre nás najdôležitejšia odpoveď, bude kladná.

c) ZABRÁŇTE MOŽNÝM NEDOROZUMENIAM
Príčinou nesprávneho pochopenia niektorého z výrokov býva  napr. v tom, že obaja partneri majú odlišný rečový kód..  Alebo z dôvodov nepozornosti. Preto treba v prienehu  rozhovoru používať objasňujúce otázky, ktorými sa utvrdzujete  v trom, že obaja hovoríte o rovnakej veci. Máte na mysli,  že...? Podľa Vás teda...? Znamená to, že...? ďalej sa odporúa  čas od času zhrnúť a vlastnými slovami zopakovať niektoré  kľúčové informácie. Má to výhodu aj vv tom, že keď si obaja  partneri znova potvrdia niektoré fakty, je menšia  pravdepodobnosť, že ich potom niektorý z nich bude chcieť  poprieť.
Hlavné zásady D. Carnegieho.
K povinnostiam človeka vo vedúcom postavení patrí meniť postoje a správanie druhých. Niekoľko návrhov, ako to dosiahnuť:
 
Základné spôsoby správneho prístupu k ľuďom
1. Nekritizujte, neodsudzujte a nesťažujte sa.
2. Poctivo a úprimne oceňujte druhých. Svoje uznanie im dajte najavo.
3. Vzbudzujte v druhých naliehavú chuť splniť požadované úlohy.
 
Ako sa stať obľúbeným
1. Úprimne sa zaujímajte o druhých.
2. Usmievajte sa.
3. Pamätajte si, každému znie jeho meno príjemne a je pre neho tým najdôležitejším.
4. Dokážte počúvať. Povzbudzujte druhých, aby hovorili o sebe.
5. Hovorte predovšetkým o tom, čo zaujíma druhých.
6. Dajte druhému najavo, že si uvedomujete jeho osobnú dôležitosť, a robte to úprimne.
Ako získať druhých na svoju stranu
1. Vyhýbajte sa hádkam. Spor vyhrá ten, kto sa neháda.
2. Ukážte druhým, že rešpektujete ich názory. Nikdy nikomu nehovorte, že sa mýli.
3. Ak sa mýlite, uznajte svoj omyl rýchlo a ochotne.
4. Pri riešení sporných situácií začínajte priateľsky.
5. Navádzajte druhých hneď od začiatku na kladné odpovede.
6. Nechajte hovoriť druhého.
7. Presvedčte druhého, že nápad vznikol v jeho hlave.
8. Snažte sa úprimne pozerať na veci očami druhého.
9. Berte ohľad na predstavy a želania druhého.
10.  Predpokladajte, že druhí sú charakterní. Dovolávajte sa ušľachtilých pohnútok.
11.  Vyjadrujte svoje myšlienky príťažlivým spôsobom.
12.  Prebuďte v ľuďoch túžbu vynikať.
Staňte sa skutočne vodcovskou osobnosťou
1. Začnite chválou a úprimným uznaním.
2. Na chyby upozorňujte nepriamo.
3. Kým začnete niekoho ktitizovať, hovorte najprv o svojich vlastných chybách.
4. Prikazujte otázkou namiesto priamych rozkazov.
5. Umožnite druhým, aby si zachovali vlastnú tvár.
6. Vyzdvihnite aj to najmenšie zlepšenie, buďte „úprimní v uznaní a nešetrite chválou“.
7. Dajte druhým najavo, že máte o nich tú najlepšiu mienku, aby sa podľa toho aj správali.
8. Povzbudzujte druhých. Naznačte im, že chyba sa dá ľahko napraviť.
9. Snažte sa, aby ľudia radi robili to, čo im navrhujete.
( CARNEGIE, DALE: Ako si získavať priateľov a pôsobiť na ľudí. PRÍRODA,  Bratislava 1999)
 
UMENIE ODHADNÚŤ PARTNERA
Signály neverbálnej komunikácie:
- spôsob podania ruky pri pozdrave
- kontakt pohľadom
- gestá
- mimika tváre
- pozícia alebo postoj
- hlas , jeho tón
- rýchlosť reči

FORMY KOMUNIKÁCIE
Prejavy - príležitostný, informačný, účelový
A) Príležitostný je viazaný na podnet a rámec, forma, tón a  spôsob sú určované podnetom. (Oslavy, jubileá, vyznamenania  apod.) Dôležitosť prejavu spočíva v jeho realizácii, v  pomôckach a vo vylíčení udalostí. Ako pomocné prostriedky  slúžia epizódy, anekdota, slovné hračky. Pre zaujatie sa  používa priateľský tón, pri slávnostných rečiach srdečný tón,  dôstojnosť atď.
B) Informačný prejav slúži na sprostredkovanie správ. Pre  jeho zostavenie sú nutné úplné informácie, ktoré máme k  dispozícii. Odporúča sa použitie audiovizuálnej techniky,  grafické znázornenie. Predpokladom je spojenie informácií o  minulosti, súčasnosti a budúcnosti daného javu. Používame  tvrdenie nezávislých poznatkov. Najprv sa uvádzajú objektívne  fakty, potom cudzie stanoviská.
Informačný prejav má niekoľko foriem:
- správa o činnosti,
- zpráva o situácii
- referát
- oznámenie (odpovedá v podstate na otázky čo, kto, kde, ako,  prečo?)
C) Účelový prejav by mal presvedčiť, ovplyvniť, vytvoriť  mienku, určitý názor. Má byť krátky a vo forme "Ja - my".  Používa sa pri obchodných rokovaniach, pre získanie súhlasu,  pri získavaní prostriedkov, darov spod.
Pri prejavoch pomáhajú argumenty.
- zrejmé argumenty (odvolávky na tradíciie, prirodzenosť)
- prestížne argumenty (odvolanie na skutočnosť, výsledky  pokroku, vedy, slobodu hodnôt)
- morálne argumenty (právo, vedomie zodpovednosti, česť,  morálne právo a povinnosť).

OBCHODNÉ ROKOVANIE
1. Prípravná fáza - zisťovanie informácií o partnerovi  - stanovenie cieľa rokovanie
- aké ústupky sme ochotní urobiť
- poznať silné a slabé stránky svojho  partnera
- zvoliť miesto a termín rokovania
2. Priebeh rokovania
- úvodná časť (nadviazanie kontaktu, dohoda o programe  rokovania
- vlastné rokovanie (sporné body možno odložiť, venovať  sa tým, v ktorých sa predpokladá zhoda - pozitívne naladenie  partnera. Operuje sa s argumentami a s prípadnými ústupkami)
Ideálne je také rokovanie, ktoré prináša výhodu obom stranám.
- Záver rokovania, uzatvorenie a podpísanie dohody.
 
KRITICKÝ ROZHOVOR
MODEL ROZHOVORU S KRITIKOU
Pretože kritika obvykle naráža u kritizovaného na odpor,  vedúci musí voliť spôsob, ktorý umožní tento odpor prekonať.
Prvým predpokladom úspechu kritického rozhovoru je vytvorenie  kontaktu s pracovníkom. Napr. vedúci uzná to, čo pracovník  vykonal alebo prehodí niekoľko slov v oblasti ľudskej  a spoločenskej alebo dopredu zorganizuje krátky, vecný  rozhovor.
Základom každej krotiky je úplné vyjasnenie skutkovej  podstaty. Vedúci môže postupovať nasledovne:
- môže pracovníka najprv vyzvať, aby vylíčil udalosti, kým  začne s výtkami,
- môže spresniť výtky a vyzvať pracovníka ku stanovisku.
Pracovník obvykle predkladá svoje ospravedlňujúce dôvody  súčasne so stanoviskom ku skutkovej podstate. Až keď vedúci  vezm,e na vedomie ospravedlňujúce dôvody pracovníka, môže si  utvoriť konečný úsudok.
Úsudok spočíva na 3 zložkách:
- hodnota zistenej skutkovekj podstaty,
- posúdenie ospravedlňujúcich dôvodov,
- celkové posúdenie doterajšieho výkonu a správania  pracovníka.

ČASTÉ CHYBY V KRITIKE NADRIADENÉHO
- Kritika pracovníka, ktorou bol poverený niekto iný
- Kritika pracovníka pred spolupracovníkmi
- Kritika za neprítomnosti pracovníka
- Kritika pracovníka pred novými pracovnými silami
- Nepriama kritika (podpichovanie, ironické poznámky)
- Kritika po telefóne (mala by byť obmedzená na núdzové  prípady ináč neriešiteťné).

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Žurnalistika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.028 s.
Zavrieť reklamu