Zásady tvorby propagácie v tlači
ZÁSADY TVORBY A REALIZÁCIE PROPAGAČNÝCH PROSTRIEDKOV V TLAČI
Zásada rešpektovanie výsledkov
marketingového prieskumu
Netýka sa len reklamnej kampane, ale chápeme ju komplexnejšie. Z hľadiska marketingu sú dôležité
najmä tieto skutočnosti:
- Analýzy trhu: imidž výrobku, konkurencia, distribučné možnosti
- Vymedzenie cieľa: krátkodobý
informatívny cieľ, zvýšenie obratu, imidžu
- Vymedzenie výška rozpočtu: podľa druhu reklamy (uvádzacia, pripomínacia) množstva
výrobkov na trhu, stupňa konkurencie
- Vymedzenie cieľovej skupiny: prostredníctvom psychologických a demografických prieskumov
Zásady platné pre tvorbu propagačných prostriedkov
Vychádzajú z marketingu no predovšetkým sa viažu
k propagačnému procesu. Tvorca musí mať dokonalú predstavu o propagovanom predmete, musí mu byť jasný cieľ aktivity a predovšetkým musí
mať jasnú predstavu o cieľovej skupine. Vzbudiť pozornosť, vyvolať záujem, resp. potrebu vedúcu k želateľnej aktivite sa mu podarí iba ak
v plnej miere rešpektuje základné atribúty propagácie, pod ktorými chápeme: myšlienkovú originalitu, pravdivosť, vedeckosť, užitočnosť
, ale aj zásady plánovania a vyhodnocovanie účinnosti propagačných prostriedkov.
Zásady jazyka a štýlu
propagácie
Slovo je základným stavebným prvkom väčšiny propagačných výpovedí. K hlavným zásadám tvorby propagačného
textu patrí prístupnosť a pôsobivosť. Dosahujeme ich predovšetkým vhodným výberom slov, zrozumiteľnosťou, ale aj vecnou správnosťou či
zacielením na emocionálnu/racionálnu zložku osobnosti recipienta. Propagačný text by teda nemal obsahovať odborné termíny, ktoré možno
nahradiť opisom, ale ani cudzie slová, či neznáme skratky. V žiadnom prípade nesmie obsahovať frázy, zbytočné slová, či abstraktné
neidentifikovateľné výrazy. Živosť textu dosiahneme prirodzených, no originálnych myšlienok a spojení. Vo väčšine prípadov nemajú
opodstatnenie ani slangové či nespisovné výrazy – vulgarizmy. Jazyk propagačných textov však musí byť nielen prístupný
a zrozumiteľný, ale aj presný, vecný, jednoduchý, jasný, stručný a dynamický. Tomuto napomôže využívanie slovies a krátkych viet.
Dôležitý je predovšetkým titulok, ktorý rozhoduje o čítaní ďalšieho textu. Dôraz však kladieme aj na prvé slovo, vetu textu.
Zásady vizuálneho stvárnenia propagačných prostriedkov v tlači
Vizuálne stvárnenie tlačového prostriedku je
primárnym najmä pri obrazových inzerátoch, inzerátoch plagátového typu, ale aj pri formálnom stvárnení samostatných propagačných textov
od grafickej podoby. Z psychologického hľadiska je obraz skôr vnímaný, myšlienkovo spracovaný i zapamätateľný, keď viac pôsobí na
emocionálnu zložku osobnosti. Najdôležitejším predpokladom účinného pôsobenia z tohto hľadiska je predovšetkým formát
inzerátu/propagačného materiálu.
S rastúcou plochou účinnosť narastá. Fotografia je účinná pri vernom zobrazení predmetu,
karikatúra pri využití humoru. Logo a značka tovaru je mimoriadne funkčným doplnením, oživí grafiku materiálu a napomôže
zapamätateľnosti prostriedku.
Začlenenie propagačné prostriedku do žurnalistického kontextu
Kritéria
začlenenia:
- Priestorové umiestnenie – účinnejšia je pravá horná strana
- Členenie podľa druhu periodika – možnosť
výberu podľa periodicity, teritória pôsobnosti, obsahového zamerania...
Zones.sk – Zóny pre každého študenta