Cestovateľské kino vás v auguste prevedie Transsibírskou magistrálou aj tajomným Černobyľom

Streda, 05.08.2020 08:00 redakcia
Správy pre študentov

Na Transsibírskej magistrále žiadne dni nie sú nudné. Zážitky sa spájajú s príbehmi ľudí

Vlakom až na koniec sveta! Staňte sa súčasťou príbehu najväčšej železničnej trati na svete! Transsibírska magistrála je nevšedné cestovateľské dobrodružstvo odohrávajúce sa na koľajniciach križujúcich najdôležitejšie mestá Ruska, nedotknutú prírodu Mongolska, pestrý Peking aj legendárny Čínsky múr. Cestovateľské kino sa v utorok 18. augusta v košickom Kine Úsmev vydá spoznávať skryté krásy východnej Európy aj Ázie s cestovateľom Martinom Navrátilom, ktorý prezradí, čo všetko sa dá vidieť v “hoteli na kolesách”.

Výlet Transsibírskou magistrálou vyvoláva predstavu, že človek len leží a sedí nekonečne veľa dní vo vlaku. Čo všetko sa dá zažiť na tejto trase?

Martin Navrátil: Pre niekoho to nekonečné sedenie môže byť aj krásne. Sedem dní vo vlaku, keď vidíš len brezy, brezy a opäť brezy, môže byť vzrušujúce. Mňa na tom lákalo hlavne to, že nielen prejdem celé Rusko, ale aj spoznám ako vlastne vyzerá. Veľa cestovateľov navštívi len Moskvu a Petrohrad a myslí si, že tak vyzerá matička Rus. Keď však vidíš ako vyzerajú ruské mestá, dediny a hlavne ich okolie, máš už lepšiu predstavu. Do toho nekonečné debaty o politike a kultúre s miestnymi ti dotvoria celkový obraz, aké to tam vlastne je.

Robí magistrála aj dlhšie zastávky, aby sa cestujúci mohli prejsť?

Martin Navrátil: Celkovo trvá Transsibírska magistrála sedem dní a denne idú na trase Moskva – Vladivostok minimálne štyri vlaky. Ide o klasickú linku, vlak urobí počas dňa minimálne tri zastávky. Nejde však o výletnú loď. Vlak zastaví podľa harmonogramu na pár minút v ruskom meste. Preto si treba cestu naplánovať tak, aby ste videli ruské mestá. Vlakové spojenie je tak časté, že to nie je problém. Je to, ako keby ste cestovali na trase Bratislava – Košice, len s tým rozdielom, že to trvá sedem dní.

Je taký výlet, ak by si chcel dať turista celú trasu, drahý špás?

Martin Navrátil: Vôbec nie. Napríklad lístok na trase Moskva – Irkutsk stojí približne 150 eur, čo je asi 77 hodín cesty vlakom. Vôbec nejde o drahé cestovanie. Dokonca, jedlo kúpite na peróne za zlomkové ceny.

Tajomno okolo černobyľskej katastrofy. Cestovateľské kino navštívi mesto duchov

Skutočný príbeh, ktorý by ani autori sci-fi lepšie nevymysleli! Cestovateľské kino sa vyberie na miesto, ktoré z noci na ráno zmenilo dejiny sveta. Návštevníci budú mať možnosť vydať sa medzi rozpadávajúce sa pomníky jednej z najväčších jadrových katastrof a spoznať príbehy tichých hrdinov aj tých, ktorí sa postavili neviditeľnému nepriateľovi svojou húževnatosťou. O tom, ako vyzeral Černobyľ pred tým, než ho zakryl rádioaktívny prach a ako vyzerá dnes porozpráva Juraj Svrček. Zdieľať bude nielen fotografie, zážitky, reálny život domorodcov, ale vysvetlí aj mýty, ktoré o Černobyle, Pripjati, atómovej elektrárni a vyľudnenej zóne kolujú. Cestovateľská prednáška nabitá informáciami a zážitkami bude v auguste v Bratislave a v Trnave.

Ako ste sa dostali do Černobyľu a prečo ste sa vybrali do takejto neobvyklej destinácie?

Juraj Svrček: Tematika a tajomno okolo černobyľskej katastrofy ma vždy fascinovali. Keď som raz čítal článok, že sa tam dá ísť, tak som hľadal spôsob, ako sa tam dostať. A vďaka slovenskej agentúre som sa tam aj dostal (úsmev). Videl som veľa dokumentov, veľa som čítal o príbehoch, ktoré sa tam stali a to ma naštartovalo, aby som tam išiel osobne a to ma aj očarilo.

Koľko ľudí žije ešte v tejto oblasti? Chcú rozprávať o tom, čo sa pred 30 rokmi stalo?

Juraj Svrček: Žije tam naozaj len hŕstka starousadlíkov, ktorí odmietli opustiť svoje domovy a po pár dňoch sa aj skrz zákaz vrátili do svojich domov a zostali tam žiť. Dokážete ich spočítať na jednej ruke. Ale v černobyľskej elektrárni stále pracuje cez 1000 zamestnancov, ktorí pomaly rozoberajú elektráreň a stavajú nový sarkofág nad vybuchnutým reaktorom.

Na čo sa počas prednášky zameriate?

Juraj Svrček: Budem sa snažiť povedať čo najviac o histórii celej černobyľskej zóny, ako sa stavala elektráreň, posnažím sa vysvetliť z overených zdrojov a vyšetrovania, čo stálo za výbuchom a aké príbehy sa odohrali počas evakuácie mesta Pripjať v tom osudnom roku 1986.

Komentáre

TIP: Zaregistruj sa a vystupuj pod vlastným Zones ID.

K dispozícii nie sú žiadne komentáre.


Odporúčame

Vygenerované za 0.016 s.