Žiaci navrhujú viac finančnej gramotnosti na školách

Pondelok, 28.03.2022 08:00 redakcia
Správy pre študentov

Žiaci základných a stredných škôl hľadali najlepší spôsob ako naučiť deti a mladých ľudí prakticky a efektívne hospodáriť s peniazmi.” Na súťaži Innovation camp sa 60 žiakov z celého Slovenska zamýšľalo nad tým, ako efektívne zlepšiť finančnú gramotnosť svojich rovesníkov.

Slováci podľa viacerých prieskumov zaostávajú vo finančnej gramotnosti. Iba štvrtina dospelých je zorientovaná v oblasti financií. Problém sa ale začína už v školách. Slovenskí žiaci sa znalosťami o financiách umiestňujú na chvoste rebríčkov (pod priemerom OECD), čo potvrdzujú aj testovania PISA. Podľa dát 365.bank je finančná gramotnosť detí vo veku od 8 do 15 rokov priemerná. Žiakom pritom chýbajú najmä praktické skúsenosti s peniazmi, a to predovšetkým s platbou kartou, výberom hotovosti a čítaním výpisu z účtu.

Podľa prieskumu European Consumer Payment Report 2020 si len 19% mužov a 26% žien myslí, že sú dostatočne finančne vzdelaní. Správne vypočítať úročenie vkladu zvládli len dve tretiny Slovákov, čo nás v medzinárodnom porovnaní európskych krajín radí na koniec druhej desiatky rebríčka.

Pre žiakov základných a stredných škôl, pripravila vzdelávacia organizácia Junior Achievement Slovensko (JA Slovensko) súťaž Innovation Camp. Cieľom súťaže je rozvíjať kreativitu, komunikačné a prezentačné zručnosti a podporiť inovácie.
60 žiakov zo základných a stredných škôl zapojených do predmetu Viac ako peniaze pracovalo v zmiešaných tímoch na riešení výzvy, kde mali navrhnúť ako naučiť deti a mladých ľudí prakticky a efektívne hospodáriť s peniazmi. Zamerať sa mali na to, ako uľahčiť prácu rodičom, ale aj školám, ako motivovať deti a priblížiť im svet financií hravou a zážitkovou formou. Odborná porota v zložení Eva Šnircová – biznismentorka, Silvia Žuffa – šéfka marketingu 365.bank a Anton Bittner – CEO ABAS FX očakávali od súťažných tímov aj konkrétne prostriedky, formy a opatrenia, ktoré je možné uplatniť v praxi pri rozvoji finančnej gramotnosti.

Najsilnejším vzorom pre deti sú ich rodičia a tie kopírujú ich správanie. Ak vidia, že rodičia si peniaze odkladajú a nemíňajú ich na zbytočnosti, je veľmi pravdepodobné, že zaujmú rovnaký postoj v budúcnosti aj ony. Rodičia by teda mali začať od seba. Mať v poriadku svoje financie a pripravený finančný plán zabezpečenia života, zdravia a majetku.

 Kľúčovými zručnosťami pritom : byť si vedomý skutočnej hodnoty peňazí, naučiť sa s nimi efektívne hospodáriť a vedieť si určiť priority. Byť finančne vzdelaným znamená rozumieť financiám a vnímať aj riziká s nimi spojené. Práve vedomosti a zručnosti pomáhajú nestratiť sa vo finančných povinnostiach, a preto je dobré ich nadobúdať už v detstve.

Kto môže vymyslieť lepšie riešenie pre nový prístup k peniazom pre mladých, ako mladí ľudia sami? Každé dieťa dostane výchovou od svojich rodičov základy k tomu, ako si vážiť hodnotu peňazí a hospodárenie s nimi. Ale iba vlastnými skúsenosťami a novými potrebami aktuálnej doby, v ktorej žijú, dokážu zhodnotiť, či im tieto základy stačia, alebo ich chcú inovovať. Touto úžasnou interaktívnou formou pracovali nielen na svojich nápadoch, ale boli obohatení aj o nápady iných. A v tom vidím veľký prínos pre mladú generáciu. Naučiť ich žiť v prítomnosti, preberať zodpovednosť a v tímoch pracovať na svojej želanej budúcnosti.“, uviedla predsedníčka odbornej poroty Eva Šnircová.

Na prvom mieste sa umiestnil nápad tímu v zložení Zuzana Sliacka, Patrik Jadroň, Sandra Mistríková a Daniel Šrank, ktorí navrhli aplikáciu pre deti vo veku 6 až 12 rokov, ktorej súčasťou by boli aj hodinky s možnosťou platby. Prostredníctvom nej sa snažili spojiť tri prvky – mať peniaze na každý deň, možnosť sporenia a bezpečnosť. Samozrejmosťou by bol aj rodičovská kontrola.

Druhé miesto obsadili Jakub Szöke, Norbert Vass, Janka Jasencová a Kristína Švolíková, ktorí vymysleli hru s názvom „Hugova zelená cesta financiami“. Hra by bola založená na online platforme a hlavný hrdina Hugo by si v nej musel nájsť prácu, vyhýbať sa lákavým reklamám na kúpu rôznych vecí a naučiť sa sporiť. Ich cieľom by bolo aj zavedenie povinného predmetu o financiách na školách, kde by táto hra bola jedným z nástrojov ako o nej učiť.

Tretiu priečku získali žiaci Viktória Belková, Samuel Hutkai, Patrik Varga a Štefan Herák. Ich riešenie spočívalo v realizácii workshopov pre starších a predmetu pre mladších žiakov. Wokrshopy by však viedli odborníc z praxe. Nedostatky vidia hlavne na školách, ktoré nemajú ekonomické zameranie a finančnej gramotnosti sa veľmi nevenujú. Medzi ich ďalšie návrhy patrila tiež spolupráca s finančným poradcom a vytvorenie vlastnej aplikácie, ako hry pre rozvoj finančnej gramotnosti.

Štvrtým oceneným boli žiaci Samuel Krist, Nina Hajková, Marián Dolniak a Julia Bezručková a ich riešenie v poskytovaní kurzu finančnej gramotnosti rodičom, vzdelávaní detí už vo škôlke a zavedení predmetu v školách. Podobne ako ich kolegovia v predchádzajúcich tímoch by sa vzdelávanie podporili aj vytvorením aplikácie.

Som rada, že som sa takejto fantastickej a náučnej sútaže mohla zúčastniť. Dala mi veľa hlavne skúsenosti z práce v tíme, brainstorming a komunikačné zručnosti. Zapôsobilo to na mňa veľmi profesionálne, ale bola to zároveň aj zábava.“, uviedla jedna zo súťažiacich.

Podujatie bolo podporené z dotačnej schémy Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR Programy pre mládež na roky 2014 – 2021, ktorú administruje IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže.

Komentáre

TIP: Zaregistruj sa a vystupuj pod vlastným Zones ID.

K dispozícii nie sú žiadne komentáre.


Odporúčame

Vygenerované za 0.022 s.