Veľtrh podnikateľských talentov Ja Slovensko: Súťaž študentských firiem vyhrali gymnazisti z Košíc

Piatok, 31.03.2023 08:00 redakcia
Správy pre študentov

Ekologický podpaľovač vyrobený z kávových usadenín, oblečenie nie z druhej, ale dokonca z tretej ruky, bezpapierové vizitky či tuhý prací gél. V súťaži stredoškolských firiem z celého Slovenska najviac zaujali udržateľné produkty a služby cirkulárnej ekonomiky. Na 28. ročníku Veľtrhu podnikateľských talentov sa v bratislavskom Avione predstavilo 51 najlepších študentských firiem, ktoré si stredoškoláci založili v rámci vzdelávacieho programu Aplikovaná ekonómia. Bojovali o miestenku do európskeho finále Company of the Year Competition GEN-E, ktorú globálna nezisková vzdelávacia organizácia Junior Achievement organizuje v júli v Turecku.

Program Aplikovaná ekonómia rozvíja na stredných školách podnikavosť, ekonomické myslenie, finančnú gramotnosť a praktické zručnosti pre budúcu kariéru stredoškolákov. Organizácia JA Slovensko ho prináša už od roku 1992. V rámci programu si žiaci zakladajú akciové spoločnosti, s ktorými prechádzajú celým podnikateľským príbehom – od zápisu do simulovaného obchodného registra, cez daňové kontroly, publikovanie výročnej správy, marketingovú komunikáciu, predaj produktov a služieb až po likvidáciu. Iba JA Slovensko prináša študentom v podobnom type programov možnosť podnikať s reálnymi peniazmi.

Vyvrcholením celoročnej snahy študentov je prezentácia firiem, ich produktov a služieb, ale aj porovnanie zručností a dosiahnutých úspechov stredoškolákov s rovesníkmi na veľtrhu, ktorý sa tento rok konal v Komunitnom centre bratislavského Avion Shopping Parku v utorok 28. marca 2023. Odborná porota hodnotila študentské firmy v rôznych kategóriách, udelila napríklad cenu za najlepšiu výročnú správu, za dosiahnuté výsledky a tímovú prácu, prezentáciu a orientáciu firmy na zákazníka, cenu za finančné riadenie, udržateľné podnikanie, virtuálnu komunikáciu či cenu za úspešné ženské vedenie študentskej firmy.

Medzi päť najlepších študentských firiem sa tento rok prebojovali:

  • Študenti z Evanjelického lýcea v Bratislave, ktorí s firmou Clotho predstavili zaujímavý koncept „udržateľnej módy neudržateľnej generácie“. Oblečenie zo second-handov nechávajú vylepšiť talentovaným umelcom, ktorí z nich vyrábajú jedinečné a žiadané kúsky.
  • Žiaci zo Strednej odbornej školy obchodu a služieb v Novom Meste nad Váhom, ktorí vo firme COFFEE PUNCH vyrábajú z kávového odpadu ekologický podpaľovač pre zapálenie ohňa v krboch, uhlia na grile alebo v otvorených ohniskách.
  • Gymnazisti z Poštovej ulice v Košiciach, ktorí s firmou LAVI prinášajú revolúciu do takej bežnej činnosti, akou je pranie. Na začiatku ich nápadu bola nehoda s rozliatym pracím gélom a na konci prostriedok na pranie vo forme tuhého mydla, ktoré sa po vhodení do vody rozpustí na prací gél.
  • Študenti zo Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej v Bratislave, ktorí vyvinuli aplikáciu Vizify, vďaka ktorej sa vyrieši plytvanie papierom na tlač vizitiek. Plnohodnotne ich nahradili digitálnymi vizitkami, ktoré sú nielen praktické, ale navyše zabraňujú ľudským chybám pri prepise kontaktov.

Najlepšou študentskou firmou sa tento rok stala spoločnosť FLUF z Gymnázia na Poštovej ulici v Košiciach, ktorá bude Slovensko reprezentovať aj na európskom kole súťaže v Turecku. Študenti vyrábajú ekologické brikety z konskej biomasy. Netradičný nápad dotiahli do konca vďaka obojstranne výhodnej spolupráci s lokálnou farmou, na ktorej chovajú kone a ktorá doteraz za odvoz hnoja musela platiť. Firma mieša živočíšny materiál s kancelárskym odpadom, potom hmotu ručne lisuje, krája a balí do papierových krabíc. Firmu FLUF, ktorú založilo spolu 14 študentov, na veľtrhu reprezentovala pätica v zložení Tereza Pažinová, Rebeka Hubková, Jakub Matusák, Ema Šlepkovská a Lea Benčová pod vedením učiteľky Evy Wolfovej. Z rovnakej školy prišiel pred dvoma rokmi aj nápad na výrobu popisovačov na biele tabule vyrobené z odpadu z voskových tlačiarni. Firma Scribo vyhrala dokonca svetové finále súťaže v roku 2022.

Veľtrh podnikateľských talentov sa pod záštitou predsedu Bratislavského samosprávneho kraja Juraja Drobu konal v priestoroch Avion Shopping Parku v Bratislave už po siedmykrát. Nákupné centrum prvýkrát ponúklo možnosť zorganizovať veľtrh v priestoroch Komunitného centra, ktoré poskytuje miesto pre rôzne eventy a aktivity určené pre lokálne komunity, vrátane výstav či prednášok. Spolupráca medzi JA Slovensko a Avionom nespočíva len v poskytnutí priestorov „pro bono“, čo si organizátori veľtrhu mimoriadne vážia. Avion Shopping Park je totiž nielen generálnym partnerom podujatia, ale jeho zamestnanci sú aktívni členovia odbornej poroty.

Riaditeľka JA Slovensko Eva Vargová pripomína príležitosť podporiť aktivity organizácie aj ďalším potenciálnym partnerom – úspešným firmám, ktorým v rámci CSR programov záleží na rozvoji mládeže, či bývalým absolventom programov JA Slovensko, ktorí dnes majú za sebou vlastné úspešné príbehy: „Za tých 30 rokov absolvovalo niektorý z programov (Baťa) Junior Achievement viac ako 430 tisíc žiakov a študentov. Chceme sa s nimi znova spojiť a budeme radi, keď nás vyhľadajú na sociálnych sieťach.“

Komentáre

TIP: Zaregistruj sa a vystupuj pod vlastným Zones ID.

K dispozícii nie sú žiadne komentáre.


Odporúčame

Vygenerované za 0.017 s.