JA Citi Innovation Camp: 1000 eur ako kapitál na realizáciu podnikateľského nápadu

Utorok, 17.10.2023 12:00 redakcia
Správy pre študentov

Hnojivo z kávového odpadu, stavebná izolácia zo starých handier či powerbanka, ktorú si dobijete kľukou alebo zo slnka. Šesťdesiat študentov z dvadsiatich stredných škôl súťažilo o najlepší podnikateľský plán s rozpočtom do tisíc eur, ktorý mali vymyslieť a odprezentovať v priebehu troch hodín. Junior Achievement Slovensko, organizátor celodennej súťaže JA CITI INNOVATION CAMP, študentom sťažil úlohu tým, že pracovali v zmiešaných tímoch s rovesníkmi, ktorých nikdy predtým nevideli. Overila sa tak schopnosť mladých ľudí zorganizovať si prácu v novom kolektíve a využiť jedinečné schopnosti každého jednotlivca naplno. A hoci súťažných tímov bolo dvanásť, navrhnuté riešenia rozhodne neboli tuctové.

Súťaž JA CITI INNOVATION CAMP určenú stredoškolákom, ktorí sú súčasťou vzdelávacieho programu Aplikovaná ekonómia (Študentská firma), zorganizovala nezisková organizácia Junior Achievement Slovensko vo štvrtok 12. októbra v Hoteli Color v hlavnom meste. Študenti z celého Slovenska od Bratislavy cez Trnavu, Trenčín, Nitru, Žilinu, Levice až po Košice a Sečovce sa stretli, aby spoznali svojich rovesníkov a v zmiešaných tímoch si zmerali sily a porovnali svoje schopnosti pri riešení zadania, ktoré bolo tentoraz naozaj voľné: vypracovať podnikateľský plán pre výrobok alebo službu s rozpočtom do 1000 eur.

„Veľmi nás teší obrovský záujem o súťaž JA CITI INNOVATION CAMP, ktorý v tomto roku viac ako dvojnásobne prekročil naše kapacity. Spomedzi prihlásených škôl a študentov sme preto účastníkov museli žrebovať,“ povedala pri vyhlasovaní výsledkov Marta Slováková, riaditeľka JA Slovensko. Doplnila, že ak by možnosť zúčastniť sa súťaže mali dostať všetky prihlásené školy, bola by okrem Citi Foundation (ktorá podujatie organizačne aj finančne podporuje už niekoľko rokov) potrebná aj pomoc ďalších partnerov.

Cieľom JA CITI INNOVATION CAMP je podporiť u žiakov podnikavosť, kreatívne a prezentačné zručnosti, ako aj schopnosť prinášať inovatívne riešenia, naplánovať ich realizáciu a obhájiť ich potenciál. Dvanásť súťažných tímov od skorého rána rozvíjalo svoje podnikateľské nápady, aby ich neskôr predstavili svojim rovesníkom a rivalom v súťaži. Podvečer sa potom dozvedeli, ako ich podnikateľský plán, prezentáciu a celkový výkon zhodnotila odborná porota, ktorú tvorili predsedníčka – Oľga Dlugopolská a členky – Linda Mikulová, Nastasia Pavuliaková a Miriam Szombathová z Citibank ako dlhoročného partnera projektu.

VÍŤAZI 2023 JA CITI INNOVATION CAMP:

3. miesto získal tím EcoPowerbank, zložený zo študentov Terézia Bubeníková (Obchodná akadémia Nitra), Lenka Karolová (Obchodná akadémia Sereď), Sofia Sekáčová (Spojená škola Sečovce), Phillip Richard Eddowes Babka (Súkromné bilingválne gymnázium BESST Trnava) a Artem Gamolya (Škola pre mimoriadne nadané deti a gymnázium Bratislava). Navrhli záložný batériový zdroj (powerbanku) s kapacitou 10000 mAh, ktorý je možné dobiť manuálne pomocou kľuky alebo integrovaným solárnym panelom.

2. miesto získal tím Isolatex, zložený zo študentov Adriána Korbášová (Obchodná akadémia Žilina), Sofia Šprinc (Evanjelické gymnázium Košice), Hana Valentovičová (Obchodná akadémia, Nevädzová, Bratislava), Šimon Antal (Stredná odborná škola dopravná Trenčín) a Dávid Páchnik (Gymnázium Matky Alexie Bratislava). Ich plán je výroba ekologickej stavebnej izolácie z textilného odpadu pod heslom: „Ak môže oblečenie ohrievať teba, prečo by nemohlo hriať aj tvoj dom?“.

1. miesto získal tím Grounds Up, zložený zo študentov Charlota Uhrinová (Evanjelické gymnázium Košice), Viktória Valkovičová (Stredná odborná škola obchodu a služieb Zlaté Moravce), Šimon Grosman (Obchodná akadémia Šurany), Miroslav Kmec (Stredná priemyselná škola elektrotechnická, Hálova, Bratislava) a Hugo Veselý (Cambridge International School Bratislava). Navrhli ekologické hnojivá z kávového odpadu, ktorého vo svete vzniká ročne 60 miliónov ton. Ich riešenie umožňuje použitie hnojiva aj v interiéri, nakoľko je zbavené nepríjemných pachov.

Súťaže sa mohli bezplatne zúčastniť študenti stredných škôl, ktorí sú zapojení v programe Aplikovaná ekonómia (Študentská firma). Ten rozvíja manažérske a organizačné schopnosti a pomáha študentom overiť si svoje nápady v praxi. JA Slovensko ho prináša na stredné školy už od roku 1992, čo by nebolo možné bez podpory partnerov. JA CITI INNOVATION CAMP má podporu z grantových programov Citi Foundation. „Sme dlhoročným partnerom JA Slovensko a plne podporujeme snahu organizácie viesť mladých nielen k rozvíjaniu udržateľných a inovatívnych nápadov, ale aj vytvárať pre žiakov príležitosti na nácvik praktických zručností, verejné vystupovanie a aj trochu súťaživosti a zdravej konkurencie,“ povedal šéf Citibank Europe na Slovensku Branislav Sandtner.

To, že mladí študenti dokážu byť častokrát kreatívnejší ako dospelí ľudia z praxe, potvrdzujú aj slová programovej manažérky JA Slovensko Grétky Balátovej: „Súťažné tímy sme tentoraz prakticky nijako neobmedzovali – mali naozaj rozviazané ruky a mohli sa zamerať na ľubovoľný produkt – výrobok či službu. Stačilo, že uverili svojmu podnikateľskému nápadu a s jeho realizáciou sa zmestili do rozpočtu 1000 eur. Najlepšie nápady v tomto Citi Innovation campe potvrdzujú, že na naštartovanie úspešného podnikania naozaj nie je potrebné okrem odvahy, podnikavosti a inovatívneho myslenia prakticky nič.“

Komentáre

TIP: Zaregistruj sa a vystupuj pod vlastným Zones ID.

K dispozícii nie sú žiadne komentáre.


Odporúčame

Vygenerované za 0.019 s.