Meranie PISA
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 034
Uložení: 75
Meranie PISA
Program medzinárodného hodnotenia žiakov (čitateľská, matematická a prírodovedná gramotnosť 15-ročných žiakov ZŠ a SŠ)
Základné informácie
Štúdia OECD PISA zisťuje výsledky vzdelávania z pohľadu požiadaviek trhu práce (t. j. funkčnú gramotnosť žiakov z hľadiska teórie celoživotného vzdelávania sa) a sústreďuje sa na žiakov v posledných rokoch povinnej školskej dochádzky.
Štúdia PISA sa uskutočňuje od roku 2000 v trojročných cykloch a v každom z nich testuje tri hlavné oblasti – čitateľskú gramotnosť, prírodovednú gramotnosť, matematickú gramotnosť. Jedna z troch oblastí je v každom cykle dominantná – v prvom cykle štúdie PISA (v roku 2000), ako aj v poslednom doteraz realizovanom cykle štúdie PISA (v roku 2018) to bola čitateľská gramotnosť.
Slovenská republika, už ako členská krajina OECD, sa prvýkrát zúčastnila štúdie PISA v roku 2003, keď bola hlavnou sledovanou oblasťou matematická gramotnosť.
Prečo je PISA dôležitá?
OECD si navyše kladie za cieľ aktualizovať testovací materiál každého cyklu štúdie PISA o jednu novú oblasť reflektujúcu aktuálne spoločenské dianie, ktoré vzhľadom k rozsahu problematiky, nemožno testovať v rámci hlavných oblastí testovania. Takýmito oblasťami boli napríklad finančná gramotnosť (PISA 2012 – testuje sa v každom z nasledujúcich cyklov), tímové riešenie problémov (PISA 2015), či globálne kompetencie (PISA 2018). Účasť krajín v doplnkových oblastiach nie je povinná, krajiny sa môžu podľa svojich preferencií, či národných stratégií rozhodnúť, či testovanie novej oblasti zaradia do svojej národnej verzie testu. Novou oblasťou testovania v cykle PISA 2021 bude tvorivé myslenie.
Od cyklu PISA 2015 prebieha testovanie v prevažnej väčšine krajín, vrátane Slovenska, výhradne elektronickou formou. Okrem toho, že tento spôsob testovania umožňuje väčšiu variabilitu úloh (vnášanie rôznych interaktívnych prvkov a simulácií), čím je test pre žiakov pútavejší, jeho výhodou je aj jednoduchší prenos dát so značnou elimináciou prepisových chýb.
Všetky získané informácie (výsledky) štúdie PISA sa analyzujú vzhľadom na okolnosti vzdelávania (zisťované dotazníkmi) a spracúvajú sa z pohľadu OECD (napr. výsledné priemery sa počítajú len z dát členských krajín OECD).
Cieľom štúdie PISA nie je hodnotiť výkony jednotlivých žiakov alebo škôl, ale sledovať výsledky vzdelávacích systémov zúčastnených krajín, ich zmeny v čase a prinášať námety na zlepšenie vzdelávacej politiky.
Medzinárodné merania
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Meranie PISA | 295 slov | |
Meranie TIMSS | 155 slov | |
Meranie PIRLS | 163 slov | |
Meranie TALIS | 251 slov | |
Meranie ICCS | 250 slov | |
Meranie ICILS | 156 slov | |
Meranie PIAAC | 355 slov | |
Testovanie KOMPARO | 400 slov |