Alkány s počtom uhlíkov 1 až 4 sú plyny,
5 až 16 sú kvapaliny, 17 a viac sú tuhé látky.
Alkány sú bezfarebné látky, bez zápachu, zápalné (plynné sú v zmesi so vzduchom výbušné), čím majú dlhší reťazec, tým viac pri horení dymia, svietia a vytvárajú viac sadzí.
Najjednoduchšie alkány:
Alkány s počtom uhlíkov 5 až 10 získavame z ropy: Spracovanie ropy
Ropa je zmes mnohých látok, ktoré majú odlišnú teplotu varu, preto ich možno oddeliť destiláciou.
Rozdeľovanie týchto látok sa robí v dvoch krokoch:
Ropa sa v rúrkovej peci zohreje na 360 – 400 ºC. Časť ropy sa pri takejto teplote premení na plyny. Táto zmes kvapalných a plynných látok prechádza do destilačnej veže (veža je vysoká až 50 m). Tu sa rozdelí na tieto zložky:
Mazut – teda zmes mazacích olejov – sa musí rozdeliť vákuovou destiláciou, čiže destiláciou pri nižšom tlaku. Pri nižšom tlaku sa totiž znižuje teplota varu látok.
Teplota varu mazacích olejov je zvyčajne vyššia ako 360 ºC, lenže keď ich zahrejeme na takú teplotu, mnohé sa rozkladajú a znehodnocujú. Preto pri destilácii znížime tlak a oleje potom stačí zahriať na nižšiu teplotu (teplotu varu). Takto ich rozdelíme na tieto zložky:
Z mazacích olejov ešte môžeme získať parafín (sviečky, vosky na parkety, lyže, vlasy...).
je zmes asi 150 rôznych uhľovodíkov,
je kvapalný s charakteristickým zápachom, je horľavý,
POZOR, jeho pary so vzduchom sú výbušné!!!
Používa sa predovšetkým ako pohonná látka, ale aj ako rozpúšťadlo...
Získavame ho destiláciou ropy. Bolo by ho však málo, preto sa ešte získava krakovaním (štiepením) mazacích olejov.
je zložité, lebo benzín sa skladá asi zo 150 látok, zloženie je premenlivé, nikdy nie je rovnaké.
Preto sa kvalita benzínu hodnotí pomocou oktánového čísla.
Oktánové číslo = 0...................heptán (pre motory nevyhovujúca látka)
Oktánové číslo = 100.............. izooktán (2,2,4-trimetylpentán) (pre motory výborná látka) Napr.: Benzín s oktánovým číslom 95 – je benzín, ktorý sa správa tak, akoby obsahoval 95 % izooktánu a 5 % heptánu...
Vo výfukových plynoch, ktoré vznikajú pri spaľovaní benzínu, sa nachádzajú: oxid uhoľnatý, oxidy dusíka a nespálené zvyšky uhľovodíkov.
Preto sa do výfukov montujú katalyzátory.
Katalyzátor – je keramická mriežka, ktorá má na povrchu nanesenú vrstvičku ušľachtilých kovov (platinu, paládium, ródium). Dokáže odstrániť až 90 % škodlivých látok z výfukových plynov. Mení:
oxid uhoľnatý | na | oxid uhličitý, |
oxidy dusíka | na | dusík, |
uhľovodíky |
na | oxid uhličitý a vodu... |