Autor : Milo Urban
- repliky sú kolektívne napr. Chlapi pribehli – Kdeže ho máš? „Pohlušiť pánov!“ volala sedľač po dedinách, volal pracujúci ľud
- v priamej reči chýba uvádzacia veta, ktorá by slová prisúdila konkrétnemu človeku napr. Návrh sa rozhorel a zmenil sa vo všeobecný súhlas: -Poďme! Poďme k Áronovi!
- masové scény (pochod dediny na ubikáciu vojakov, namočenie notára do potoka, rabovačka židovského krčmára)
- KOMPOZÍCIA – dve časti
- 1.časť – Stratené ruky (24 kapitol)
- 2.časť – Adam Hlavaj (24 kapitol)
- román bez klasickej hlavnej postavy – chýba podrobnejšia priama charakteristika postáv, vačšinou chýba podrobný opis postavy, na aký sme boli zvyknutý u realistov
- autorov cieľ – ukázať nekontrolovateľný sociálny pohyb slovenskej dediny na začiatku 20. storočia. Záleží mu na dedine ako celku, nie na jednotlivých ľuďoch
- sociálne odlíšenie postáv – dedina ßà páni, žandári, vojaci. Kúrňava (jedna z postáv románu) napriek donášačstvu patrí viac dedine než štátnej moci.
- kapitoly – relatívne samostatné, každá má svoju pointu
- FORMA
- kapitoly – samostatne vypointované rozprávania
- niektoré udalosti – formou retrospektívy (napr. Adamove zážitky z vojny)
- dej často doplňovaný lyrickým opisom prírody, alebo zachytením prudkého duševného stavu postavy
- v lyrickom opise – metafora a prirovnanie