Krvavé sonety – P. O. Hviezdoslav
Krvavé sonety – P. O. Hviezdoslav
Krvavé sonety
- cyklus 32 sonetov, ktoré sú vyvrcholením
filozofických, sociálnych a umeleckých názorov autora
- spoločenská lyrika (o vážnych spoločenských problémoch) a prechádza od
osobných problémov k problémom ľudstva
1.) Podáva obraz krutosti vojny, jej ničivej sily, stupňuje opisovanie vojnových hrôz, obviňuje kresťanstvo i inteligenciu, že nezabránili vojne. Vojna ničí výsledky ľudských rúk.
Vyskytujú sa symboly, zvukomaľba, metafory, rečnícke otázky, ...
2.) Hľadá vinníka: „ Kto zapríčinil tento úpadok, zosurovenie mravov?“. Odpovedá si, že je to egoizmus národov, túžba po bohatstve a obžalúva vzdelaných ľudí, že nezabránili vojne.
3.) Úvahy o mieri
- hromadenie otázok, nevie si na ne odpovedať, utieka sa k Bohu a neverí tým, čo
tvrdia, že vojna je Boží trest
- vyzdvihuje Slovanstvo a Slovákov a polemizuje s Puškinom
- chce, aby sa slovanské národy spojili
a aby sa k tomu každý rozhodol sám
- priam privoláva mier: „Ó, vráť sa mieru milený, zavítaj s ratolesťou olivovou!
“
- túži, aby sa vytratila nenávisť medzi ľuďmi, národmi a aby viac neboli opustené vdovy a siroty, rodičia nad hrobmi svojich
detí
- túži, aby zavládol mier a porozumenie
- Forma: Jambická stopa, 10 – 11 slabičný verš, forma je sonet, archaizmy
a novotvary, biblizmy, vlastné mená rôznych postáv
epika:- kratšia
- dlhšia
Tomrava
Hrdinovia
- Novela
- obraz dediny počas 1. svetovej vojny (jej dopad na psychiku a charakter ľudí)
- hlavné postavy: Štefan Širický
-
podnotár, slobodný, pochádza z vyššej vrstvy, protivojnový postoj, spočiatku je pasívny, ale neskôr je aktívny, pokúša sa zachrániť
nepriateľa, no sám zahynie, Štefan je charakterizovaný podľa postoja k vojne.
Laci Baláň
- notár, úplatkom nejde
na vojnu, má plné ústa rečí o vlastenectve, ale keď ho povolajú zbledne, lekári zistia, že má choré srdce, u tejto postavy sa prejavuje
zbabelosť a pseudovlastenectvo.
- hrdinovia sú v ironickom zmysle páni.
- autorka využíva princíp kontrastov( páni a ľud).
-
množstvo charakteristík.