Smrť Jánošikova (Ján Botto)
SMRŤ JÁNOŠÍKOVA (Ján Botto)
- romantizmus
- lyricko-epická skladba (autorom nazvaná
romancou = epická báseň neveľkého obsahu s radostnejším obsahom a menej tragickým koncom ako balada)
- námet prepožičaný z
histórie – J nie je len zbojník, ale aj bojovník za slobodu (národnú) = národný hrdina (skut.: po skončení vojenskej služby bol bez
domova, žil v hore, zbojník) → sociálna rovnosť
- zamýšľa sa nad spravodlivosťou a nespravodlivosťou (obyč. ľudia nemajú
práva sa dovolať spravodlivosti)
- dejová línia: slabá – zlapanie, väznenie a následná poprava Jánošíka (autor sa
nesústredil na celý život J)
- symbolizuje stav národného hnutia po neúspešnej revolúcii v 1848-1849
- *
kontrasty: dobro/zlo, deň/noc (» symboly)
- *hyperboly (až v Budíne srdce pánom stisne), zdrobneniny, rečnícke otázky,
prirovnania, personifikácie, opakovacie figúry
- *združený rým, rytmicko-syntaktický paralelizmus
-
KOMPOZÍCIA: úvod (predspev) a 9 spevov
- PREDSPEV – J zachytený ako predstaviteľ ľudu
- 1.
SPEV
o uvedenie do prostredia zbojníckych junákov, si žijú slobodne a ktorých. si chudobní ľudia vážia, páni v
Budíne sa ich boja (J aj u pánov vzbudzuje rešpekt), v očiach ľudu sú vychovávateľmi spravodlivosti
o Jánošík (J) svojím
vzhľadom a vlastnosťami
o zodpovedá ľudovým tradíciám
o v závere dohorieva plameň vatry (‚sloboda‘) =
predznamenávanie zlapania J – kapitána družiny
- 2. SPEV
o rámcovaný motívom pastiera
(žiali) a stáda oviec, za kt. už nikdy J nepôjde » zlapali J
o zrada Gajdošíka za aktívnej spolupráce starej baby z hostinca –
najprv mu podsypali hrach, potom mu zobrali opasok
o v závere sa J pýta svojich väzniteľov, kto zbíjal viac, on či oni, kt.
zdierali ľud toľko rokov
- 3. SPEV
o J vo väzení ako pasívny hrdina
o prichádza
za ním jeho milá - duša ľudu, vypovie svoj žiaľ a lúči sa s ním
- 4. SPEV
o
najromantickejší/najpochmúrnejší » J = typický romantický hrdina vo väzení, priviazaní rukami ku skale sníva svoj sen o lepšom živote,
mladosti, o slobode (→ rozpor medzi snom a skutočnosťou, realitou; sloboda/ väznenie)
- 5. SPEV
o
J po precitnutí zo sna naráža na skutočnosť, svitá mu na smrť, no túži po slobode, kritizuje pánov
o vyjadruje vieru v
tých, kt. za práva svojho národa bojovali a prehrali
o ponášky na ľudovú pieseň
- 6.
SPEV
o J vedú na popravisko – cíti to aj príroda
o kňaz ho vyzýva k modlitbe, J sa odmieta modliť za seba,
ale vyzýva kňaza, aby sa modlil za biedny ľud a posledné myšlienky J patria ľudu
- 7. SPEV
o
príroda je pripravená na smrť J, lúči sa pohľadom s krajinou a v mysli prechádza známymi miestami
o verše navodzujú atmosféru
ticha ako na cintoríne
o opis popravy
o umiera a ocitá sa vo svete víl, rusaliek (tam, kam patria všetci nesmrteľní)
- 8. SPEV
o po smrti J sa zo Slovenska stáva zakliata krajina, ľudia na neho v dobrom spomínajú,
rozprávajú o ňom rôzne povesti, v kt. vystupuje ako nesmrteľný a ako symbol slobody a boja proti krivde
- 9.
SPEV
o alegorický – víly rusalky chystajú svadbu J s kráľovnou víl, kt. symbolizuje jeho nesmrteľnosť (v povestiach
navždy živý) a slobodu
- ROMANTICKÉ ČRTY:
o spätosť človeka s prírodou
o
zidealizovaný hlavný hrdina
o život sa končí tragicky (v závere romanticky nesmrteľne)
o rozpor sna a skutočnosti
o sylabický prozodický systém
o 12-slabičný verš – alexandrín
o inšpirácia
ľudovou slovesnosťou
o symboly (vatra, víly)
o druhový synkretizmus
Zones.sk – Zóny pre každého študenta