Zóny pre každého študenta

Smrť Jánošikova (Ján Botto)

SMRŤ JÁNOŠÍKOVA (Ján Botto)

- romantizmus
- lyricko-epická skladba (autorom nazvaná romancou = epická báseň neveľkého obsahu s radostnejším obsahom a menej tragickým koncom ako balada)
- námet prepožičaný z histórie – J nie je len zbojník, ale aj bojovník za slobodu (národnú) = národný hrdina (skut.: po skončení vojenskej služby bol bez domova, žil v hore, zbojník) → sociálna rovnosť
- zamýšľa sa nad spravodlivosťou a nespravodlivosťou (obyč. ľudia nemajú práva sa dovolať spravodlivosti)

- dejová línia: slabá – zlapanie, väznenie a následná poprava Jánošíka (autor sa nesústredil na celý život J)
- symbolizuje stav národného hnutia po neúspešnej revolúcii v 1848-1849
- * kontrasty: dobro/zlo, deň/noc (» symboly)
- *hyperboly (až v Budíne srdce pánom stisne), zdrobneniny, rečnícke otázky, prirovnania, personifikácie, opakovacie figúry
- *združený rým, rytmicko-syntaktický paralelizmus

- KOMPOZÍCIA: úvod (predspev) a 9 spevov
- PREDSPEV – J zachytený ako predstaviteľ ľudu

- 1. SPEV
o uvedenie do prostredia zbojníckych junákov, si žijú slobodne a ktorých. si chudobní ľudia vážia, páni v Budíne sa ich boja (J aj u pánov vzbudzuje rešpekt), v očiach ľudu sú vychovávateľmi spravodlivosti
o Jánošík (J) svojím vzhľadom a vlastnosťami
o zodpovedá ľudovým tradíciám
o v závere dohorieva plameň vatry (‚sloboda‘) = predznamenávanie zlapania J – kapitána družiny

- 2. SPEV
o rámcovaný motívom pastiera (žiali) a stáda oviec, za kt. už nikdy J nepôjde » zlapali J
o zrada Gajdošíka za aktívnej spolupráce starej baby z hostinca – najprv mu podsypali hrach, potom mu zobrali opasok
o v závere sa J pýta svojich väzniteľov, kto zbíjal viac, on či oni, kt. zdierali ľud toľko rokov

- 3. SPEV
o J vo väzení ako pasívny hrdina
o prichádza za ním jeho milá - duša ľudu, vypovie svoj žiaľ a lúči sa s ním

- 4. SPEV
o najromantickejší/najpochmúrnejší » J = typický romantický hrdina vo väzení, priviazaní rukami ku skale sníva svoj sen o lepšom živote, mladosti, o slobode (→ rozpor medzi snom a skutočnosťou, realitou; sloboda/ väznenie)

- 5. SPEV
o J po precitnutí zo sna naráža na skutočnosť, svitá mu na smrť, no túži po slobode, kritizuje pánov
o vyjadruje vieru v tých, kt. za práva svojho národa bojovali a prehrali
o ponášky na ľudovú pieseň

- 6. SPEV
o J vedú na popravisko – cíti to aj príroda
o kňaz ho vyzýva k modlitbe, J sa odmieta modliť za seba, ale vyzýva kňaza, aby sa modlil za biedny ľud a posledné myšlienky J patria ľudu

- 7. SPEV
o príroda je pripravená na smrť J, lúči sa pohľadom s krajinou a v mysli prechádza známymi miestami
o verše navodzujú atmosféru ticha ako na cintoríne
o opis popravy
o umiera a ocitá sa vo svete víl, rusaliek (tam, kam patria všetci nesmrteľní)

- 8. SPEV
o po smrti J sa zo Slovenska stáva zakliata krajina, ľudia na neho v dobrom spomínajú, rozprávajú o ňom rôzne povesti, v kt. vystupuje ako nesmrteľný a ako symbol slobody a boja proti krivde

- 9. SPEV
o alegorický – víly rusalky chystajú svadbu J s kráľovnou víl, kt. symbolizuje jeho nesmrteľnosť (v povestiach navždy živý) a slobodu

- ROMANTICKÉ ČRTY:
o spätosť človeka s prírodou
o zidealizovaný hlavný hrdina
o život sa končí tragicky (v závere romanticky nesmrteľne)
o rozpor sna a skutočnosti
o sylabický prozodický systém

o 12-slabičný verš – alexandrín
o inšpirácia ľudovou slovesnosťou
o symboly (vatra, víly)
o druhový synkretizmus
Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/citatelsky-dennik/6938-smrt-janosikova-jan-botto/