Majster Pavol z Levoče
Autor: tandan1
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 27.05.2008
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 1 056 slov
Počet zobrazení: 8 069
Počet zobrazení: 8 069
Tlačení: 702
Uložení: 681
Uložení: 681
Majster Pavol z Levoče
rezbár, sochár, tvorca slávneho levočského krídlového oltára.
Výstava Majstra Pavla na Bratislavskom hrade predstavuje najvýznamnejšie diela Majsta Pavla z Levoče prostredníctvom faksimilných kópií, ktoré okrem kópií troch monumentálnych sôch z hlavného oltára farského kostola v Levoči, tvoria základ stálej expozície Majstra Pavla v Levoči.
Majstra Pavla z Levoče archívne pramene evidujú ako „Paulus Sculptor“ alebo „Paul Schnitzer“. Počiatky jeho rezbárskej aktivity sa kladú do Krakova. Pôsobil v Levoči približne od obdobia okolo r. 1500, umrel medzi rokmi 1537-42. Bezprostredne vychádzal zo staršej spišskej rezbárskej tvorby konca 15. storočia. Na cestách sa oboznámil s tvorbou holandského sochára Nicolausa Gerhaerta z Leidenu, poznal norimberskú tvorbu Veita Stossa, Tilmana Riemenschneidera a švábsko-viedenských sochárov. V levočských archívnych dokumentoch sa Majster Pavol spomína od r. 1506. Bol členom levočského Bratstva Corporis Christi, členom mestskej rady, príležitostne obchodoval, vlastnil a prenajímal poľnosti. Spomína sa ako otec štyroch detí.
V jeseni stredoveku vstúpila do umeleckého diania na našom území osobnosť sochára Pavla, ktorý neskôr získal prídomok z Levoče, podľa mesta, v ktorom strávil svoj aktívny život a zanechal v ňom monumentálne dielo, uvádza o Majstrovi Pavlovi z Levoče internetová stránka Slovenského národného múzea venovaná výstave:
Spiš a jeho centrum Levoča patrili na prelome 15. a 16. storočia k významným hospodárskym a kultúrnym oblastiam Uhorského kráľovstva so silnými obchodnými a kultúrnymi kontaktami s významnými európskymi obchodnými centrami, a preto mohla vytvoriť inšpiratívne zázemie umelcovi jeho formátu.
Už prvá doteraz známa zmienka o ňom z roku 1506, ho spája s Bratstvom Božieho tela v Levoči. V uvedenom roku sa stal členom Bratstva. Na základe nepriamych údajov môžeme usudzovať, že v tom čase už musel mať fungujúcu dielňu a istú dobu v meste žil. Jeho rodinné väzby s významným levočským mešťanom Melchiorom Messingschlägerom (Pavol sa oženil s jeho dcérou Margitou), skutočnosť, že mesto si vybralo práve jeho za tvorcu hlavného oltára, svedčí o tom, že Pavol bol v Levoči známy o niečo skôr než tu začal realizovať svoje najvýznamnejšie diela. V prvom desaťročí 16. storočia Pavol realizoval monumentálne diela - zhotovil oltár sv. Barbory v Banskej Bystrici (dokončený v roku 1509), vo farskom kostole v Levoči pracoval na oltári sv. Mikuláša (dokončený v roku 1507), na hlavnom oltári farského kostola v Levoči (dokončený v roku 1517), ktorý je dnes najvyšším zachovaným neskorogotickým oltárnym celkom, na oltári Zvestovania v Chyžnom (1508) a na dnes nezachovanom oltári pre minoritov v Okoličnom (okolo roku 1510). V rozpätí ďalších desiatich rokov vznikli oltáre Narodenia v Levoči, sv. Vavrinca v Hrabušiciach (1510 - 1515), sv. Margity v Mlynici (1515 - 1520), sv. Juraja v Spišskej Sobote (1516), oltár sv. Anny v Levoči (okolo roku 1516) a oltár sv. Jánov v Levoči (1520). Ďalšie desaťročie prinieslo nielen určitú štýlovú zmenu jeho tvorby, ale aj komornejšie realizácie najmä pre šarišské mestá Sabinov, Prešov a Bardejov. Najzaujímavejším príkladom je Skupina Ukrižovania z Bardejova (1520 - 1530).
Majster Pavol viedol pravdepodobne dobre prosperujúcu dielňu. Na vzniku mnohých diel sa podieľali aj jeho spolupracovníci. Určiť presne podiel autorstva majstra a dielne je však ešte stále problematické. Posledná písomná zmienka o majstrovi je datovaná v Levoči rokom 1537 a svedčí o tragických momentoch jeho života, keďže sa viaže k vražde, spáchanej jeho synom Lukášom na neznámom tovarišovi z Krakova. Okrem syna mal Pavol ešte tri dcéry. Medzi prvou a poslednou zmienkou uplynulo viac ako tridsať jeho rokov života, naplneného umeleckou tvorbou nielen pre Levoču a spišské mestá, ale aj pre Banskú Bystricu, Sásovú, Okoličné, Prešov, Sabinov, Bardejov a ďalšie lokality.
Jeho život nenapĺňala len umelecká tvorba. Angažoval sa vo verejnom živote ako jeden zo starejších Bratstva Božieho tela (1515 - 1517) a člen mestskej rady (1527), podnikal s vínom a senom.
Mozaika života a osobnosti Majstra Pavla z Levoče je zatiaľ neúplná, postupne sa skladá z útržkov mnohých dobových dokladov. Možno preto je jeho život a dielo už vyše stopäťdesiat rokov veľkou výzvou pre historikov a dejepiscov umenia.
Umeleckohistorické bádanie o diele Majstra Pavla sa datuje od druhej polovice 19. storočia. Odborná literatúra o Pavlovi posúvala výskum jeho diela a prinášala nové poznatky. Spolu s výskumom postupoval aj zápas o záchranu jeho sochárskeho diela, predovšetkým hlavného oltára farského kostola v Levoči. Neľahkej úlohy reštaurovať monumentálny oltár v Levoči sa v 50. rokoch 20. storočia zhostili bratia Heřman, Karel, Josef a Václav Kotrbovci a vtedajší správca farnosti Štefan Klubert. Výsledkom niekoľkoročnej reštaurátorskej akcie bola nielen záchrana oltára, ale výsledky reštaurovania podnietili aj dlhodobejší výskum, s ktorým sú spojené prvé rozsiahlejšie monografie.
Od roku 1967 Slovenský ústav pamiatkovej starostlivosti na podnet Slovenskej národnej rady realizoval výskumnú úlohu technickej dokumentácie polychrómovaných sôch a v jej rámci aj sôch Majstra Pavla, ktorá mala tvoriť exaktný základ pre katalogizáciu Pavlových prác. Zostala však nedokončená.
Téma Majstra Pavla silno rezonovala v 60. rokoch, predovšetkým v súvislosti s prípravou osláv 450. výročia ukončenia prác na hlavnom oltári farského kostola v Levoči. V roku 1967 v Levoči sprístupnili doteraz prvú a zatiaľ najrozsiahlejšiu monografickú výstavu diela Majstra Pavla. Zároveň sa konal prvý celoštátny seminár venovaný pavlovej problematike. Výstava a sprievodné akcie sa konali v období Pražskej jari, a možno preto sa Majster Pavol stal v nasledujúcom období synonymom kultúrnej tradície Slovenska. Nedávno sa označoval za slovenskú umeleckú osobnosť milénia.
Sústredený archívny výskum v roku 1966 presne určil dom, v ktorom Majster Pavol v Levoči žil a tvoril. Po jeho celkovej obnove a úprave v 70. rokoch 20. storočia v ňom v roku 1987 sprístupnili samostatnú múzejnú expozíciu.
Súčasťou sústredenej reštaurátorskej aktivity v 50. a 60. rokoch 20. storočia bola aj realizácia odliatkov a kópií najdôležitejších Pavlových diel. Kópie sa uplatnili v expozícii starého umenia v Slovenskej národnej galérii, boli súčasťou Československého pavilónu na svetových výstavách v Bruseli (1958) a Montreale (1967) a viaceré z nich tvoria základ uvedenej expozície Spišského múzea v Levoči.
Výstava je pozvánkou hľadať a poznávať jedinečnosť nášho kultúrneho dedičstva in situ. Je zároveň pripomenutím našej povinnosti vedieť o našich koreňoch čo najviac a povinnosti toto kultúrne dedičstvo chrániť. Keby sme totiž dnes chceli pripraviť výstavu Pavlovho diela prostredníctvom originálnych artefaktov, pravdepodobne by už nemohla mať rozsah výstavy z roku 1967. Mnohé Pavlove diela sú totiž v stave, pre ktorý označenie „havarijný“ už nestačí. Jeden príklad za všetky ostatné – stav oltára sv. Margity v Mlynici. Usporiadatelia ďakujú Slovenskej národnej galérii za veľkorysé zapožičanie diel zo svojich zbierok.
Jeho pôsobenie umelecky stvárnil r. 1956 Ľ. Zúbek v historicko-životopisnej próze Skrytý prameň, ktorá sa r. 1973 stala predlohou rovnomenného filmového spracovania.
rezbár, sochár, tvorca slávneho levočského krídlového oltára.
Výstava Majstra Pavla na Bratislavskom hrade predstavuje najvýznamnejšie diela Majsta Pavla z Levoče prostredníctvom faksimilných kópií, ktoré okrem kópií troch monumentálnych sôch z hlavného oltára farského kostola v Levoči, tvoria základ stálej expozície Majstra Pavla v Levoči.
Majstra Pavla z Levoče archívne pramene evidujú ako „Paulus Sculptor“ alebo „Paul Schnitzer“. Počiatky jeho rezbárskej aktivity sa kladú do Krakova. Pôsobil v Levoči približne od obdobia okolo r. 1500, umrel medzi rokmi 1537-42. Bezprostredne vychádzal zo staršej spišskej rezbárskej tvorby konca 15. storočia. Na cestách sa oboznámil s tvorbou holandského sochára Nicolausa Gerhaerta z Leidenu, poznal norimberskú tvorbu Veita Stossa, Tilmana Riemenschneidera a švábsko-viedenských sochárov. V levočských archívnych dokumentoch sa Majster Pavol spomína od r. 1506. Bol členom levočského Bratstva Corporis Christi, členom mestskej rady, príležitostne obchodoval, vlastnil a prenajímal poľnosti. Spomína sa ako otec štyroch detí.
V jeseni stredoveku vstúpila do umeleckého diania na našom území osobnosť sochára Pavla, ktorý neskôr získal prídomok z Levoče, podľa mesta, v ktorom strávil svoj aktívny život a zanechal v ňom monumentálne dielo, uvádza o Majstrovi Pavlovi z Levoče internetová stránka Slovenského národného múzea venovaná výstave:
Už prvá doteraz známa zmienka o ňom z roku 1506, ho spája s Bratstvom Božieho tela v Levoči. V uvedenom roku sa stal členom Bratstva. Na základe nepriamych údajov môžeme usudzovať, že v tom čase už musel mať fungujúcu dielňu a istú dobu v meste žil. Jeho rodinné väzby s významným levočským mešťanom Melchiorom Messingschlägerom (Pavol sa oženil s jeho dcérou Margitou), skutočnosť, že mesto si vybralo práve jeho za tvorcu hlavného oltára, svedčí o tom, že Pavol bol v Levoči známy o niečo skôr než tu začal realizovať svoje najvýznamnejšie diela. V prvom desaťročí 16. storočia Pavol realizoval monumentálne diela - zhotovil oltár sv. Barbory v Banskej Bystrici (dokončený v roku 1509), vo farskom kostole v Levoči pracoval na oltári sv. Mikuláša (dokončený v roku 1507), na hlavnom oltári farského kostola v Levoči (dokončený v roku 1517), ktorý je dnes najvyšším zachovaným neskorogotickým oltárnym celkom, na oltári Zvestovania v Chyžnom (1508) a na dnes nezachovanom oltári pre minoritov v Okoličnom (okolo roku 1510). V rozpätí ďalších desiatich rokov vznikli oltáre Narodenia v Levoči, sv. Vavrinca v Hrabušiciach (1510 - 1515), sv. Margity v Mlynici (1515 - 1520), sv. Juraja v Spišskej Sobote (1516), oltár sv. Anny v Levoči (okolo roku 1516) a oltár sv. Jánov v Levoči (1520). Ďalšie desaťročie prinieslo nielen určitú štýlovú zmenu jeho tvorby, ale aj komornejšie realizácie najmä pre šarišské mestá Sabinov, Prešov a Bardejov. Najzaujímavejším príkladom je Skupina Ukrižovania z Bardejova (1520 - 1530).
Majster Pavol viedol pravdepodobne dobre prosperujúcu dielňu. Na vzniku mnohých diel sa podieľali aj jeho spolupracovníci. Určiť presne podiel autorstva majstra a dielne je však ešte stále problematické. Posledná písomná zmienka o majstrovi je datovaná v Levoči rokom 1537 a svedčí o tragických momentoch jeho života, keďže sa viaže k vražde, spáchanej jeho synom Lukášom na neznámom tovarišovi z Krakova. Okrem syna mal Pavol ešte tri dcéry. Medzi prvou a poslednou zmienkou uplynulo viac ako tridsať jeho rokov života, naplneného umeleckou tvorbou nielen pre Levoču a spišské mestá, ale aj pre Banskú Bystricu, Sásovú, Okoličné, Prešov, Sabinov, Bardejov a ďalšie lokality.
Jeho život nenapĺňala len umelecká tvorba. Angažoval sa vo verejnom živote ako jeden zo starejších Bratstva Božieho tela (1515 - 1517) a člen mestskej rady (1527), podnikal s vínom a senom.
Mozaika života a osobnosti Majstra Pavla z Levoče je zatiaľ neúplná, postupne sa skladá z útržkov mnohých dobových dokladov. Možno preto je jeho život a dielo už vyše stopäťdesiat rokov veľkou výzvou pre historikov a dejepiscov umenia.
Umeleckohistorické bádanie o diele Majstra Pavla sa datuje od druhej polovice 19. storočia. Odborná literatúra o Pavlovi posúvala výskum jeho diela a prinášala nové poznatky. Spolu s výskumom postupoval aj zápas o záchranu jeho sochárskeho diela, predovšetkým hlavného oltára farského kostola v Levoči. Neľahkej úlohy reštaurovať monumentálny oltár v Levoči sa v 50. rokoch 20. storočia zhostili bratia Heřman, Karel, Josef a Václav Kotrbovci a vtedajší správca farnosti Štefan Klubert. Výsledkom niekoľkoročnej reštaurátorskej akcie bola nielen záchrana oltára, ale výsledky reštaurovania podnietili aj dlhodobejší výskum, s ktorým sú spojené prvé rozsiahlejšie monografie.
Od roku 1967 Slovenský ústav pamiatkovej starostlivosti na podnet Slovenskej národnej rady realizoval výskumnú úlohu technickej dokumentácie polychrómovaných sôch a v jej rámci aj sôch Majstra Pavla, ktorá mala tvoriť exaktný základ pre katalogizáciu Pavlových prác. Zostala však nedokončená.
Téma Majstra Pavla silno rezonovala v 60. rokoch, predovšetkým v súvislosti s prípravou osláv 450. výročia ukončenia prác na hlavnom oltári farského kostola v Levoči. V roku 1967 v Levoči sprístupnili doteraz prvú a zatiaľ najrozsiahlejšiu monografickú výstavu diela Majstra Pavla. Zároveň sa konal prvý celoštátny seminár venovaný pavlovej problematike. Výstava a sprievodné akcie sa konali v období Pražskej jari, a možno preto sa Majster Pavol stal v nasledujúcom období synonymom kultúrnej tradície Slovenska. Nedávno sa označoval za slovenskú umeleckú osobnosť milénia.
Sústredený archívny výskum v roku 1966 presne určil dom, v ktorom Majster Pavol v Levoči žil a tvoril. Po jeho celkovej obnove a úprave v 70. rokoch 20. storočia v ňom v roku 1987 sprístupnili samostatnú múzejnú expozíciu.
Súčasťou sústredenej reštaurátorskej aktivity v 50. a 60. rokoch 20. storočia bola aj realizácia odliatkov a kópií najdôležitejších Pavlových diel. Kópie sa uplatnili v expozícii starého umenia v Slovenskej národnej galérii, boli súčasťou Československého pavilónu na svetových výstavách v Bruseli (1958) a Montreale (1967) a viaceré z nich tvoria základ uvedenej expozície Spišského múzea v Levoči.
Výstava je pozvánkou hľadať a poznávať jedinečnosť nášho kultúrneho dedičstva in situ. Je zároveň pripomenutím našej povinnosti vedieť o našich koreňoch čo najviac a povinnosti toto kultúrne dedičstvo chrániť. Keby sme totiž dnes chceli pripraviť výstavu Pavlovho diela prostredníctvom originálnych artefaktov, pravdepodobne by už nemohla mať rozsah výstavy z roku 1967. Mnohé Pavlove diela sú totiž v stave, pre ktorý označenie „havarijný“ už nestačí. Jeden príklad za všetky ostatné – stav oltára sv. Margity v Mlynici. Usporiadatelia ďakujú Slovenskej národnej galérii za veľkorysé zapožičanie diel zo svojich zbierok.
Jeho pôsobenie umelecky stvárnil r. 1956 Ľ. Zúbek v historicko-životopisnej próze Skrytý prameň, ktorá sa r. 1973 stala predlohou rovnomenného filmového spracovania.
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#majster pavol z levoce #staroveky dejepisci #charakteristika majstra pavla #Basen o bratislavskom hrade #Pavol #Majster Pavol z Levoče #o Levoči #Oltar majstra pavla z levočeVygenerované za 0.026 s.