Charakterizujte Rímsku ríšu v období cisárstva

14. maturitné zadanie

  1. Charakterizujte Rímsku ríšu v období cisárstva

Principát - Augustus vystupoval ako prvý v senáte (najväčší) = princeps senatus (najvyšší kňaz, cenzor, tribún ľudu)

– dal vyhlásiť svojho strýka, zárovň adoptívneho otca Caesara za Boha, prebral od neho meno, z ktorého vznikol nový titul cisár

juliánsko-claudiovská dynastia: (všetci)

flaviovská dynastia: (dôležití)

 – Expanzia v 1. a 2. st.:

– Kríza Rímskej ríše:

– zánik západorímskej ríše:

– vplyv rímskej civilizácie na vývoj Európy v ďalších historických obdobiach:

  1. Charakterizujte národné aktivity Slovákov v 60. rokoch 19. storočia

– aktivity Slovákov sa začali v období odvolania Alexandra Bacha z funkcie

– snažili sa využiť odlišné záujmy Rakúska a Maďarska

– snaha o sformovanie nového národného programu (Hurban, Lichard, Palárik)

– Slovákom sa nepodarilo dostať do nového uhorského snemu, zvolali do Turčianskeho Svätého Martina Slovenské národné zhromaždenie (r. 1861), prerokúvalo sa Memorandum národa slovenského (rovnoprávne postavenie Slovákov v Uhorsku), zhromaždenie prijalo nový slovenský program (uznanie osobitosti slovenského národa, rozsah samosprávy slovenských žúp)

– panovník rozpustil snem, Slováci pripravili nové, Viedenské memorandum (tu už žiadali vlastný snem a výraznejšiu samosprávu)

– Viedeň memorandum prijala, no uznala len niektoré požiadavky (školské, jazykové, kultúrne), povolila založiť Maticu slovenskú a 2 gymnáziá (memorandum odovzdal Štefan Moyses), 4.8.1863 v Martine sa uskutočnilo Prvé valné zhromaždenie Matice slovenskej (zišlo sa tu 5000 národovcov), zároveň sa konali oslavy 1000-ceho výročia príchodu Cyrila a Metoda na Veľkú Moravu, predsedom matičného výboru bol Moyses, podpredsedom Kuzmány a Országh

– Matica slovenská reprezentovala samobytnosť slovenského národa, podporovala vedeckú, zberateľskú a dokumentárnu činnosť, podporovala študentov, rozvoj vzdelanosti, slovenského umenia, slovenskej literatúry, ... Matica slovenská = reprezentant slovenského národa

 

 

 

 

  1. Zamyslite sa nad politickými a ekonomickými dôsledkami rakúsko-maďarského vyrovnania

– situácia: protihabsburská opozícia presadzovala väčšiu nezávislosť Uhorska od Viedne, medzinárodné postavenie habsburskej monarchie bolo otrasené, lebo utrpela porážku vo vojne s Pruskom, a stratili vodcovskú pozíciu v Nemeckom spolku

– viedenská vláda sa musela dohodnúť s Maďarskom (vnútorným nepriateľom), a bola vytvorená nezávislá uhorská vláda

– 28.7.1867 panovník podpisuje Zákon uhorského snemu o rakúsko-maďarskom vyrovnaní, monarchia dostala nový názov = Rakúsko-Uhorsko (dualistická monarchia), jednotu predstavoval 1 panovník (František Jozef I., dal sa korunovať aj za uhorského kráľa), boli tu 3 dôležité spoločné ministerstvá = financií, vojenstva, zahraničia, vyrovnali sa mocenské skupiny 2 vládnucich národov (veľkopriemyselníci = Rakúsko, veľkostatkári = Maďarsko),

hospodárske vyrovnanie: dualistická monarchia mala spoločné colné územie, menu, štátnu banku, voľný vnútorný obchod (každých 10 rokov sa dohoda mala obnovovať a predlžovať)

– maďarská vláda chcela vytvoriť centralizovaný štát, k Uhorsku bolo pričlenené Sedmohradsko a srbská Vojvodina

r.1868 bol prijatý národnostný zákon (obyvatelia Uhorska tvorili 1 nedeliteľný uhorský národ = Slováci, Rusíni - Ukrajinci, Nemci, Srbi, Rumuni - všetci boli len etnickou skupinou, súčasť jednotného uhorsko-maďarského národa), štátny jazyk maďarčina

– silný maďarský útlak vyvolával odpor Slovákov a to zasa stupňovalo protislovenskú kampaň, zatvorili sa všetky 3 gymnáziá aj Matica slovenská, do r.1918 tu neboli teda žiadne slovenské stredné školy

– Matica slovenská upevnila slovenský pocit národnej spolupatričnosti a hrdosti, bola pre uhorskú vládu nepohodlná, preto minister vnútra zastavil jej činnosť r.1875, jej majetok skonfiškovali, no aj tak sa stala symbolom slovenského národa

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/dejepis/20046-charakterizujte-rimsku-risu-v-obdobi-cisarstva/