Charakterizujte Rímsku ríšu v období cisárstva
14. maturitné zadanie
- Charakterizujte Rímsku ríšu v období cisárstva
–
Principát - Augustus vystupoval ako prvý v senáte (najväčší) = princeps senatus (najvyšší kňaz,
cenzor, tribún ľudu)
– dal vyhlásiť svojho strýka, zárovň adoptívneho otca Caesara za Boha, prebral od neho meno, z ktorého vznikol
nový titul cisár
juliánsko-claudiovská dynastia:
(všetci)
- Tiberius (syn Augusta, prišiel po ňom, pokračoval v jeho politike, obmedzil hry,
zvýšil dane, umocnil moc cisára na úkor senátu, lakomý, zaviedol vojensko-policajnú diktatúru)
- Caligula
(nastúpil po Tiberiovi, jeho prasynovec, bol to despota, prenasledoval senátorov, konfiškoval majetky odsúdeným na smrť, mal intímny vzťah so
sestrou, zavraždili ho vojaci – pretoriáni, sadistické sklony)
- Claudius (strýko Caligulu, nastolil poriadok,
bol koktavý a krívajúci, otrávila ho jeho 4. manželka a zároveň neter Agrippina kvôli trónu pre syna, lebo túžila po
moci, no ženy nemohli vládnuť, na trón sa dostal jej syn Nero)
- Nero (vychovával ho filozof
Seneca, v 15 rokoch sa stal cisárom, do 20 rokov normálny, potom sa prejavujú jeho psychické a sexuálne úchylky, pokladal sa
za najlepšieho básnika, herca, športovca, dal zabiť svoju matku Agrippinu – bál sa oslabenia svojho postavenia, mala mocenské nároky,
založil požiar v Ríme, obvinil z neho kresťanov, vraždil svoje milenky, manťelky, dal zabiť aj Petra - ukrižovanie dole
hlavou, aj sv. Pavla)
flaviovská dynastia: (dôležití)
- Vespasianus (zakladateľ flaviovskej dynastie, dovtedy vojenský veliteľ, potlačil povstanie Židov
v Judei, začal budovať amfiteáter)
- Traianus (za jeho vlády Rímska ríša dosiahla najväčšiu
územnú expanziu, pochádzal z Hispánie, výborný veliteľ - porazil Dákov (Rumunsko dnešné) a Peržanov v Mezopotámii, posledný
cisár, ktorý viedol úspešné vojny)
- Hadrianus (chcel udržať Traianom získané územie - dal vystavať
Limes Romanus, súvislý pás opevnení = rímska hranica, adoptívny syn Traiana)
- Marcus Aurelius
Antonius (musel čeliť tvrdým útokom Peržanov a potom Germánov = markomanské vojny - z tohto obdobia pochádza nápis na
trenčanskej skale (r.179) = popri bojoch s Kvádmi)
– Expanzia v 1. a 2. st.:
- hranice Rímskej ríše v Európe = rieky Rýn a Dunaj, severné pobrežie Afriky, na východe severná a východná hranica Čierneho mora,
celá Malá Ázia, sever Arabského polostrova (viď mapu)
– Kríza Rímskej ríše:
- vraždou
posledného cisára, ktorý pochádzal zo severovskej dynastie, sa začala kríza R.R., jednotlivé vojenské posádky vyhlasovali za
cisárov svojich veliteľov = vládlo súčasne niekoľko ľudí = ríša nedokázala chrániť svoje územie pred útokmi barbarov, preto sa
jednotlivé územia odtrhli a bránili sa samy
- neviedli sa výbojné vojny, žiadne nové územia sa nezískavali, preto bol aj nedostatok
otrokov, ktorých nahrádzali slobodnými roľníkmi, ktorí si prenajímali od bohatých pôdu, a keď ju nemali ako splácať, nútili ich
pracovať ako otrokov
- Principát = cisár je najvyšší v senáte, najvyšší kňaz, cenzor, tribún ľudu, no
moc obmedzená senátom
- Dominát = cisár je neobmedzený vládca, považovaný za tzv. Pána a Boha, neobmedzovala ho
žiadna inštitúcia, ani senát, (táto forma vlády utvorená za Diokleciána - rozdelil R.R. na provincie, na ich čele stáli
úradníci, no mali len civilnú moc, oddelil vojenskú a civilnú správu, bál sa vyhlasovania veliteľov za vládcov v jednotlivých častiach
ríše, tak si zvolil svojich spoluvládcov, aj svojho budúceho nástupcu - vládli dokopy 4 = tetrarchia)
- Po D.
pokračoval Konštantín Veľký (nadviazal na D. reformy, znovuzjednotil R.R. pod 1 cisára, vydal Milánsky edikt
= kresťanstvo po 1.-krát ako oficiálne náboženstvo)
– zánik západorímskej ríše:
- v 4.
st. útočili na R.R. rôzne kmene, preto kvôli zabezpečeniu území si cisári priberali spoluvládcov
- koncom 4. st. rozdelil
cisár TheodosiusR. na 2 časti medzi svojich synov, východnú a západnú
- Vandali (germánske kmene) prenikli cez Sicíliu
a a južnú Itáliu až do Ríma, ktorý 2 týždne plienili, cisári sa germ. invázii nevedeli brániť, lebo v ich radoch bojovali aj germánski
vojaci, (R.R. bola spojencom niektorých germ. kmeňov), a tí necheli bojovať proti svojim súkmeňovcom
- 476 sa
germánskemu náčelníkovi v službách R.R. - Odoakarovi podarilo zosadit cisára z trónu, zabiť jeho otca a sám sa vyhlásil za vládcu
Itálie a kráľa germánskych kmeňov, onen rok sa považuje za definitívny zánik Západorímskej ríše a začiatok
stredoveku
– vplyv rímskej civilizácie na vývoj Európy v ďalších historických
obdobiach:
- rímske právo (najviac rozvinuli správne právo, rozdelili právo na súkromné a verejné,
autori výroku: Neznalosť zákona neospravedlňuje.), umenie (architektúra: koloseum, bazilika sv. Petra, Trajánov stíp, poézia:
Ovídius, Horácius, Vergílius), filozofia (Cicero, Seneca)
- Charakterizujte národné aktivity
Slovákov v 60. rokoch 19. storočia
– aktivity Slovákov sa začali v období odvolania Alexandra Bacha
z funkcie
– snažili sa využiť odlišné záujmy Rakúska a Maďarska
– snaha o sformovanie nového národného programu
(Hurban, Lichard, Palárik)
– Slovákom sa nepodarilo dostať do nového uhorského snemu, zvolali do Turčianskeho
Svätého Martina Slovenské národné zhromaždenie (r. 1861), prerokúvalo sa Memorandum národa slovenského
(rovnoprávne postavenie Slovákov v Uhorsku), zhromaždenie prijalo nový slovenský program (uznanie osobitosti slovenského
národa, rozsah samosprávy slovenských žúp)
- memorandum sformulovalo požiadavku slovenského okolia, maďarské úrady
protestujú
– panovník rozpustil snem, Slováci pripravili nové, Viedenské memorandum (tu už žiadali vlastný
snem a výraznejšiu samosprávu)
– Viedeň memorandum prijala, no uznala len niektoré požiadavky
(školské, jazykové, kultúrne), povolila založiť Maticu slovenskú a 2 gymnáziá (memorandum odovzdal Štefan
Moyses), 4.8.1863 v Martine sa uskutočnilo Prvé valné zhromaždenie Matice slovenskej (zišlo sa tu
5000 národovcov), zároveň sa konali oslavy 1000-ceho výročia príchodu Cyrila a Metoda na Veľkú Moravu, predsedom matičného výboru bol
Moyses, podpredsedom Kuzmány a Országh
– Matica slovenská reprezentovala samobytnosť slovenského národa, podporovala vedeckú,
zberateľskú a dokumentárnu činnosť, podporovala študentov, rozvoj vzdelanosti, slovenského umenia, slovenskej literatúry, ... Matica
slovenská = reprezentant slovenského národa
- Zamyslite
sa nad politickými a ekonomickými dôsledkami rakúsko-maďarského vyrovnania
– situácia: protihabsburská
opozícia presadzovala väčšiu nezávislosť Uhorska od Viedne, medzinárodné postavenie habsburskej monarchie bolo otrasené, lebo utrpela
porážku vo vojne s Pruskom, a stratili vodcovskú pozíciu v Nemeckom spolku
– viedenská vláda sa musela dohodnúť s Maďarskom
(vnútorným nepriateľom), a bola vytvorená nezávislá uhorská vláda
– 28.7.1867 panovník podpisuje Zákon uhorského snemu
o rakúsko-maďarskom vyrovnaní, monarchia dostala nový názov = Rakúsko-Uhorsko (dualistická monarchia), jednotu
predstavoval 1 panovník (František Jozef I., dal sa korunovať aj za uhorského kráľa), boli tu 3 dôležité spoločné ministerstvá =
financií, vojenstva, zahraničia, vyrovnali sa mocenské skupiny 2 vládnucich národov (veľkopriemyselníci =
Rakúsko, veľkostatkári = Maďarsko),
– hospodárske vyrovnanie: dualistická monarchia mala spoločné colné územie,
menu, štátnu banku, voľný vnútorný obchod (každých 10 rokov sa dohoda mala obnovovať a predlžovať)
– maďarská vláda chcela
vytvoriť centralizovaný štát, k Uhorsku bolo pričlenené Sedmohradsko a srbská Vojvodina
– r.1868 bol
prijatý národnostný zákon (obyvatelia Uhorska tvorili 1 nedeliteľný uhorský národ = Slováci, Rusíni - Ukrajinci, Nemci, Srbi,
Rumuni - všetci boli len etnickou skupinou, súčasť jednotného uhorsko-maďarského národa), štátny jazyk maďarčina
– silný maďarský útlak vyvolával odpor Slovákov a to zasa stupňovalo protislovenskú kampaň, zatvorili sa všetky 3 gymnáziá
aj Matica slovenská, do r.1918 tu neboli teda žiadne slovenské stredné školy
– Matica slovenská upevnila slovenský pocit
národnej spolupatričnosti a hrdosti, bola pre uhorskú vládu nepohodlná, preto minister vnútra zastavil jej činnosť r.1875,
jej majetok skonfiškovali, no aj tak sa stala symbolom slovenského národa
Zones.sk – Zóny pre každého študenta