Slovenské národné obrodenie
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 415
Uložení: 129
Slovenské národné obrodenie
A – Predpoklady, príčiny a ciele Slovenského národného obrodenia.
Národné obrodenie – proces formovania moderného národa, uvedomenie si existencie národa a príslušnosti k nemu (pre slovensk. inteligenciu 19. stor. - znovuzrodenie, návrat k niečomu, čo už existovalo => idealizácia Veľkej Moravy, „čas zašlej slávy Slovákov“)
Predpoklady, príčiny: a, osvietenské reformy Jozefa II. (síce za 1 úradný jazyk, ale podporoval rozvoj národných jazykov na školách)
b, pozitívna odozva myšlienok Francúzskej revolúcie najmä v radoch inteligencie
c, formovanie národne uvedomelej inteligencie – takmer výlučne z ľudových vrstiev, väčšinou kňazi, učitelia
d, ekonomická a vzdelanostná zaostalosť Slovákov (Slováci z prevažnej časti sedliaci, roľníci. Slovenská šľachta- väčšinou pomaďarčená, slovenská buržoázia málopočetná, ekonomicky slabá)
Ciele – rôzne, v závislosti od obdobia a politických okolností, hlavné ciele Slovákov sú zhrnuté v Žiadostiach slovenského národa (1848), neskôr v Memorande národa slovenského (1861).
- napr. 1, vytvorenie jednotného spisovného jazyka Slovákov, jeho uznanie, osvojenie a šírenie medzi pospolitým ľudom 2, propagácia myšlienky existencie národa Slovákov 3, vzdelávanie a výchova ľudu, budovanie pocitu príslušnosti k slovenskému národu 4, zjednocovanie jednotlivých prúdov, názorov v rámci Slovenského národného obrodenia (SNO) 5, zakladanie celonárodných spolkov, inštitúcií,....
B – Etapy Slovenského národného obrodenia.
- 1. etapa – začiatky SNO 1780 – 1820
Charakterizovaná:
a, snahou časti inteligencie o vytvorenie vlastného národného jazyka
- na území Slovenska ako spisovný jazyk často používaná tzv. biblická (Kralická bible) čeština => evanjelici ju chceli naďalej používať, považovali tiež Slovákov za súčasť československého kmeňa, katolíci považovali Slovákov za samostatný kmeň, chceli vytvoriť a kodifikovať nový spisovný jazyk pre Slovákov.
- 1. pokus o vytvorenie spisovného jazyka (jazykovej normy) – Jozef Ignác Bajza – vytvoril jazykovú normu na základe západoslovenského dialektu, neujala sa (v tomto jazyku napísaný aj 1. slovenský román – René mládenca príhodi a skúsenosťi)
- 1. kodifikátor spisovnej slovenčiny – Anton Bernolák – obr. A, rímskokatolícky kňaz, jeho slovenčina vychádzala z kultúrnej západoslovenčiny, jazyka vzdelancov na Trnavskej univerzite, diela: 1787 – Filologicko – kritická rozprava o slovenských písmenách, 1790 – Slovenská gramatika, ani jeho pokus nebol úspešný, bernolákovčinu odmietli evanjelickí vzdelanci.
- bernolákovci – prívrženci A. Bernoláka, ale hlavne bernolákovčiny (jazyková norma vypracovaná A. Bernolákom)
- činnosť bernolákovcov upadá po smrti A. Bernoláka a v dôsledku návratu absolutizmu po napoleonských vojnách
b, zakladaním 1. celonárodných spolkov
napr. 1792 Slovenské učené tovarišstvo – vzniklo v Trnave, predseda: A. Bernolák, tajomník a pokladník: Juraj Fándly, hlavnou náplňou bolo vydávanie náboženských a iných kníh v bernolákovčine => šírenie bernolákovčiny medzi ľudom
c, nespoluprácou 2 prúdov obrodenia
- katolícky a evanjelický prúd, na čele evanjelikov Juraj Palkovič, profesor na evanjelickom lýceu v Bratislave, zakladateľ Katedry reči a literatúry českoslovanskej, evanjelici odmietali bernolákovčinu a úzko spolupracovali s českými národovcami (Jozef Dobrovský)
- • 2. etapa – 1820 - 1835
Charakterizovaná:
a, hlásaním spolupráce medzi slovanskými národmi – hlavní propagátori spolupráce: Ján Kollár – obr. B a Pavol Jozef Šafárik – evanjelici
Ján Kollár: - za ideu slovanskej vzájomnosti, vzájomnej spolupráce Slovanov
- považoval všetkých Slovanov za jeden národ, odlišnosť ich jazykov vysvetľoval ako „nárečové odchýlky“
- Slovanský národ podľa neho tvoria 4 kmene: ruský, poľský, československý, srbo-chorvátsky (ilýrsky)
- Rusko malo byť garantom jednoty Slovanov a zároveň ich hlavným ochrancom
- obavy o osud Slovenského národa => záchranu vidí v spolupráci s českým národom
Pavol Jozef Šafárik – obr. C: - významný vedec, pedagóg (1. slovenský vedec z radov národných buditeľov)
- venoval sa najmä histórii Slovanov, vzniku a vývoja jazykov Slovanov – t.j. položil základy slavistiky (veda o Slovanoch), zaviedol do slovenskej historiografie termín „tisícročná poroba“, ktorá podľa neho nastala po páde Veľkej Moravy a začlenením SVK do Uhorska
- hlavné práce: Dejiny slovanskej reči a literatúry, Slovanské starožitnosti, Slovanský národopis
b, oživením bernolákovského hnutia tzv. mladobernolákovci: hlavní predstavitelia Alexander Rudnay, Juraj Palkovič (menovec profesora Palkoviča) – kňaz v Ostrihome, preložil do bernolákovčiny Bibliu, Ján Hollý (eposy Svätopluk, Cyrilometodiáda – v bernolákovčine (najvýznamnejší básnik pišúci v bernolákovčine => idealizácia obdobia Veľkej Moravy – „samostatný vývoj Slovákov, vlastný spisovný jazyk“ a pod.)
c, spoluprácou katolíckej a evanjelickej inteligencie
- zaslúžili sa o ňu najmä Martin Hamuljak – úradník v Budíne, bernolákovec a Ján Kollár – evanjelický farár v Pešti
- výsledkom ich spolupráce: zakladanie spolkov, najprv: Slovenského čitateľského spolku (1826), neskôr Spolku milovníkov reči a literatúry slovenskej (1834 – vydával almanach Zora – tu príspevky v bernolákovčine (hlavne diela Jána Hollého, ktorý tvoril v bernolákovčine), aj v biblickej češtine). Spolky organizujú literárne prednášky, kupujú a vydávajú knihy a slovanské časopisy pre svojich členov.
- dôvodom spolupráce a postupného zjednocovania 2 prúdov bola najmä silnejúca maďarizácia
- •• 3. etapa 1835-1848 - reprezentuje ju tzv. štúrovská generácia (nová generácia národných dejateľov)
Charakterizovaná:
a, orientáciou národovcov na obyčajný ľud – boj proti nevzdelanosti (tzv. nedeľné školy),alkoholizmu (zakladajú sa tzv. Spolky striedmosti), poddanskej závislosti
b, zakladaním nových spolkov: napr. spolok Vzájomnosť (1837)– tajný, radikálny spolok, schôdzky na hrade Devín, hlavný cieľ: boj proti poddanstvu, alebo
- spolok Tatrín (1844) – 1. spolok s celoslovenskou pôsobnosťou, predseda M.M. Hodža ( sídlil v Liptovskom Mikuláši – viď obr. D – teraz je tam múzeum Janka Kráľa), 1, organizoval výskum v oblasti histórie, národopisu a jazykovedy, 2, vydával učebnice, náučné knihy pre ľud a vedecké publikácie pre vzdelancov, 3, finančne podporoval nadaných slovenských vzdelancov a pod.
- 1847 – zasadanie členov spolku v Čachticiach, tu dohoda mladobernolákovcov (Ján Palárik, Martin Hattala) so štúrovcamina používaní štúrovskej slovenčiny ako spisovného jazyka Slovákov => definitívne zjednotenie 2 prúdov obrodenia .
c, narušením idei vzájomnosti – Rusi sklamali, ruský cár potlačil r. 1830 povstanie v Poľsku (Slovania proti Slovanom)
d, silnejúcou maďarizáciou – hlavný prejav: podľa nového zákona sa mali evanjelickí kňazi učiť po maďarsky (matriky sa mali viesť už nie v latinčine, ale v maďarčine) => reakcia slovenskej inteligencie – vypracovanie Slovenského prestolného prosbopisu (1842), odovzdaný cisárovi Ferdinandovi V., tu sťažnosti voči maďarizácii, reakcia polície, ktorá to vyšetruje: odvolanie Ľudovíta Štúra ako hlavného organizátora prosbopisu z funkcie námestníka profesora Palkoviča na lýceu v Bratislave.
- na protest proti odvolaniu Štúra odchádza na jar 1844 z lýcea 22 študentov, pri odchode si spievajú slová z básne Janka MatuškuNad Tatrou sa blýska na nápev ľudovej pesničky Kopala studienku.
e, uzákonením spisovného jazyka
- 1843 na fare v Hlbokom Štúr, Hurban, Hodža uzákonili nový spisovný jazyk Slovákov, ako základ poslúžila kultúrna stredoslovenčina (hovorilo ňou najviac Slovákov, najviac Slovákov jej rozumelo, najviac sa podobala na ostatné slovensk. nárečia)
- 1846 – vydaná Náuka reči slovenskej – gramatika novovzniknutého jazyka, zostavená Ľ. Štúrom
- 1. kniha v tomto jazyku – almanach Nitra, v jazyku vychádzajú aj Slovenskje národnje novini – 1. slovenské politické noviny s prílohou Orol tatránski – založil Ľ. Štúr
f, činnosťou hlavného predstaviteľa tohto obdobia – Ľudovíta Štúra (1815-1856) – obr. E
- štúdium na evanjelickom lýceu v Bratislave
- už ako študent kvôli vynikajúcim výsledkom vymenovaný za námestníka prof. Palkoviča na lýceu v Bratislave (na lýceu r. 1829 založili študenti Spoločnosť česko-slovenskú, Spoločnosť zorganizovala vychádzku na Devín 24. apríla 1836 – tu si národovci dali k svojmu menu druhé, slovanské meno – Štúr si zvolil Velislav)
- študoval na univerzite v Halle, po štúdiách návrat na lýceum do Bratislavy, kde ďalej prednášal
- spoluautor Slovenského prestolného prosbopisu, hlavný iniciátor a zostavovateľ spisovnej slovenčiny (1843) na základe stredoslovenčiny
- zakladateľ a redaktor Slovenských národných novín, od r. 1847 poslancom za mesto Zvolen v uhorskom sneme, aktivity v revolučnom roku 1848 (SNR, dobrovoľnícke výpravy)
C,D – Do ktorých etáp by ste zaradili Ľ. Štúra, P.J. Šafárika, J. Fándly, J.M. Hurbana? Vymenujte aspoň 3 spolky, ktoré vznikli v období SNO, aká bola náplň týchto spolkov?
E – Výsledky revolučných rokov pre Slovákov
Revolučné roky – 1848/1849
- v Uhorsku revolúcia zrovnoprávnila všetkých obyvateľov Uhorska bez ohľadu na pôvod a majetok (rovnosť pred zákonom), absolutistická formy vlády bola nahradená konštitučným zriadením (Marcové zákony z r. 1848).
Výsledky pre Slovákov: - národné požiadavky uznané minimálne, uhorská vláda odmietla akceptovať požiadavky Slovákov (zhrnuté v Žiadostiach slovenského národa), dokonca vydáva zatykač na hlavných zostavovateľov Žiadostí – Štúra, Hurbana, Hodžu. Cisár najprv v kritických chvíľach sporu s uhorskou vládou resp. uhorskou šľachtou sľubuje ústupky a splnenie žiadosti, ale po potlačení maďarskej revolúcie od nich ustupuje.
- bolo aspoň zrušené poddanstvo, zaviedla sa formálna rovnosť všetkých obyvateľov habsburskej monarchie pred zákonom – to zostalo v platnosti aj po potlačení revolúcie.
- počas revolučných rokov Slováci1. krát v histórii bojujú so zbraňou v ruke za svoje národné a sociálne požiadavky (Slovenské dobrovoľnícke výpravy) + vytvorili si 1. celonárodný politický orgán – Slovenskú národnú radu !!!!!
F – 5 požiadaviek „Žiadostí slovenského národa“ a „Memoranda národa slovenského“
Žiadosti slovenského národa – obr. F 1. celonárodný, sociálno-politický program Slovákov vyhlásený na verejnom zhromaždení 11. mája 1848 v kúpeľoch Ondrašová pri Liptovskom Mikuláši.
- obsahoval 14 požiadaviek, národné a sociálno-demokratické, boli adresované uhorskej vláde a uhorskému snemu
- sú dielom 30 slovenských národovcov, hlavní zostavovatelia: Š. M. Daxner, J. Francisci, Ľ. Štúr, J.M. Hurban
- národné: slovenčinu ako úradný jazyk, slovenský jazyk na školách, vlastný snem pre Slovákov, všeobecný snem pre národy žijúce v Uhorsku, zastúpenie Slovákov na uhorskom sneme, možnosť používať národnú zástavu, možnosť vytvoriť národné gardy.
sociálno-demokratické: napr. úplné zrušenie poddanstva (aj pre roľníkov, ktorí neboli zapísaní v urbári), volebné právo pre všetkých obyvateľov Uhorska, slobodu tlače,...+ prepustenie Janka Kráľa a Jána Rotaridesa z väzenia,...
Memorandum národa slovenského – nový politický program Slovákov, vyhlásený po páde bachovho absolutizmu pred niekoľkotisícovým zhromaždením 6. a 7. júna 1861 v Turčianskom Svätom Martine.
- hlavný autor: Štefan Marko Daxner, určené pre uhorský snem
Hlavné body: - požiadavka samosprávy pre slovenské župy – v Memorande boli slovenské župy označované ako Hornouhorské slovenské Okolie
- uznanie existencie slovenského národa (uznanie svojbytnosti)
- úradným jazykom v slovenských župách mala byť výlučne slovenčina
- požiadavka na zriadenie právnickej akadémie pre Slovákov
- požiadavka na zriadenie Katedry reči a literatúry slovenskej na univerzite v Pešti
- povolenie zakladať kultúrne a literárne spolky + národné a politické požiadavky aj pre ďalšie národy v Uhorsku
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Slovenské národné obrodenie | Ostatné | 820 slov | |
Slovenské národné obrodenie fázy | Maturita | 1 912 slov | |
Slovenské národné obrodenie | Referát | 2 058 slov | |
Slovenské národné obrodenie | Referát | 1 529 slov | |
Slovenské národné obrodenie | Referát | 1 564 slov | |
Národné obrodenie – štúrovci – spolupráca evanjelikov a katolíkov | Ostatné | 891 slov | |
Druhá fáza slovenského národného obrodenia | Učebné poznámky | 401 slov | |
Počiatky slovenského národného obrodenia, spisovný jazyk a prvá generácia Bernolákovcov | Učebné poznámky | 293 slov | |
Vyvrcholenie slovenského národ. obrodenia | Referát | 13 031 slov | |
Počiatky slovenského národného obrodenia | Referát | 1 943 slov |
Vypracované maturitné témy a otázky z dejepisu
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
1. svetová vojna v skratke | 1 721 slov | |
Tridsaťročná vojna (1618-1648) | 1 280 slov | |
Vývoj ČSR po 2. svetovej vojne | 1 816 slov | |
Fašizmus, nacizmus, sovietsky komunizmus | 1 557 slov | |
Francúzska revolúcia | 1 892 slov | |
Napoleónske Francúzsko | 1 873 slov | |
Obdobie praveku | 1 094 slov | |
Odboj voči fašizmu vo svete a na Slovensku | 1 760 slov | |
Reformácia, ciele, príčiny | 1 601 slov | |
Revolučné roky 1848/1849 | 1 727 slov | |
Slovania a Samova ríša | 1 279 slov | |
Slovenský štát | 1 390 slov | |
Slovenské národné obrodenie | 1 501 slov | |
Staroveký Rím | 2 280 slov | |
Staroorientálne štáty | 1 289 slov | |
Staroveký Egypt | 1 417 slov | |
Staroveké Grécko | 1 714 slov | |
Studená vojna | 1 675 slov | |
Slovenský a český odboj v priebehu 1. svetovej vojny | 1 589 slov | |
Uhorské kráľovstvo v stredoveku | 2 023 slov | |
Úvod do dejepisu | 823 slov | |
Nitrianske kniežatstvo, Veľká Morava | 1 768 slov | |
Versaillský systém, povojnová situácia v Európe | 1 514 slov | |
Vznik Česko-Slovenska | 1 828 slov | |
Zámorské objavy | 1 561 slov |