Staroveké Grécko, Prvá grécka kolonizácia
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 444
Uložení: 76
Staroveké Grécko
Prvá grécka kolonizácia:
- 1000 p.n.l.
- archaická doba- rozvoj výroby, obchodu, využitie práce otrokov
- nedostatok poľnohospodárskej pôdy v materskom Grécku kvôli preľudnenosti
- => príčina prvej gréckej kolonizácie
- počas 1.gk odchádzali na Z pobrežie Malej Ázie + priľahlé ostrovy
- Miletos, Efezos, Smirna
- Gréci rozlišovali 2 druhy kolónií - obchodné a agrárne
- kolónie - obchodné a náboženské kontakty s materskými metropolami
- boli však politicky samostatné
- zakladanie kolónii - hosp. význam, urýchlený rozvoj miest
- zmena sociálneho zloženia obyvateľstva
- do popredia - remeselníci a robotnici
- vznik mestských štátov – polis – výrobné a hospodárske stredisko
- chránili bezpečnosť a majetok občanov
Druha grécka kolonizácia:
- 8. stor. p.n.l. – príčina - hľadali odbytiská tovaru a zdroje surovín
- osady – pobrežie Čierneho mora, J Itália, Z a J Stredomorie, Sicília
- do Grécka sa dovážalo obilie, suroviny, luxusné výrobky a otroci
- vyvážali víno, látky, olivový olej
- 1.grécka kolónia - v Italii – Kumi (750pnl.) - S od Neapolu
- kolonizácia - kultúrny význam
- dostali sa do kontaktu s vyspelými orientálnymi civilizáciami
- vznikal odpor v mestských štátoch proti šľachte
- začala sa grécka tyrania
- prechodná forma medzi aristokraciou a otrokárskou demokraciou
Kolónia:
Kolonizácia:
- Vývoj demokracie v Aténach, porovnať politický systém Atén a Sparty, pozitívne a negatívne znaky Aténskej demokracie
Politicky systém Atén:
- rozhodujúca moc – ľud
- najvyšší politický orgán - ľudový snem => eklesia
- schádzali sa 4x do roka, prijímali zákony
- rozhodovali o financiách, vojnách => zákonodarný organ
- aténsky štát riadila Rada 500 (nad 30 r.)
- najvyšší súdny orgán - heliaia
- ľudové porotné súdy - úradníkov volili losovaním a nie podľa majetku
- najvyšší úradníci – stratégovia - 10, voleni na 1 rok
- nižší úradníci- kolégium - mali na starosti zásobovanie, trhy, poriadok v meste
- rada starších - aeropág, najvyšší úradník – archont
- najvyšší kňaz - Bazikos, najvyšší veliteľ vojska - Polemarchos
Štátne zriadenie v Sparte:
- pôvodné obyvateľstvo - heilóti
- cez vojnu - na čele- 2 králi
- rada starších – gerúzia - doživotná funkcia, nad 60r.
- ľudový snem – apella - nad 30r.
- v čase mieru - najvyššia moc - 5 eforov
- volení na 1 rok - súdili kráľov, ochraňovali aristokraciu
- Sparta mala najsilnejší vojenský orgán - reakčné zriadenie
- brzdila hospodársku, politickú kultúru
- Sparta mala zmiešaný typ ústavy
- monarchistické prvky (kráľ), aristokratické prvky (geruzia), demokratické prvky (5eforov)
- politické práva nemali všetci (otroci, ženy, cudzinci, deti)
- hospodárstvo zamerané na domácu, vlastnú potrebu
- nepoužívali strieborne mince ale železné, neobchodovali
- jednostranne zameranie na vojenský spôsob života a výchovy
- jadro vojska – kopliti (pešiaci)
- novy spôsob života - Peloponézky spolok ( 2 pol.6stor.pnl.)
- Sparta prinútila iné štáty, aby sa k nej pripojili
- najsilnejší grécky štát
- tyrania - prechodná forma vlády medzi aristokraciou a demokraciou
- aristokracia - moc má určitá skupina ľudí, rodová šľachta
Vývoj demokracie v Aténach:
- demokracia - vláda ľudu, politické zriadenie, v ktorom má vládnu moc ľud
- Atény boli hlavným mestom Atiky
- poľnohospodárstvo, remeslá, obchod - vyspelá oblasť
- formovala sa otrokárska spoločnosť
- potreba vypracovať zákony na úpravu pomerov
- nespokojnosť ľudu, problémy sa snažil vyriešiť archont Drakón
DRAKÓN :
- Drakónove zákony - veľmi kruté, vychádzali z primitívnych rodových zvyklostí
- boli pokrokové, ťažké a prísne tresty
- vyryté do kamenných dosiek a prístupné verejnosti – vystavené na námestí
- pokrokové v tom, že sa obmedzovala súdna svojvôľa rodovej šľachty
- stupňovali sa rozpory, nespokojnosť zadlžených roľníkov, bolo potrebné tomu zabrániť
Archont SOLÓN : 594 pnl.
- tyran
- vychádzal z Drakónových zákonov
- Solónove zákony – 1. rozdelil občanov podľa majetku a odstupňoval ich práva a povinnosti
- 2. zrušil dlhy roľníkov
- 3. dal vykúpiť občanov z otroctva a zrušil dlhy
- 4. zrušil podlžné otroctvo
- nedostatok - neriešil problém bezzemkov (boli nespokojní, nedal im pôdu)
- strasenie bremena
- urobil reformu peňažnej sústavy, ktorá umožnila zmenšenie dlhov o 27% , platilo sa drachmy (za 73 starých drachmí dostali 100 nových)
- opatrenia proti rodovej šľachte, obmedzil ich moc
- zmenšil dlhy
- zakázal vyvážať z Afriky (okrem vína a olivového oleja)
- dával určitú slobodu roľníkom
- za jeho vlády začali začiatky obchodnej a koloniálnej politiky Atén
- začala sa obchodná a koloniálna politika
- podporil rozvoj remesiel, zakazoval nadmerný prepych
- reforma súdnictva
- politická reforma - timokracia - vláda bohatých (podľa majetku)
- obyvateľov rozdelil podľa majetku na 4 skupiny:
- päťstovkári – archonti, najbohatší, zastávali úrady, mali najväčšie práva
- aeropág - rada starších v Aténach
- geruzia - rada starších v Sparte
- jazdci – vykonávanie vojenskej povinnosti s koňom
- zastávali nižšie úrady
- zengítai- mali svoj záprah, do vojny šli ako ťažkoodenci
- hlavne roľníci, mohli byť porotcovia súdu
- théti- chudobní, nemajetní
- volebné a hlasovacie právo
- za Solóna nemohli zastávať úrady, mohli len voliť
-urobil aj reformu súdnictva
- po Solónovi:
PEISISTRATOS : 541-527 p.n.l., tyran (schopný jedinec)
- nastolil osobnú moc - tyraniu
- zastával záujmy bohatých remeselníkov a obchodníkov
- opieral sa o vojsko a posilnil ho
- zaviedol lacný uver pre roľníkov
- znížil dane chudobným, zvýšil bohatým
- vybudoval silné loďstvo, tým sa posilnili obchodné styky (hlavne s Egyptom)
- silne vojnové loďstvo => základy námornej moci
- rozsiahla stavebná činnosť (chrám Palas Atenas - chrám bohyne Atény na Akropole)
- verejné práce
- Atény sa stali strediskom kultúry, prvýkrát divadelné predstavenie
- slávnosti pre ľud, vzdelanosť
- po ňom vládli jeho traja synovia - všetko zdanili – vnútorné problémy
- KLEISTÉNES : archont
- položil základy demokracie v Aténach – Kleistenova ústava
- územie rozdelil na 10 fýl a tie boli ešte rozdelene na démy - na čele demarchovia
- každá déma mala vlastnú samosprávu
- rovnaké politické práva pre slobodných občanov v ľudovom sneme, ale úrady mohli zastávať len majetní
- reforma volebného systému
- na rozdiel od Solóna obyvateľov rozdelil podľa bydliska a nie podľa rodovej príslušnosti
- najvyšší orgán - rada 500
- najvyššia moc - ľudový snem – eklesia - hl.organ demokracie
- zaviedol ostrakizmus - črepinový súd - všetci občania napísali na hlinenú črepinu meno občana, ktorého potom vyhostili ( platné ak bolo prítomných 6000 občanov)
- zákony sa týkali politických vzťahov a štátneho zriadenia
- neriešil hosp. situáciu chudoby
- otroci nemali žiadne práva, demokracia bola namierená proti nim
- => otrokárska demokracia - závislá od otrokov
EFIALTES:
-podporoval nižšie vrstvy, podľa neho mal vládnuť ľud
- bol zavraždený
PERIKLES :
- vrchol demokracie v Aténach, aténska demokracia bola priama demokracia - jej existencia bola historicky obmedzená
- spätá so štruktúrou gréckej spoločnosti, so vzťahmi medzi jednotlivými gréckymi mestskými štátmi
- rozšíril práva ľudu
- štát riadilo ľudové zhromaždenie - eklesia - ľudové zhromaždenie, na ktorom sa zúčastňovali dospeli plnoprávni občania - priama demokracia - všetci sa museli zúčastňovať ľudového snemu osobne
- ľud mal súdnu právomoc
- úrad mohol zastávať každý plnoprávny občan, bez ohľadu na majetok
- nemajetní plnoprávni občania - théti - dostávali plat za funkciu (iba za Perikla)
- zvýšil sa ich polit. vplyv
- zmiernili sa spoločenské protiklady (neboli rozdiely)
- urobil veľa pre chudobných, aby neboli takí odlišní
- väčší záujem občanov o verejné záležitosti
- bol veľmi vzdelaný, rozširoval obchodné styky
- posilnenie námornej moci
- plnoprávnym občanom bol len ten, koho otec a matka boli Aténčania (každý siedmy človek)
- zomrel na mor
- po jeho smrti moc prevzala oligarchia - tyrani
- jeho politika bola tzv. mierová agresia - uzatváral spojenecké zmluvy
- výstavba Atén - bola vybudovaná aténska Akropola
- demokracia a opatrenia Perikla boli založené na otrokárskej práci
- => otrokárska demokracia
Pozitívne a negatívne znaky Aténskej demokracie:
-pozitívne znaky:
-rozšírili sa občianske práva, nemajetní - účasť na správe
- bola to priama demokracia, všetci hlasovali, politická rovnosť,
- záujem všetkých o verejne veci, bol to pokrokový jav
-negatívne znaky:
-prístup k úradom bol niekedy podmienený výškou majetku
- ženy, otroci, cudzinci - neplnoprávni
- len jedna šestina všetkých obyvateľov bola politicky plnoprávná
- plnoprávni boli len dospelí muži z Atén
- prostriedky mali z práce otrokov (otrokárska demokracia) a z Aténskeho námorného spolku
- Grécka kultúra + 3 frazeologizmy, význam antickej vzdelanosti
- písmo - dokonalý školský systém
- ciel výchovy - kalokagatia
- 6. storočie pnl. – 1.divadelné predstavenie
- výstavba miest
- sochy - telesná dokonalosť
- polozili základy filozofie, logiky, histórie
- historici: Tukitides, Herodotos (otec dejepisu)
-architektúra: -Akropola v Aténách
- Pergamon
- chrám bohyne Artemis-7divov sveta
- kráľovský palác
- Polonov chrám v Delfách
- Parthenón v Aténách – chrám - dórsky štýl ale bohato zdobený
- Hérin chrám
- pri stavaní používali pravidlá
- stĺpy => slohy:
1, dórsky - masívny, najjednoduchší, silne žliabkovanie, dvojdielna hlavica
2, iónsky - štíhle stĺpy, nemal sochársku výzdobu na štítoch, plytké žliabky, dvojitý závit
3, korintsky - prezdobená hlavica, rastlinné motívy
- výstavba chrámov spojená s vládou tyranov
- chrámy - symboly jednoty, mali pravouhlý pôdorys
- rozdiely medzi slohmi - tvar stĺpov a hlavíc
- chrámy prevzali z Egypta
- dórsky sloh - rozšírený v pevninovom Grécku
- iónsky - východne od Egejského mora
- používali klenbu, zvislé žľaby, chrámy - príbytky bohov
- za Perikla - klasické obdobie
3 frazeologizmy:
-Achillova päta - slabina
- silný ako Herkules
- Pirhovo víťazstvo- vyhráš, ale si zničený
- Sizyfovská robota – namáhavá, nezmyselná a nekonečná práca
Význam antickej vzdelanosti:
- podnet a vzor pre ostatné európske a mimoeurópske národy
- zdokonalenie spôsobu ľudského myslenia tak, že sa citové predstavy nahradili logickým myslením
- usmernené myslenie spôsobilo vývoj vedy (iba opisnej)
- podnietili neskoršie bádanie - zachovanie poznatkov pre budúcnosť
- slovesné a výtvarné umenie - trvalý zdroj umeleckej tvorby pre všetky obdobia až dodnes
- používanie gréčtiny dodnes, latinčiny do 7.st (mŕtvy jazyk, používa sa na vedecké pomenovania)
- údaje antických autorov sa nedajú úplne prevziať, lebo sú neúplné, nespoľahlivé, prikrášlené, často vymyslené a preto ich treba prehodnotiť a doplniť z iných prameňov
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Staroveké Grécko a Minojská civilizácia | Učebné poznámky | 206 slov | |
Staroveké Grécko a život mladých Grékov | Referát | 3 461 slov | |
Antické Grécko | Referát | 2 157 slov | |
Klasické Grécko | Učebné poznámky | 122 slov | |
Dávnoveké Grécko | Učebné poznámky | 96 slov | |
Klasické Grécko – Grécko-perzské vojny | Učebné poznámky | 277 slov | |
Staroveké Grécko | Referát | 1 504 slov | |
Staroveké Grécko | Referát | 382 slov | |
Grécko kráľov | Referát | 2 020 slov | |
Staroveké Grécko | Maturita | 2 776 slov | |
Staroveké Grécko zaujímavosti | Ostatné | 1 855 slov | |
Staroveké Grécko a jeho kultúra | Referát | 2 793 slov | |
Grécko - Staroveké Grécko | Referát | 2 602 slov | |
Staroveké Grécko | Referát | 2 070 slov | |
Staroveké Grécko | Učebné poznámky | 768 slov |