Počet a zameranie kontrolných diktátov v 1. – 4. ročníku – ZŠ

Slovenský jazyk » Diktáty

Autor: verca123
Typ práce: Ostatné
Dátum: 08.09.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 562 slov
Počet zobrazení: 2 587
Tlačení: 148
Uložení: 176

Počet a zameranie kontrolných diktátov v 1. – 4. ročníku – ZŠ

1. ročník

Rozsah kontrolného diktátu : 10 – 15 plnovýznamových slov

počet: 1

zameranie:

  1. opakovanie učiva z 1. ročníka ZŠ

2. ročník

Rozsah kontrolného diktátu : 20 – 30 plnovýznamových slov

počet: 10

zameranie:

  1. Opakovanie učiva z 1. ročníka ZŠ
  2. Hláska a písmeno (ch, dz, dž)
  3. Samohláska ä
  4. Dvojhlásky
  5. Tvrdé spoluhlásky
  6. Opakovanie učiva za 1. polrok
  7. Mäkké spoluhlásky
  8. Slabiky di, ti, ni, li, de, te, ne, le
  9. Vety
  10. Opakovanie učiva z 2. ročníka

3. ročník

Rozsah kontrolného diktátu : 30 – 40 plnovýznamových slov

počet: 10

zameranie:

  1. Opakovanie učiva z 2. ročníka 6. Opakovanie učiva za 1. polrok
  2. Slová s l, ĺ, r, ŕ 7. Vybrané slová po r, s
  3. Vybrané slová po b 8. Vybrané slová po v, z
  4. Vybrané slová po m 9. Slovné druhy
  5. Vybrané slová po p 10. Opakovanie učiva z 3. ročníka

4. ročník

Rozsah kontrolného diktátu : 40 – 50 plnovýznamových slov

počet: 10

zameranie:

  1. Opakovanie učiva z 3. ročníka ZŠ
  2. Vybrané slová po b, m
  3. Vybrané slová po p, r
  4. Vybrané slová po s, v, z
  5. Spodobovanie
  6. Opakovanie učiva za 1. polrok
  7. Vlastné podstatné mená
  8. Ohybné slovné druhy
  9. Neohybné slovné druhy
  10. Opakovanie učiva zo 4. ročníka ZŠ
  • Pred diktátom žiakov vhodne motivujeme, ale na žiadne pravopisné javy už neupozorňujeme. Žiaci by mali byť sústredení a pripravení na písanie (dodržanie psychohygienických zásad).
  • Učiteľ prečíta jasne, výrazne a prirodzene celý text diktátu. Čítať treba pomalšie, pretože žiaci musia pochopiť obsah textu.
  • Pri diktovaní stojí učiteľ pred žiakmi (pred lavicami) a sleduje, či všetci žiaci stačia písať. Pri písaní sa žiaci učiteľa nič nepýtajú. Ak učiteľ zbadá, že niektorí žiaci zaostávajú, spomalí tempo diktovania, ale diktovanie nepreruší.
  • Nepreberané, neznáme pravopisné javy napíše učiteľ na tabuľu.
  • Text sa diktuje po vetách, dlhšie vety po častiach.
  • Po skončení diktovania učiteľ číta text ešte raz, a to takým tempom, aby žiaci stačili skontrolovať celý text.
  • Po prečítaní je vhodné nechať žiakom čas (asi 1 minútu) na individuálnu opravu zistených chýb.
  • Na pokyn učiteľa všetci žiaci položia perá a zatvoria zošity. Nikto už nič nepíše!

Správna technika diktovania je základnou podmienkou na získanie objektívneho obrazu o pravopisnej úrovni žiakov.

  • Všetky chyby majú rovnakú hodnotu, nerozlišujeme tzv. malé a veľké chyby.
  • Za akúkoľvek jednu chybu dostáva žiak známku výborný.
  • Za jednu chybu sa pokladá tá istá chyba, v tom istom tvare slova, aj keď sa daný tvar slova vyskytne v diktáte viackrát (riba, s ribou).
  • Chyba opakovaného významu v rôznych slovách sa počíta ako chyba v ďalšom slove (napr. chlapmy, murármy).
  • Za chybu sa teda počíta:
  • nesprávne rozdelené slovo na konci riadka
  • nečitateľné písmeno/slovo
  • vynechané alebo naviac napísané písmeno/slovo
  • nenapísané alebo nesprávne napísané interpunkčné znamienko
  • nenapísané alebo nesprávne napísané diakritické znamienko
  • priestupok voči pravidlám pravopisu v každej novej situácii (rátame vždy novú chybu)
  • Z didaktického hľadiska sa za chybu pokladá len taká chyba, ktorá je urobená v takom pravopisnom jave, ktorého výcvik bol už ukončený, t.j. klasifikovať môžeme len to, čo bolo dostatočne vysvetlené, precvičené a upevnené.
  • Za chybu sa nesmie pokladať, ak žiak na konci riadka napíše neslabičnú predložku alebo spojku a, i, v, s, z, k, u, o,... Nie je to pravopisná chyba! Vo výslovnosti by išlo o chybu, ak by nebola dodržaná splývavá výslovnosť.
  • Známka za zlú úpravu sa nesmie zarátavať do známky z diktátu! Úpravu je vhodné hodnotiť slovne pod známkou.
  • Ak žiak robí v KD stále veľa chýb a dostáva iba nedostatočné, tak mu možno dať v prípade 11 chýb dostatočnú. Ide o kladné motivovanie žiaka, je však potrebné uvedenú výnimku v triede vysvetliť.
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Diskusia: Počet a zameranie kontrolných diktátov v 1. – 4. ročníku – ZŠ

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Diktáty

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.014 s.
Zavrieť reklamu