Počet a zameranie kontrolných diktátov v 1. – 4. ročníku – ZŠ
Počet a zameranie kontrolných diktátov v 1. – 4. ročníku – ZŠ
1.
ročník
Rozsah kontrolného diktátu : 10 – 15 plnovýznamových slov
počet: 1
zameranie:
- opakovanie
učiva z 1. ročníka ZŠ
2. ročník
Rozsah kontrolného diktátu : 20 – 30 plnovýznamových slov
počet: 10
zameranie:
- Opakovanie učiva z 1. ročníka ZŠ
- Hláska a písmeno (ch, dz, dž)
- Samohláska
ä
- Dvojhlásky
- Tvrdé spoluhlásky
- Opakovanie učiva za 1. polrok
- Mäkké spoluhlásky
- Slabiky di, ti,
ni, li, de, te, ne, le
- Vety
- Opakovanie učiva z 2. ročníka
3. ročník
Rozsah
kontrolného diktátu : 30 – 40 plnovýznamových slov
počet: 10
zameranie:
- Opakovanie učiva z 2. ročníka 6.
Opakovanie učiva za 1. polrok
- Slová s l, ĺ, r, ŕ 7. Vybrané slová po r, s
- Vybrané slová po b 8. Vybrané slová po v, z
- Vybrané slová po m 9. Slovné druhy
- Vybrané slová po p 10. Opakovanie učiva z 3. ročníka
4.
ročník
Rozsah kontrolného diktátu : 40 – 50 plnovýznamových slov
počet: 10
zameranie:
- Opakovanie učiva z 3. ročníka ZŠ
- Vybrané slová po b, m
- Vybrané slová po p, r
- Vybrané slová po s, v, z
- Spodobovanie
- Opakovanie učiva za 1. polrok
- Vlastné podstatné mená
- Ohybné slovné druhy
- Neohybné slovné
druhy
- Opakovanie učiva zo 4. ročníka ZŠ
- Pred diktátom žiakov vhodne motivujeme, ale na žiadne pravopisné javy už
neupozorňujeme. Žiaci by mali byť sústredení a pripravení na písanie (dodržanie psychohygienických zásad).
- Učiteľ prečíta
jasne, výrazne a prirodzene celý text diktátu. Čítať treba pomalšie, pretože žiaci musia pochopiť obsah textu.
- Pri diktovaní
stojí učiteľ pred žiakmi (pred lavicami) a sleduje, či všetci žiaci stačia písať. Pri písaní sa žiaci učiteľa nič nepýtajú. Ak
učiteľ zbadá, že niektorí žiaci zaostávajú, spomalí tempo diktovania, ale diktovanie nepreruší.
- Nepreberané, neznáme pravopisné
javy napíše učiteľ na tabuľu.
- Text sa diktuje po vetách, dlhšie vety po častiach.
- Po skončení diktovania
učiteľ číta text ešte raz, a to takým tempom, aby žiaci stačili skontrolovať celý text.
- Po prečítaní je vhodné nechať žiakom
čas (asi 1 minútu) na individuálnu opravu zistených chýb.
- Na pokyn učiteľa všetci žiaci položia perá a zatvoria zošity. Nikto
už nič nepíše!
Správna technika diktovania je základnou podmienkou na získanie objektívneho obrazu o pravopisnej úrovni
žiakov.
- Všetky chyby majú rovnakú hodnotu, nerozlišujeme tzv. malé a veľké chyby.
- Za akúkoľvek jednu chybu dostáva
žiak známku výborný.
- Za jednu chybu sa pokladá tá istá chyba, v tom istom tvare slova, aj keď sa daný tvar slova vyskytne
v diktáte viackrát (riba, s ribou).
- Chyba opakovaného významu v rôznych slovách sa počíta ako chyba v ďalšom
slove (napr. chlapmy, murármy).
- Za chybu sa teda počíta:
- nesprávne rozdelené slovo na konci riadka
- nečitateľné písmeno/slovo
- vynechané alebo naviac napísané písmeno/slovo
- nenapísané alebo nesprávne napísané
interpunkčné znamienko
- nenapísané alebo nesprávne napísané diakritické znamienko
- priestupok voči pravidlám pravopisu
v každej novej situácii (rátame vždy novú chybu)
- Z didaktického hľadiska sa za chybu pokladá len taká chyba, ktorá je
urobená v takom pravopisnom jave, ktorého výcvik bol už ukončený, t.j. klasifikovať môžeme len to, čo bolo dostatočne vysvetlené,
precvičené a upevnené.
- Za chybu sa nesmie pokladať, ak žiak na konci riadka napíše neslabičnú predložku alebo spojku a, i, v, s,
z, k, u, o,... Nie je to pravopisná chyba! Vo výslovnosti by išlo o chybu, ak by nebola dodržaná splývavá výslovnosť.
- Známka za
zlú úpravu sa nesmie zarátavať do známky z diktátu! Úpravu je vhodné hodnotiť slovne pod známkou.
- Ak žiak robí v KD stále
veľa chýb a dostáva iba nedostatočné, tak mu možno dať v prípade 11 chýb dostatočnú. Ide o kladné motivovanie žiaka, je však
potrebné uvedenú výnimku v triede vysvetliť.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta