Etický kódex banky
Etický kódex bánk v oblasti ochrany spotrebiteľa
Etický kódex je súbor etických pravidiel na ochranu klienta a bankových
inštitúcií. Chráni klienta pri styku s bankovými inštitúciami v Slovenskej republike. Banky, ktoré sú členmi Slovenskej bankovej asociácie
sa týmto kódexom zaväzujú, že sa budú riadiť pravidlami, ktoré sú uvedené v Etickom kódexe vo vzťahu ku svojim klientom.
Etický kódex bánk v oblasti ochrany spotrebiteľa vypracovala Slovenská banková asociácia. Bol schválený Zhromaždením členov SBA na
zasadnutí 27. júna 2007. Kódex sa vzťahuje na bežné účty, vkladové účty a vklady, sporiace účty, služby platobného styku, elektronické
bankovníctvo, debetné a kreditné karty, spotrebné úvery a úvery na bývanie, hypotekárne úvery, stavebné sporenie a investičné služby.
Základné záväzky bánk voči klientom
1. Banky budú voči svojim klientom pristupovať transparentne a vždy ich budú pravdivo
informovať o poskytovaných službách.
2. Na propagáciu svojich služieb budú využívať len pravdivú a slušnú reklamu.
3. Včas a
dostatočne budú banky informovať svojich klientov o zmenách cien poskytovaných služieb.
4. Banky budú ústretovo riešiť každý
vzniknutý problém a poskytnú klientovi informácie o možných riešeniach.
5. Banky budú s dôvernými údajmi o klientoch pracovať
diskrétne a len v rámci povolených právnych predpisov.
6. Banky zabezpečia, aby tento Kódex dodržiavali všetci ich zamestnanci.
Etický kódex upravuje aj inštitút bankového ombudsmana. Bankový ombudsman rieši vzniknuté spory medzi bankou a jej klientom, ktoré vznikli
z dôvodu nedodržania ustanovení v Kódexe. Bankový ombudsman však o sporoch nerozhoduje, vydáva len odporúčania. Nemôže nahradiť činnosť
súdov Slovenskej republiky a rozhodcovských súdov. Je to nezávislý orgán zriadený Slovenskou bankovou inštitúciou. Ombudsman je povinný
vykonávať svoju činnosť nezávisle, nestranne, dôsledne, s náležitou odbornou starostlivosťou. Jeho činnosť bola zahájená 1.9.2007.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta