Zóny pre každého študenta

Zahraničný obchod

ZAHRANIČNÝ OBCHOD

Členenie zahraničného obchodu

  1. podľa smeru pohybu tovaru:
    1. import
    2. export
    3. reexport
    4. tranzit
  2. podľa spôsobu:
    1. priamy
    2. nepriamy

Charakteristika zahraničného obchodu

Význam zahraničného obchodu

  1. ekonomický
    • zabezpečuje dovoz tých tovarov, služieb a kapitálu, ktoré sa v danej krajine nemôžu vyrábať alebo sa tu nenachádzajú
    • krajina sa môže zapojiť do MDP, čím sa môže špecializovať na výrobu takej produkcie, pre ktorú má najvhodnejšie podmienky (vývoz)
    • krajina získava poznatky o úrovni tovarov vyrábaných v zahraničí a rozširuje svoj sortiment aj výrobu vlastných výrobkov (dovoz)
    • umožňuje získavať devízy a najväčším zdrojom je vývoz
  2. politický
    • spočíva v upevňovaní vzťahov medzi krajinami
  3. kultúrny
    • umožňuje spoznávať tradície a zvyky iných krajín

Nevýhody zahraničného obchodu

Spôsoby nákupu a predaja

  1. PRIAMY VÝVOZ (EXPORT)
    • môže byť uskutočňovaný:
      1. assembling - prostredníctvom pobočky v zahraničí – založenie vlastného výrobného podniku, čím sa znižujú náklady (prepravné a mzdové)
      2. bez pobočky – individuálny nákup a predaj (vyžaduje dostatočné informácie o zahraničnom trhu – SOPK)
      3. bez priamych investícii a to poskytnutím franšízingovej licencie
      4. spoluprácou a kooperáciou
        • medzi domácimi podnikmi navzájom
        • medzi domácimi a zahraničnými podnikmi (účasťou v existujúcom zahraničnom podniku alebo sa založí nový podnik so zahraničným partnerom = joint venture)
  1. REEXPORT
    • ide o vývoz dovozu, predstavuje dovoznú a následne vývoznú operáciu
    • môže sa uskutočňovať:
      1. priamo – reexportér kúpi tovar v určitej krajine a predá ho do inej bez toho aby prešiel cez jeho územie
      2. nepriamo – reexportér kúpi tovar v inej krajine, dovezie ho na vlastné územie a následne do vyvezie do inej krajiny
  1. NEPRIAMY VÝVOZ (EXPORT)
    • cez sprostredkovateľa, ktorým môžu byť rôzne subjekty zahraničného obchodu
  2. PRIAMY DOVOZ (IMPORT)
    • uskutočňuje sa priamymi dodávateľsko-odberateľskými vzťahmi
    • dovozca má priameho dodávateľa v zahraničí
  3. NEPRIAMY DOVOZ (IMPORT)
    • uskutočňuje sa cez sprostredkovateľov (vysoká špecializácia – zameranie na jednotlivé krajiny a komodity – tovary)

Fázy obchodných operácii

Subjekty zahraničného obchodu

Obchodné zmluvy a obchodné dohody

Obchodná a platobná bilancia

Medzinárodný menový fond

Zahranično-obchodná politika SR

Obchodovanie medzi štátmi EÚ

Obchodovanie medzi EÚ a 3.krajinami

Clo a colná politika

Druhy cla

Colné režimy

Colné konanie

Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/ekonomia/14632-zahranicny-obchod/