Manažment
MANAŽMENT
Podstata manažmentu
- manažment je teória zaoberajúca sa riadením
podniku
- dnes má 2 podoby:
- ako proces riadenia
- ako riadiaci aparát
Základné teórie
manažmentu
- americký manažment
- založený na vnútornej súťaživosti, individuálnej zodpovednosti,
autoritatívnom rozhodovaní vedúcich zamestnancov, nezasahovaní štátu do riadenia a krátkodobom zamestnaní
- hlavným cieľom podniku
je maximalizácia zisku
- japonský manažment
- založený na harmónii v kolektíve, odovzdávaní skúseností
a poznatkov, celoživotnom zamestnaní, kolektívnom rozhodovaní, mzdovom systéme založenom na veku
- hlavným cieľom podniku je vysoká
kvalita výrobkov a služieb a znižovanie nákladov
- európsky manažment
- spoločné črty s americkým
manažmentom
- snaží sa zachovať európske tradičné prvky, napríklad sociálne cítenie a sociálne istoty
Manažérske funkcie
- základné činnosti, ktoré vykonávajú manažéri v procese manažmentu
- základné manažérske funkcie:
- plánovanie
- stanovenie cieľov, ktoré chce podnik dosiahnuť a stanovenie zdrojov, postupov
a prostriedkov, ako tieto ciele dosiahnuť
- hlavné ciele podniku:
- dosahovanie zisku
- prežitie (platobná schopnosť)
- efektívnosť
- presadenie a postavenie na trhu
- ciele môžu byť:
- krátkodobé – do 1 roka
- strednodobé – 1-5 rokov
- dlhodobé – nad 5 rokov
- organizovanie
- kombinovanie faktorov tak, aby sa dosiahol želateľný výsledok (zamedzuje chaosu)
- vytvára v riadiacom procese:
- hierarchické vzťahy
- organizáciu – organizované subjekty vedia čo robiť a kedy
- synergické efekty – celok je viac ako
jednotlivé časti
- stabilitu
- vedenie + regulovanie
- regulovanie – odstraňovanie
odchýlok od plánu
- vedenie ľudí – spôsob práce s ľuďmi, aby sa dosiahol želateľný výsledok
- kontrola
- ide o sledovanie a hodnotenie javov, ktoré majú nastať alebo už nastali
- druhy kontroly:
- predbežná
- priebežná
- výsledná
- funkcie kontroly:
- poznávacia – získavanie informácií
- ovplyvňovacia
– pôsobí na ďalšiu činnosť
- výchovná – preventívny charakter
- typy kontroly:
- podľa rozsahu
- čiastočná
- úplná
- podľa vzťahu k podniku
- interná
- externá
Podstata rozhodovanie
- výber najvhodnejšieho riešenia z viacerých možností (variantov)
- znaky rozhodovania:
- možnosť výberu
- výber riešenia je vedomý, cieľavedomý a premyslený
- rozhodovanie musí byť
podľa určitých kritérií
- po rozhodnutí nasleduje realizácia
- druhy rozhodovacích procesov:
- rozhodovanie
v podmienkach istoty
- sú splnení 3 základné podmienky:
- manažér pozná stav okolia (napr. na trhu)
- manažér má
možnosť poznať účinky
- manažér má možnosť výberu
- rozhodovanie
v podmienkach rizika
- niektoré podmienky nie sú známe, preto sa rozhoduje na základe pravdepodobnosti požadovaného výsledku
- rozhodovanie v podmienkach neurčitosti
- manažér nemá informácie, nepozná podmienky a preto postupuje dvomi spôsobmi:
- stanoví si pravdepodobnosť a postupuje ako v podmienkach rizika
- vyžiada si posudky expertov
Podnikateľský plán
- nástroj riadenia podniku pri zabezpečovaní jeho zámerov a cieľov jeho rozvoja
- stanovuje konkrétne ciele na určité časové obdobie a zahŕňa všetky aktivity a opatrenia podniku zamerané na dosiahnutie týchto
cieľov
- slúži ako podklad, ktorý podnik predkladá banke v rámci požadovania úveru ako dôkaz schopnosti a pripravenosti
podnikateľských zámerov a svojej budúcej podnikateľskej aktivity
- zložky podnikateľského plánu:
- prehľad – základná
charakteristika o predmete podnikania, t. j. informácie o výrobkoch a službách, ktoré podnik chce realizovať na trhu, ako aj očakávané
prínosy z realizácie tohto zámeru a možné riziká podnikania
- charakteristika podniku – obsahuje informácie o podniku z hľadiska
vývoja až po zhodnotenie jeho súčasného postavenia na trhu, opisuje umiestnenie a organizačné usporiadanie podniku a definuje právnu formu
podnikania
- ciele podniku – stanovené ciele by mali vychádzať z dlhodobej stratégie rozvoja podniku a vyjadrovať jasne
a zrozumiteľne:
- objem výroby alebo služieb, ktoré chce podnik zabezpečiť na trhu
- prednosti, ktoré chce dosiahnuť
v porovnaní s konkurenciou
- prednosti z pohľadu zákazníka
- ďalší vývoj
- možné ťažkosti a tiež patenty alebo
ochranné značky
- trhy a konkurencia – táto časť je zameraná na analýzu trhu a konkurencie a poskytuje informácie
o vývoji daného trhu doma i v zahraničí, a to z pohľadu súčasného stavu, ako aj predpokladaného vývoja
- marketingový plán –
poskytuje detailnejšie informácie o trhu a možnostiach umiestniť na tomto trhu produkciu, marketingová analýza by mala byť zameraná na
prieskum trhu, cieľové trhy, zákazníkov, odbytové kanály, organizáciu trhu, reklamu , cenu výrobkov a služieb
- výrobný plán –
opis výrobného plánu podniku, ako aj spôsob jeho zabezpečenia, a to nie len z vecného hľadiska, ale aj z hľadiska riadenia výroby
- organizácia a manažment – úspech podnikateľského zámeru vo veľkej miere determinuje ľudský činiteľ, kvalita riadenia, organizácia
podniku, ako aj štýl riadiacej práce
- finančný plán – prehľad o finančnom zabezpečení podnikateľského zámeru, ako aj
očakávané výsledky z jeho realizácie
- dodatky a prílohy – obsahuje doplňujúce informácie, napr. prospechy, opis výrobkov
a služieb, schéma organizačnej štruktúry, údaje o manažérskom tíme, ostatné dôležité údaje a informácie
Štýly vedenia ľudí
- autoritatívny štýl – manažér trvá na svojich rozhodnutiach a príkazoch za
všetkých okolností, svoje názory presadzuje aj proti mienke a názorom svojich podriadených, uznáva iba prísny organizačný postup,
hierarchiu funkcií postup zhora, podriadenie na základe moci
- participatívny štýl – aktívna účasť všetkých pracovníkov na
riadení a rozhodovaní, medzi manažérom a pracovníkmi prevláda atmosféra vzájomnej dôvery na základe vymedzenej kompetencie, čo podnecuje
aktivitu a iniciatívu pracovníkov, ktorí sa zapájajú do rozhodovania podľa ich odbornosti
- demokratický štýl – vedúci pracovník
sa pri rozhodovaní radí s podriadenými, vie vypočuť ich mienku a názory, podriadení majú priestor na uplatnenie svojich názorov
a iniciatívy, vedenie je založené na dobrovoľnej podriadenosti a sebadisciplíne podriadených
- liberálny štýl – vedúci pracovník
má nízku autoritu, je chaotický, neuplatňuje moc a zodpovednosť presúva na iných, je zvyčajne tolerantný k chybám a nedostatkom
podriadených, „lezefér“ štýl
Vlastnosti top manažéra
- iniciatívnosť
- samostatnosť
- rozvážnosť
- systematickosť
- rozhodnosť
- zodpovednosť
- disciplinovanosť
- sebakontrola
- vytrvalosť
- optimizmus
- pozitivizmus
- fantázia
- zásadovosť
- emocionálnosť
- citová vyrovnanosť
Zones.sk – Zóny pre každého študenta