Zóny pre každého študenta

Manažment

MANAŽMENT

Podstata manažmentu

Základné teórie manažmentu

  1. americký manažment
    • založený na vnútornej súťaživosti, individuálnej zodpovednosti, autoritatívnom rozhodovaní vedúcich zamestnancov, nezasahovaní štátu do riadenia a krátkodobom zamestnaní
    • hlavným cieľom podniku je maximalizácia zisku
  2. japonský manažment
    • založený na harmónii v kolektíve, odovzdávaní skúseností a poznatkov, celoživotnom zamestnaní, kolektívnom rozhodovaní, mzdovom systéme založenom na veku
    • hlavným cieľom podniku je vysoká kvalita výrobkov a služieb a znižovanie nákladov
  3. európsky manažment
    • spoločné črty s americkým manažmentom
    • snaží sa zachovať európske tradičné prvky, napríklad sociálne cítenie a sociálne istoty

Manažérske funkcie

  1. organizovanie
    • kombinovanie faktorov tak, aby sa dosiahol želateľný výsledok (zamedzuje chaosu)
    • vytvára v riadiacom procese:
      1. hierarchické vzťahy
      2. organizáciu – organizované subjekty vedia čo robiť a kedy
      3. synergické efekty – celok je viac ako jednotlivé časti
      4. stabilitu
  1. vedenie + regulovanie
    • regulovanie – odstraňovanie odchýlok od plánu
    • vedenie ľudí – spôsob práce s ľuďmi, aby sa dosiahol želateľný výsledok
  2. kontrola
    • ide o sledovanie a hodnotenie javov, ktoré majú nastať alebo už nastali
    • druhy kontroly:
      • predbežná
      • priebežná
      • výsledná
    • funkcie kontroly:
      • poznávacia – získavanie informácií
      • ovplyvňovacia – pôsobí na ďalšiu činnosť
      • výchovná – preventívny charakter
    • typy kontroly:
      1. podľa rozsahu
        1. čiastočná
        2. úplná
      2. podľa vzťahu k podniku
        1. interná
        2. externá

Podstata rozhodovanie

  1. rozhodovanie v podmienkach rizika
    • niektoré podmienky nie sú známe, preto sa rozhoduje na základe pravdepodobnosti požadovaného výsledku
  2. rozhodovanie v podmienkach neurčitosti
    • manažér nemá informácie, nepozná podmienky a preto postupuje dvomi spôsobmi:
      • stanoví si pravdepodobnosť a postupuje ako v podmienkach rizika
      • vyžiada si posudky expertov

Podnikateľský plán

Štýly vedenia ľudí

  1. autoritatívny štýl – manažér trvá na svojich rozhodnutiach a príkazoch za všetkých okolností, svoje názory presadzuje aj proti mienke a názorom svojich podriadených, uznáva iba prísny organizačný postup, hierarchiu funkcií postup zhora, podriadenie na základe moci
  2. participatívny štýl – aktívna účasť všetkých pracovníkov na riadení a rozhodovaní, medzi manažérom a pracovníkmi prevláda atmosféra vzájomnej dôvery na základe vymedzenej kompetencie, čo podnecuje aktivitu a iniciatívu pracovníkov, ktorí sa zapájajú do rozhodovania podľa ich odbornosti
  3. demokratický štýl – vedúci pracovník sa pri rozhodovaní radí s podriadenými, vie vypočuť ich mienku a názory, podriadení majú priestor na uplatnenie svojich názorov a iniciatívy, vedenie je založené na dobrovoľnej podriadenosti a sebadisciplíne podriadených
  4. liberálny štýl – vedúci pracovník má nízku autoritu, je chaotický, neuplatňuje moc a zodpovednosť presúva na iných, je zvyčajne tolerantný k chybám a nedostatkom podriadených, „lezefér“ štýl

Vlastnosti top manažéra

Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/ekonomia/14639-manazment/