Zóny pre každého študenta

Odbytová politika podniku – produktová a cenová politika

ODBYTOVÁ POLITIKA PODNIKU – PRODUKTOVÁ A CENOVÁ POLITIKA

Odbyt

Teórie odbytu

  1. funkcionálna teória odbytu
    • nazýva sa aj odbytová logistika
    • zaoberá sa funkciami odbytu:
      • priestorová funkcia – dodať výrobok na správne miesto
      • časová funkcia – dodať výrobok v správnom čase
      • kvantitatívna funkcia – dodať výrobok v požadovanom množstve
      • kvalitatívna funkcia – dodať výrobok v požadovanej kvalite
      • komunikačná funkcia – prenášať informácie
      • propagačná funkcia – prostredníctvom reklamy tovar priblížiť spotrebiteľovi
      • úverová funkcia – umožniť nákup aj tomu, kto momentálne nemá peniaze
      • koordinačná funkcia – zosúladiť sortiment a množstvo medzi výrobou a spotrebou
  1. nástrojová teória odbytu
    • vychádza z toho, že výsledok predaja závisí od využitia nástrojov odbytu
    • využíva sa celá skupina nástrojov, ktoré poznáme pod názvom marketingový mix (product, price, promotion, place + pack, people,...)
    • najdôležitejšie nástroje marketingového mixu:
      • kontraktačná (cenová) politika
      • produktová politika
      • distribučná politika
      • komunikačná politika

Marketing

Segmentácia trhu

Marketingové stratégie

  1. stratégia využitia trhu
    • znamená, že podnik sa snaží posilniť svoju pozíciu na doterajších trhoch s doteraz vyrábaných výrobkov (reklamou, držbami,...)
  2. stratégia rozšírenia trhu
    • získanie nových trhov pre doterajšie produkty, napr. výrobca zo Slovenska chce predávať v Rakúsku
  1. stratégia diferenciácie trhu (prehlbovanie)
    • podnik sa zameriava na výrobu nových výrobkov, ktoré bude ponúkať na doterajších trhoch
    • súčasťou tejto stratégie môže byť aj sťahovanie zastaralých výrobkov z trhu
  2. stratégia diverzifikácie (rozširovanie)
    • je to tzv. „útočná stratégia“, ktorá sa zameriava na výrobu nových výrobkoch, ktoré bude ponúkať na nových trhoch

Prieskum trhu

Produktová politika podniku

Kontraktačná (cenová) politika

  1. podľa dopytu
    • pri tejto metóde musí podnik poznať veľkosť dopytu, pričom uplatňuje zásadu trhovej ekonomiky, že:
      1. ak dopyt rastie môže cenu zvýšiť
      2. ak dopyt klesá mal by cenu znížiť
    • elasticita dopytu je citlivosť dopytu na zmenu ceny
    • elasticita dopytu je reakcia spotrebiteľov na zmenu ceny prostredníctvom zmeny požadovaného vzorca
    • elasticitu meriame koeficientom elasticity:

Diferenciácia cien

Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/ekonomia/14653-odbytova-politika-podniku-produktova-a-cenova-politika/