Pojem trhu. Trhový mechanizmus a jeho fungovanie
Pojem trhu. Trhový mechanizmus a jeho fungovanie
Trh – je miesto, kde sa stretávajú predávajúci a kupujúci, aby sa spoločne dohodli na kúpe a predaji určitého tovaru a služby za určitú cenu. Na trhu vznikajú alebo sa vytvárajú vzájomné kontakty medzi predávajúcimi a kupujúcimi, aby si prostredníctvom peňazí vymenili svoje tovary a služby.
Typy trhov:
- Podľa počtu predávaných tovarov:
- čiastkový trh – je trh, na ktorom sa predáva a kupuje jeden druh tovaru, napr.: trh automobilov, televízorov
- agregátny (súhrnný) trh – trh všetkých tovarov a služieb
- Podľa predmetu kúpy a predaja:
- trh výrobných faktorov – predávajú a kupujú sa (práca, pôda, kapitál) = výrobné faktory
- trh tovarov a služieb – predávajú a kupujú sa na ňom tovary a služby určené na osobnú spotrebu
- finančný trh – na základe ponuky a dopytu sa na ňom sústreďujú a prerozdeľujú peňažné prostriedky medzi ekonomickými subjektami, napr.: medzi podnikateľmi a bankami = prerozdeľovanie
- Podľa územného hľadiska:
- miestny (regionálny) trh – je to trh na území určitej oblasti, pre ktorú môžu byť charakteristické určité, tradičné produkty
- národný trh – je to trh v rámci celého štátu danej krajiny
- svetový trh – prekračuje hranice štátov, vznikol na základe deľby práce a medzinárodnej špecializácie, napr.: trh pohonných látok, trh kávy, trh módy, trh ropy...
Trhový mechanizmus – je to proces, v ktorom vstupuje do vzťahu ponuka a dopyt a výsledkom je trhová cena. Je založený na slobodnej podnikateľskej činnosti, na voľnej cenotvorbe, prevláda súkromné vlastníctvo a štát len v nevyhnutnej miere zasahuje do chodu hospodárstva.
Trhová cena – môže byť vyššia, nižšia alebo rovnaká ako rovnovážna cena.
Rovnovážna cena - charakterizujeme ju ako cenu, pri ktorej sa ponúkané množstvo tovaru rovná požadovanému množstvu tovaru. Nevzniká ani nedostatok ani prebytok tovaru.
Trhový mechanizmus tvoria 3 procesy:
- proces tvorby dopytu
- – II – ponuky
- – II – cien
Subjekty trhu sú:
- Firmy – (podniky, výrobcovia) vyrábajú T a S a na trhu prichádzajú z cieľom predať ich čiže vystupujú ako predávajúci, ako kupujúci vystupujú vtedy, ak kupujú výrobné faktory. Na trh vstupujú preto, aby dosiahli zisk
- Domácnosti – (spotrebitelia) vystupujú na trhu tovarov a služieb ako kupujúci, na trhu výrobných faktorov ako predávajúci
- Štát – je špecifickým subjektom trhu, vstupuje na trh vtedy, ak je potrebné odstrániť negatívne prejavy trhu, alebo podporovať pozitívne vplyvy. Štát vystupuje na trhu aj ako predávajúci aj ako kupujúci.
V našej krajine funguje systém trhového hospodárstva – hovoríme mu slobodné podnikanie.
Pozostáva z mnohých prvkov, z ktorých najdôležitejšie sú:
- Súkromné vlastníctvo – možnosť vlastniť majetok za účelom podnikania a využívať ho tak, aby sme dosiahli zisk ( väčšina tovarov a služieb každoročne vyrobených u nás pochádza zo súkromného sektora)
- Súkromný sektor – stimuluje vlastníkov prírodných zdrojov a kapitálu na to, aby využili svoj kapitál čo najefektívnejšie (tzn. že budú vyrábať tovary a služby, ktoré si želajú zákazníci a za prijateľné ceny = pretože iba vtedy dosiahnu zisk). Výhody súkromného vlastníctva zhrnul zakladateľ modernej ekonomiky Adam Smith v diele Bohatstvo národov.
- Cenový systém – ceny určujú čo sme schopný a ochotný kupovať. Pomáhajú nám pri rozhodovaní o mieste a čase výstavby, napr.: firiem, ktoré budú alebo nebudú úspešné. Rozhoduj aj o štýle odievania, o celkovom životnom štýle ľudí.
- Cena – je peňažné vyjadrenie hodnoty tovarov a služieb, ovplyvňuje správanie kupujúcich a predávajúcich. Dáva mi odpoveď na otázky: čo, ako a pre koho vyrábať?
- Konkurencia – je to rivalita medzi výrobcami,
predávajúcimi, ale aj kupujúcimi, toto súperenie prospieva všetkým. Z hľadiska podmienok aké majú jednotlivý výrobcovia na trhu, hovoríme
o konkurencii:
- dokonalej
- nedokonalej
- Dokonalá konkurencia – by teoreticky existovala len vtedy, ak by všetci účastníci trhu mali vytvorené úplne rovnaké podmienky, čo však nie je možné. Reálnym stavom fungovania trhovej súťaže je nedokonalá konkurencia.