Teória ponuky a dopytu
Teória ponuky a dopytu
Celý trh je pod vplyvom ceny a preto je v neustálom pohybe!
Dopyt, zákon dopytu
Dopyt – predstavuje množstvo tovarov a služieb, ktoré sú spotrebitelia ochotní kúpiť za určitú cenu, napr.: ak si chceme kúpiť bicykel, ale nemôžeme si ho dovoliť, ekonómovia to nazývajú túžbou alebo možným (potencionálnym) dopytom. Ak mám peňazí dosť a bicykel alebo PC si kúpim, ekonómovia to označujú ako reálny (skutočný) dopyt.
Zákon dopytu – vyjadruje vzťah medzi cenami a množstvom T a S, ktoré sú spotrebitelia ochotní nakúpiť
- zákon dopytu hovorí, že pri cene väčšej bude dopyt nízky a naopak. Za vyššiu cenu nakúpi na trhu menej tovarov, ako za cenu nižšiu.
- Dopyt po určitom tovare závisí
od:
- ceny tovaru
- množstva tovaru
- od výšky príjmu
- od ceny podobných tovarov
Krivka dopytu: vyjadruje vzťah 2 premenných veličín:
- ceny P
- množstvo q
Ak vychádzame z dopytu po konkrétnom druhu T (napr.: vajíčka), môžu sa vyskytnúť nasledujúce možnosti.
Možnosť | Cena za 1 ks | Žiadané množstvo (v tis. ks) |
A | 0,16 (5) | 9 |
B | 0,13 (4) | 10 |
C | 0,09 (3) | 12 |
D | 0,06 (2) | 15 |
E | 0,03 (1) | 20 |
Krivka dopytu má klesajúcu tendenciu.
Posun krivky dopytu:
Faktory, ktoré výrazne ovplyvňujú dopyt a spôsobujú jeho cenu, pri každej zmene sú substitúty a komplementy.
Substitúty – sú to 2 T, ktoré uspokojujú podobné potreby. Zmena ceny jedného výrobku bude mať za následok zmenu v dopyte po druhom výrobku, napr.:
Ak stúpne cena verejnej dopravy, tak obyvatelia budú mať snahu nahrádzať ju (substituovať) súkromným autom.
Komplementy – sú T, ktoré sa často spotrebúvajú spolu, napr.: tenisová raketa + loptička.
Ak stúpne cena tenisovej rakety, klesne jej dopyt (spotreba) a keďže tenisové loptičky sa používajú spolu s raketou, aj množstvo tenisových loptičiek bude pri každej vyššej cene nižšie.
Posun krivky dopytu môže nastať:
- pri zvýšení dopytu smerom doprava (k väčšiemu množstvu)
- pri znížení, naopak smerom doľava
Ponuka, zákon ponuky
Druhou stránkou trhového mechanizmu je ponuka. Firmy sa slobodne rozhodujú o tom, čo a v akom množstve budú vyrábať.
Ponuka – je súhrn všetkých T a S, s ktorými firmy (výrobcovia) prichádzajú na trh, aby ich za určitú cenu predali. Ponuka T a S jedného výrobcu, firmy tvorí individuálnu ponuku.
Ponuka jedného druhu T alebo S od viacerých firiem je čiastková ponuka.
Ponuka všetkých T a S, ktoré vyrábajú všetci výrobcovia spolu je agregátna (súhrnná) ponuka.
Zákon ponuky – je to vzťah medzi cenami a množstvom T a S, ktoré sú výrobcovia na trhu ochotní predať
- zákon ponuky hovorí, že výrobcovia chcú predávať za vyššie ceny, pri cenách nižších ponúknu menej tovarov
- zákon ponuky = ponuka závisí od ceny ponúkaného tovaru, od množstva ponúkaného tovaru, od nákladov spojených s výrobou daného tovaru
Krivka ponuky: ak vzájomné vzťahy medzi cenou tovaru a množstvom ponúkaného tovaru zakreslíme do grafu dostaneme krivku ponuky.
Pr.: predaj vajíčok
Možnosť | Cena za 1 ks | Ponúkané množstvo (v tis. ks) |
A | 0,16 (5) | 18 |
B | 0,13 (4) | 16 |
C | 0,09 (3) | 12 |
D | 0,06 (2) |
17 |
E | 0,03 (1) | 0 |
Krivka ponuky má stúpajúce tendenciu.
Posun krivky ponuky:
- ak sa mení ponuka, posúva sa celá krivka ponuky doprava alebo doľava
- výrobcovia budú ponúkať viac – ponuka narastá a krivka sa posúva doprava
- pri nižšej ponuke sa posune doľava
Ponúkané množstvo môže byť ovplyvnené týmito faktormi:
Zmeny v nákladoch – ak produkcia výroby bude stáť výrobcov bude menej, ak narastie popularita osobných PC rozšíri sa potreba stolíkov pod PC a mnoho náborových firiem začne vyrábať PC stolíky.