Zóny pre každého študenta

Trh a konkurencia. Typy konkurencie

Trh a konkurencia. Typy konkurencie

Konkurencia

Predstavuje súťaženie trhových subjektov o zákazníka, dodávateľa a o výrobok. Inak povedané súťaž. Výsledkom konkurencie je, že si môžeme vybrať buď tovar, alebo službu zo širokej škály. Je jedným zo základných kameňov slobodného podnikania. Slúži všetkým trhovým subjektom a aj my z nej máme dennodenne úžitok.

Na konkurenčnom trhu sa výrobcovia stále snažia znižovať výrobné náklady v čom vidia cestu na zvýšenie zisku.

Konkurencia motivuje výrobcu k zvyšovaniu kvality a na rozširovanie vyrábaného sortimentu.

„Výrobca je nútený sledovať nové trendy, ktoré by mu zabezpečili väčší podiel na trhu.“

Trh

Je miesto, kde sa stretávajú predávajúci a kupujúci, aby sa dohodli na kúpe a predaji určitého tovaru alebo služieb za určitú cenu.

Úlohy trhu:

Typy trhov:

Štruktúra trhu:

Subjekty trhu:

Štát – je špecifický subjekt trhu, lebo v zmiešanej ekonomike je jeho účasť na trhu nutná, pretože štát musí vytvoriť legislatívu, musí alebo mal by garantovať odstraňovanie negatívnych javov trhu, musí alebo mal by ochraňovať slobodné trhové a konkurenčné prostredie, mal by vytvoriť podmienky pre získanie zamestnania.

Analýza trhu sa zameriava na analýzu cieľových zákazníkov. Je to získavanie údajov o momentálnej situácii na trhu (k určitému časovému okamihu).

Typy konkurencie

Môže byť:

Dokonalá konkurenciaby existovala vtedy, keby spĺňala nasledovné podmienky:

Nedokonalá konkurencia –

  1. monopolistická konkurencia – trh s mnohými predávajúcimi, ktorí predávajú podobné nie rovnaké výrobky (diferencované výrobky). Proces, v ktorom sa firma usiluje odlíšiť svoj výrobok od konkurenčných sa nazýva diferenciácia produktu. Ak je diferenciácia úspešná u zákazníka sa vytvorí:
    • vernosť k výrobku
    • k firme, značke a umožní spotrebiteľovi rozpoznať daný výrobok veľmi ľahko medzi ostatnými výrobkami, napr.: mydlá (dove, palmolive, camey), zubné pasty, kefky.-..
  2. oligopol – malý počet veľkých konkurujúcich si firiem disponuje takou ekonomickou silou, že čiastočne obmedzuje vstupu ďalších firiem na trhu daného odvetvia, napr.:cola, automobilový priemysel...

Prekážky vstupu (okolnosti – príčiny, ktoré sťažujú vstup na trh):

Radšej vyrábajú menej, ale za vyššie ceny, aby si udržali postavenie na trhu.

Oligopol sa vyskytuje v 2 základných formách:

  1. monopol – predstavuje situáciu, keď na trhu existuje len jeden výrobca určitého výrobku, ktorý nakupuje veľký počet kupujúcich. Firmy nie sú schopné vstúpiť na trhu, na ktorom pôsobí monopol. Jeho výrobky sa výrazne odlišujú od ostatných.
Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/ekonomia/17293-trh-a-konkurencia-typy-konkurencie/