Charakteristika manažérskych rozhodnutí

Charakteristika manažérskych rozhodnutí

Rozhodovanie - je proces, ktorý zahŕňa činnosti spojené s identifikáciou problému, analýzou problému, so stanovením alternatív riešenia a s výberom najvýhodnejšieho riešenia.

Základné charakteristické znaky rozhod. procesu:

Základné prvky rozhodovacieho procesu:

Zákl. fázy rozhod. procesu sú:

Diagnostická - je počiatočnou fázou rozhod. procesu, zameriava sa na zistenie rozdielu medzi skutočným a cieľovým stavom, zákl. kroky diagn. fázy sú: identifikovanie problému, stanovenie cieľa, zber inf,, určenie kritérií, zhodnotenie východiskového stavu. Cieľom tejto fázy je stanoviť diagnózu = tú tvorí východisko pre ďalšie fázy rozhodovania

Analytická - hľadanie a tvorba alternatív, analýza a hodnotenie alternatív. Úlohou tejto fázy je na zákl. diagnózy hľadať alternatívy ako možné spôsoby riešenia daného problému.

Optimalizačná - v tejto fáze ide o výber optimálnej alternatívy riešenia, tento výber uskutočňuje rozhodovateľ. Zámerom tejto fázy je vybrať alternatívu s najväčším prínosom.

Realizačná - ide o presadenie prijatých riešení do manažérskej praxe.

Metódy rozhodovania:

1. kvadrant = Podmienky

3. kvadrant = Pravidlá

2. kvadrant = Činnosti

4. kvadrant = Rozhodnutia

Metóda Brainstorming - je metóda založená na spôsob diskusie za účasti expertov - odborníkov (5-12 osôb). Experti sú priamymi zamestnancami podniku. Experti odpovedajú na pripravené otázky, prinášajú svoje myšlienky al. názory = ak sa zhodne aspoň polovica expertov - ich rozhodnutie sa označí ako spoločný postup pri riešení problémov. Prvý krát bola realizovaná v USA v r. 1938. Jej tvorcom je Alex F. Osborn. Ľudia mnohé svoje myšlienky, nápady ani nepovedia, pretože sa boja, že sú neuskutočniteľné, bláznivé... Čím je viac nápadov, tým je väčšia pravdepodobnosť, že sa medzi nimi objaví originálny nápad. Pravidlo zásadu kritiky, uvoľnenia fantázie, čo najväčšieho počtu nápadov, vzájomnej inšpirácie, úplnej rovnosti účastníkov. Môže byť: individuálny (keď pracujeme sami, môžeme využívať široký rozsah riešení, neobávame sa zosmiešnenia, spoliehame sa sami na seba, nevýhoda - nemáme skúsenosti skupiny; skupinový (skúsenosti, vedomosti a kreativitu členov skupiny využíva, myšlienky s väčšou hĺbkou, mal by sa viesť s rešpektom); rezervný (obrátenie problému, keď už neprichádzajú nové myšlienky.

Delfská metóda - je založená na písomnej ankete, zúčastňuje sa na nej skupina expertov (20-50 osôb), títo odborníci sú z rôznych firiem (nie zamestnanci podniku), je dôležitá ich anonymita, experti odpovedajú na otázky písomne, daná anketa má niekoľko kôl, po každom kole nasleduje vyhodnotenie = spoločný návrh, postup, názor... Využíva sa pri rozhodovaní o dôležitých strategických problémoch. Vznikla v r. 1963 v USA

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/ekonomia/17306-charakteristika-manazerskych-rozhodnuti/