Plánovanie - je súčasťou riadenia podniku, je východiskovou a najdôležitejšou činnosťou podniku. Je stanovenie budúcich cieľov a vhodných prostriedkov pre ich dosiahnutie. Pomocou neho sa určujú ciele a vypracúva sa postup na jeho dosiahnutie. Východiskom (zdrojom) plánovania sú informácie. Sú základmi hosp. činnosti podnikov na určité obdobie.
Ciele: sú to budúce stavy, ktoré chceme dosiahnuť k určitému časom vymedzenému termínu. Zákl. charakteristika cieľov:
Hierarchia cieľov:
SPOLOČENSKÉ CIELE
(napr.: ochrana prírody, životného prostredia)
ZÁKAZNÍCKY ORIENTOVANÉ CIELE
(spokojnosť zákazníkov, uspokojenie potrieb)
ZAMESTNANECKY ORIENTOVANÉ CIELE
(pracovná doba)
EKONOMICKÉ CIELE
(napr.: mať stabilitu na trhu, zisk...)
Plány klasifikujeme podľa:
Na splnenie týchto jednotlivých plánov používajú manažéri určité prostriedky:
Strategické plánovanie - je zamerané na splnenie dlhodobých cieľov, ktoré sa dosahujú pomocou rôznych metód, prostriedkov, postupov ako napr.: silná pozícia na trhu, budem poskytovať žiadaný výrobok, kvalitné služby = poskytnuté. Zabezpečuje ho strategický manažment.
Úlohy stat. manažmentu:
Obsahom strat. plánovania je stanoviť faktory úspechu pre podnik v budúcnosti a stanoviť vhodné stratégie. Faktory úspechu na 70 % ovplyvňuje návratnosť zdrojov:
Strat. plánovanie rieši spôsoby a postupy ako dosiahnuť strat. ciele.
Vývoj strat. plánovania:
- dlhodobé strat. plánovanie (extrapolačné)
- strat. podnikového plánovania (korporatívne)
Obsahom strat. plánovania je určiť:
- poslanie podniku
- strat. ciele
- stratégia podniku
pordfólium podniku
Proces strat. plánovania:
- zhodnotenie prostredia (externá analýza)
- vnútorné ocenenie podniku (interná analýza)
- strategická voľba a riziká