Manažérske plánovanie

Manažérske plánovanie

Plánovanie - je súčasťou riadenia podniku, je východiskovou a najdôležitejšou činnosťou podniku. Je stanovenie budúcich cieľov a vhodných prostriedkov pre ich dosiahnutie. Pomocou neho sa určujú ciele a vypracúva sa postup na jeho dosiahnutie. Východiskom (zdrojom) plánovania sú informácie. Sú základmi hosp. činnosti podnikov na určité obdobie.

Ciele: sú to budúce stavy, ktoré chceme dosiahnuť k určitému časom vymedzenému termínu. Zákl. charakteristika cieľov:

Hierarchia cieľov:

SPOLOČENSKÉ CIELE

(napr.: ochrana prírody, životného prostredia)

ZÁKAZNÍCKY ORIENTOVANÉ CIELE

(spokojnosť zákazníkov, uspokojenie potrieb)

ZAMESTNANECKY ORIENTOVANÉ CIELE

(pracovná doba)

EKONOMICKÉ CIELE

(napr.: mať stabilitu na trhu, zisk...)

Plány klasifikujeme podľa:

  1. plán podniku ako celku
  2. plány vnútropodnikových jednotiek (dielne, prevácky...)
  1. strategické plány
  2. podnikateľské plány
  3. operatívne plány (na mesiac, na pracovnú zmenu)

Na splnenie týchto jednotlivých plánov používajú manažéri určité prostriedky:

  1. kapacitné - budovy, stroje, zariadenia
  2. finančné - cudzie, vlastné zdroje
  3. materiálne - druhy materiálov potrebných pri výrobe
  4. pracovné - zahŕňajú celkový počet zamestnancov v podniku

Strategické plánovanie - je zamerané na splnenie dlhodobých cieľov, ktoré sa dosahujú pomocou rôznych metód, prostriedkov, postupov ako napr.: silná pozícia na trhu, budem poskytovať žiadaný výrobok, kvalitné služby = poskytnuté. Zabezpečuje ho strategický manažment.

Úlohy stat. manažmentu:

Obsahom strat. plánovania je stanoviť faktory úspechu pre podnik v budúcnosti a stanoviť vhodné stratégie. Faktory úspechu na 70 % ovplyvňuje návratnosť zdrojov:

Strat. plánovanie rieši spôsoby a postupy ako dosiahnuť strat. ciele.

Vývoj strat. plánovania:

- dlhodobé strat. plánovanie (extrapolačné)

- strat. podnikového plánovania (korporatívne)

Obsahom strat. plánovania je určiť:

- poslanie podniku

- strat. ciele

- stratégia podniku

pordfólium podniku

Proces strat. plánovania:

- zhodnotenie prostredia (externá analýza)

- vnútorné ocenenie podniku (interná analýza)

- strategická voľba a riziká

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/ekonomia/17307-manazerske-planovanie/