Manažérske plánovanie
Manažérske plánovanie
Plánovanie - je súčasťou riadenia podniku, je východiskovou a najdôležitejšou činnosťou podniku. Je stanovenie budúcich cieľov a vhodných prostriedkov pre ich dosiahnutie. Pomocou neho sa určujú ciele a vypracúva sa postup na jeho dosiahnutie. Východiskom (zdrojom) plánovania sú informácie. Sú základmi hosp. činnosti podnikov na určité obdobie.
Ciele: sú to budúce stavy, ktoré chceme dosiahnuť k určitému časom vymedzenému termínu. Zákl. charakteristika cieľov:
- vecné vymedzenie cieľa - musí byť jasné (zrozumiteľné) do akej oblasti je daný cieľ orientovaný, napr.: sociálne ciele - stabilita zamestnancov
- merateľnosť - každý cieľ musí byť presne a jasne určený
- časové vymedzenie - musí byť stanovený konkrétny čas. termín, ku ktorému treba cieľ naplniť.
- krátkodobé - do 1 r. = splniť
- strednodobé - 3-5 r.
- dlhodobé - 7-10 r.
- bežné - 1-2 r.
Hierarchia cieľov:
SPOLOČENSKÉ CIELE
(napr.: ochrana prírody, životného prostredia)
ZÁKAZNÍCKY ORIENTOVANÉ CIELE
(spokojnosť zákazníkov, uspokojenie potrieb)
ZAMESTNANECKY ORIENTOVANÉ CIELE
(pracovná doba)
EKONOMICKÉ CIELE
(napr.: mať stabilitu na trhu, zisk...)
Plány klasifikujeme podľa:
- hierarchických úrovní riadenia
- plán podniku ako celku
- plány vnútropodnikových jednotiek (dielne, prevácky...)
- dôležitosti
- strategické plány
- podnikateľské plány
- operatívne plány (na mesiac, na pracovnú zmenu)
- funkčného zamerania - plán výroby, marketingu, odbytu a predaja, personálneho oddelenia
Na splnenie týchto jednotlivých plánov používajú manažéri určité prostriedky:
- kapacitné - budovy, stroje, zariadenia
- finančné - cudzie, vlastné zdroje
- materiálne - druhy materiálov potrebných pri výrobe
- pracovné - zahŕňajú celkový počet zamestnancov v podniku
Strategické plánovanie - je zamerané na splnenie dlhodobých cieľov, ktoré sa dosahujú pomocou rôznych metód, prostriedkov, postupov ako napr.: silná pozícia na trhu, budem poskytovať žiadaný výrobok, kvalitné služby = poskytnuté. Zabezpečuje ho strategický manažment.
Úlohy stat. manažmentu:
- adaptovať = prispôsobiť podnik extrémnemu prostrediu
- zabezpečiť = stratégiu podniku na 3 - 5 r., aby bol úspešný v budúcnosti
- využiť = rôzne zdroje pre dané príležitosti a brániť sa pred možnými problémami.
Obsahom strat. plánovania je stanoviť faktory úspechu pre podnik v budúcnosti a stanoviť vhodné stratégie. Faktory úspechu na 70 % ovplyvňuje návratnosť zdrojov:
- atraktivita trhu - dopyt, ponuka, veľkosť, vývoj, ziskovosť, rast trhu
- konkurenčná pozícia - ceny, konkurenti a podiel na trhu
- investičné príležitosti - výrobné kapacity, technológia...
Strat. plánovanie rieši spôsoby a postupy ako dosiahnuť strat. ciele.
Vývoj strat. plánovania:
- dlhodobé strat. plánovanie (extrapolačné)
- strat. podnikového plánovania (korporatívne)
Obsahom strat. plánovania je určiť:
- poslanie podniku
- strat. ciele
- stratégia podniku
pordfólium podniku
Proces strat. plánovania:
- zhodnotenie prostredia (externá analýza)
- vnútorné ocenenie podniku (interná analýza)
- strategická voľba a riziká