Vzájomné prepojenie podniku a jeho manažmentu
Vzájomné prepojenie podniku a jeho manažmentu
Pre lepšie vzťahy podniku k verejnosti samotný podnik vyvíja zákl. smerovanie do 3 zákl. oblastí:
- V záujme vytvárania dlhodobej dôvery, informácie, ktoré podnik poskytuje by mali byť pravdivé a zrozumiteľné
- Verejnosť musí mať možnosť dostať sa k zákl. inf. podniku. Dôležitú úlohu tu zohráva informačné oddelenie podniku.
- Podnik je povinný informovať verejnosť o svojich silných a slabých stránkach, poskytovať pravdivé (pozit. i negat. inf.), aby nevznikol dojem, že podnik verejnosti klame
Každý podnik má svojich 5 fáz:
- fáza = FÁZA VZNIKU PODNIKU - Podnik - samostatná hosp. jednotka, ktorá
využívaním výr. faktorov vyrába T a poskytuje S. Na začiatku podnikania podnik musí spĺňať 3 podmienky:
- ekonomická samostatnosť - štát nezasahuje do činnosti podniku
- právna subjektivita - podnik ručí za svoje záväzky
- dostatočné množstvo kapitálu - zabezpečí si zdroje (vlastné, cudzie)
3 zákl. stránky podnikania:
- vecne - technická = podnik musí mať určený predmet podnikania a musí mať zabezpečené zdroje finančné a ľudské
- právne - organizačná = musí byť správne zvolená právna forma
- ekonomická = zisková výroba
- fáza = FÁZA RASTU PODNIKU - podnik pôsobí na trhu krátke obdobie, začína predávať výrobky, získava prvých zákazníkov, uzatvára prvé zmluvy. Kvalitou výrobkov si získava dobré meno = konkurencia začína podnik vnímať. Strategické ciele podniku sú zamerané na presadenie sa na domácom trhu, ale aj zahraničnom
- fáza = FÁZA STABILITY PODNIKU - je zameraná na udržanie postavenia na trhu, podnik v porovnaní s konkurenciou dosahuje lepšie výsledky, začína napĺňať strat. ciele a plány, ktoré si určil na začiatku podnikania. Snaží sa udržať si stálych zákazníkov, stálu klientelu, stretáva sa s prvými výhrami a prehrami.
- fáza = FÁZA ÚTLMU PODNIKU - podnik stráca podnikateľskú aktivitu, výrobky sa prestávajú predávať, zákazníci odchádzajú ku konkurencii, prestáva spolupráca s partnermi. Cieľom tejto fázy je zabrániť zániku podniku = a práve preto si podnik stanovuje nové strat. plány!!!
- fáza = FÁZA ZÁNIKU PODNIKU - nastane vtedy, keď sa nepodarí zrealizovať zámery 4. fázy podnik zaniká.
Najčastejšie príčiny zániku podniku sú:
- vzájomná dohoda všetkých majiteľov al. rozhodnutie majiteľa, že podnik zanikne
- uplynie doba, na ktorú bol podnik založený
- rozhodnutie súdu o zániku podniku
Organizačná štruktúra - predstavuje vzájomné usporiadanie útvarov a ľudí v podniku. O usporiadaní vzťahov v OŠ je treba rozhodnúť na zákl.:
- situácie, v ktorej sa podnik nachádza
- na zákl. cieľov, ktoré majú byť dosiahnuté
- na zákl. profesijného obsadenia ľudí v podniku
Pri tvorbe OŠ riešime 2 otázky:
- organizačná diferenciácia ( rozlišovanie (činností))
- organizačná integrácia (zlučovanie činností)
Každá OŠ musí byť stabilná a zároveň pružná. Štruktúrnou jednotkou OŠ je ucelená časť organizácie - útvar!
Útvar môže byť:
- oddelenie (personálne...), al. dielňa, al. závod
- má jasne vymedzené úlohy, svoju právomoc a zodpovednosť.
Typy org. štruktúr:
Jednoduchá štruktúra malého podniku - používa sa v malých podnikoch, ktoré vyrábajú úzky sortiment výrobkov, napr.: miestna pekáreň, domáca opravovňa
VLASTNÍK AL. MANAŽÉR = ZAMESTNANCI
Funkčná štruktúra podniku - na čele funkčných útvarov sú funkční manažéri
VLASTNÍCI AL. VRCHOLOVÝ MANAŽMENT = FINANCIE, MARKETING, VÝSKUM A VÝVOJ, VÝROBA, ĽUDSKÉ ZDROJE, INFORMAČNÝ SYSTÉM
Divizionálna štruktúra - rozlišujeme 3 úrovne riadenia:
- úroveň podniku - manažment rozhoduje o rozvoji podniku ako celku
- úroveň divízií - rozhoduje ako úspešne súťažiť s konkurenciou v danom odbore
- funkčná úroveň - riešia sa tu problémy jednotlivých funkčných oblastí manažmentu, napr.: výroby.
Divízia - oddelenie, útvar
VLASTNÍCI = VRCHOLOVÝ MANAŽMENT PODNIKU = DIVÍZIA 1 (GENERÁLNY MANAŽÉR, FUNKČNÝ MANAŽÉR, VÝROBKY SKUPINY 1), DIVÍZIA 2 (GENERÁLNY MANAŽÉR, FUNKČNÝ MANAŽÉR, VÝROBKY SKUPINY 2), DIVÍZIA 3 (GENERÁLNY MANAŽÉR, FUNKČNÝ MANAŽÉR, VÝROBKY SKUPINY 3)
Holdingová štruktúra podniku
Holding - je voľným združením samostatných podnikov, ktoré sú spojené prostredníctvom finančného kontrolného systému.
VRCHOLOVÉ VEDENIE HOLDINGU = PODNIK A, PODNIK B, PODNIK C