Komunikácia s podriadenými
Komunikácia s podriadenými
Komunikácia - proces prenášania inf. od jednej osoby k druhej. Prostriedok, pomocou ktorého sa ľudia v org. spájajú na dosiahnutie určitého cieľa. Zabezpečuje zjednotenie činností samotnej org.
Na to, aby sa komunikácia uskutočnila sú potrebné 3 podmienky:
- musí existovať samotná inf., ktorá je predmetom komunikácie
- do jej procesu sa musia zapojiť najmenej 2-ja ľudia (odosielateľ, prijímateľ)
- musí sa uskutočniť samotný prenos inf.
Funkcie komunikácie:
- informačná - poskytuje inf. jednotlivcom, al. skupinám pri rozhodovaní, vedení....
- motivačná - motivuje zam. k lepším výsledkom, plneniu cieľov
- kontrolná - kontroluje sa činnosť jednotlivcov, skupín...
- emotívna - umožňuje vyjadriť cítenie a uspokojenie z plnenia soc. potrieb
Činitele, ktoré znižujú pravdepodobnosť kom. nazývame komunikačné bariéry.
KOMUNIKAČNÉ BARIÉRY:
- kom. mikro bariéry = zrozumiteľnosť správy
- kom. makro bariéry = sú to požiadavky na nevhodný spôsob kom., rozsiahlosť správy, využívanie svetového jazyka v kom. procese
Informácia - je oznámenie o určitej skutočnosti, udalosti, jave...
Mala by byť: zrozumiteľná, kvalitná, včasná, úplná...
Informácia tvorí základ inf. systému podniku. Aby sa inf. dostala od odosielateľa k prijímateľovi prechádza tzv. informačným tokom.
ODKAZ
hluk kanál
ODOSIELATEĽ POCHOPENIE PRÍJEMCA
(ZDROJ) VÝZNAMU
SPRÁVY
kanál
hluk
ODKAZ
Odosielateľ - osoba, ktorá zistila všetky inf., zostavila správu a zastala ju
Príjemca - osoba, ktorá správu prijala a má potrebu odpovedať
Odkaz - správa, inf.
Hluk - napätie, stres, nervozita, predsudky, zaujatosť voči osobám, ktorej správu posielam (únava, radosť, smútok..)
Kanál - médiá, ktoré správu prenášajú, napr.: počítačovou sieťou, písomnosťami, telefonický hovor, prezentáciou (v power pointe), informačnými tabuľkami, podnikovými novinami...
Horizontálna manažérska kom.:
- uskutočňuje sa v podniku na tej istej úrovni riadenia. Plní tieto funkcie:
- poskytuje inf., ktoré zozbierali skupiny
- umožňuje riešenie problému medzi oddeleniami
- podporuje spoluprácu medzi oddeleniami a celými kolektívmi
- posilňuje morálku jednotlivcov
Vertikálna manažérska kom.:
- ide o odovzdávanie inf. podriadených pracovníkov k svojim nadriadeným o výsledkoch ich práce. Môže byť:
- A) Komunikácia "nadol" = a odovzdávanie príkazov, odkazov od nadriadených k podriadeným
Základné typy:
- príkazy, inštrukcie
- príručky, smernice
- info tabuľa, plagát
- rôzne inzeráty, noviny.
- B) Komunikácia "nahor" = zákl. typy:
- odkazy, ktoré informujú o aktivitách pri riešení konfliktov
- odkazy vedúcim, ktoré sú reakciou na prac. výkony a problémy zamestnancov
- odkazy, ktorú sú odovzdávané stanoviská podnikovej politike a organizácii práce
Výhody komunikácie
- poskytuje nadriadeným inf. o tom či ich podriadení akceptovali návrhy, plány, nápady
- umožňuje podriadeným aktívne sa zúčastňovať rozhodovacieho procesu
- upriamuje pozornosť vedúcich na problémy, ktoré treba riešiť.