Manažéri a vedenie ľudí, štýly vedenia ľudí
Manažéri a vedenie ľudí, štýly vedenia ľudí
Vedenie ľudí - je prideľovanie úloh, príkazov a práce určitému počtu ľudí. Je nástrojom komunikácie s ostatnými pracovníkmi. Je proces usmerňovania a správania ostaných ľudí v záujme dosiahnutia vopred stanovených cieľov. Úspešné vedenie je založené na prieskume a využívaní skúseností úspešných vodcov prac. skupín. Úspešného vodcu charakterizuje inteligencia (zdravý úsudok - nezainteresovanosť), emocionálna zrelosť, požadovaná kvalifikácia a fyzická výkonnosť, prispôsobenie sa ostatným (rôznym) skupinám.
Štýly vedenia ľudí - štýlom vedenia ľudí rozumieme spôsob vedenia podriadených, ktorých motivuje ich správanie sa v rôznych situáciách.
- Autoritatívny štýl vedenia - manažér trvá na sv. rozhodnutí a príkazoch, uznáva iba prísny organizačný postup, hierarchiu funkcií a uznáva sa na zákl. moci.
- Participatívny - je založený na účasti všetkých pracovníkov na riadení a rozhodovaní, medzi manažérom a pracovníkom prevláda vzájomná dôvera na zákl. vymedzenie kompetencie, do rozhodovania sa zapájajú pracovníci podľa ich odbornosti.
- Demokratický - vedúci manažér sa pri rozhodovaní radí s podriadenými, podriadení majú priestor na uplatnenie sv. názorov. Vedenie ľudí sa zakladá na dobrovoľnosti podriadených. Vedúci využíva prirodzenú autoritu.
- Liberálny - je charakteristický voľnejším prístupom nažéra. Vedúci má nízku autoritu. Vyhýba sa zodpovednosti. Tento vedúci býva spravidla tolerantný k chybám sv. podriadených.
Podľa toho, do akej miery vedúci manažér kladie dôraz na plnenie úloh a do akej miery umožní účasť pracovných skupín v rozhodovacom procese rozlišujeme vedenie ľudí na:
- vedenie ľudí bez možnosti ich účasti na rozhodovaní - manažér prijíma rozhodnutia na splnenie podnikových cieľov sám
- vedenie ľudí s ich maximálnou účasťou na rozhodovaní - manažér prijíma rozhodnutia, ktoré sú rozhodnutiami celej prac. skupiny
- vedenie ľudí s ich minimálnou účasťou - manažér nerešpektuje ciele podnikového manažmentu a ignoruje účasť pracovníkov pracovnej skupiny pri rozhodovaní
- vedenie ľudí s kompromisným prístupom manažéra
- kolektívne vedenie
Systém hodnotenia musí spĺňať tieto kritériá: pracovníci ho musia akceptovať, musí byť objektívny, musí byť ľahko zvládnuteľný aj pre zaneprázdnených manažérov, ktorý to hodnotenie vykonávajú.
Metódy hodnotenie sú verbálne a neverbálne.
Funkcie hodnotenia zamestnancov:
- poznávacia - manažér získava prehľad o výkonoch členov skupiny
- porovnávacia - porovnávanie s inými pracovnými výkonmi
- regulačná - vedúci má právo vyradiť nevýkonného pracovníka zo skupiny
- stimulačná - vedúci stimuluje (podnecuje) skupinu k lepším výsledkom
- výberová - spočíva vo výbere pracovníka na lepšiu pozíciu v podniku
- kauzálna - manažér skúma príčiny zmien v správaní pracovníkov
Motivácia - chápeme ju ako vnútorný stav vyvolávajúci individuálne správanie v tých činnostiach, ktoré zaručujú dosiahnutie cieľa. Motív - chápeme ho ako vnútorný pocit, ktorý aktivuje a pomáha, povzbudzuje, sústreďuje a usmerňuje správanie človeka na dosahovanie cieľov. Motivačné faktory: osobný rast, profesijný postup, postavenie (úspechy, zodpovednosť), zaujímavá práca, úspech, uznanie (pochvala, ocenenie úspechov), samotné výsledky práce.
Poznáme motiváciu:
- pozitívnu - má dlhodobý účinok; vytvára kladnú (pozitívnu) klímu; dostáva pracovníkov do stavu, že sa im plnenie zadaní stáva samozrejmosťou
- negatívnu - krátkodobý účinok; narúša pozitívnu atmosféru v spoločnosti; keď sa prestane negatívne motivácia uplatňovať, prestáva byť účinná na výkon pracovníka
Teória motivácie
Maslowova hierarchia potrieb - jej zákl. je poznanie, že ľudí motivujú neuspokojené potreby, ktoré sú zoradené do pyramídy podľa ich dôležitosti.
POTREBY SEBAREALIZÁCIE
(osobný a odborný rast)
POTREBY OSOBNOSTI - POTREBY UZNANIA
(pochvaly, vyznamenania, prestíž, žiadosť o radu)
SOCIÁLNE POTREBY (SPOLOČENSKÉ)
(priateľstvo, kladné medziľudské vzťahy)
POTREBY ISTOTY A BEZPEČNOSTI
(istota zamestnania, zdravotné a dôchodkové zabezpečenie)
FYZIOLOGICKÉ POTREBY
(jesť, spať, piť a bývať....odievanie, hygiena)
Herzbergova teória - je založená na dotazníkoch a testoch pre zamestnancov. Výsledkom dotazníkov a testov je zistenie 2 faktorov (ktoré motivujú pracovníka k lepším výsledkom):
- udržiavacie faktory - plat, vhodné pracovné podmienky
- motivačné faktory - ocenenie, zodpovednosť, osobný rast
Wroomova teória očakávaní (teória očakávaní) - táto teória hovorí, že zamestnanci sú natoľko motivovaný k práci nakoľko očakávajú, že bude ich úroveň pracovného úsilia odmenená. Úsilie smeruje k výkonu a keď a dosiahnem výkon budem odmenený.