Zóny pre každého študenta

Manažéri a vedenie ľudí, štýly vedenia ľudí

Manažéri a vedenie ľudí, štýly vedenia ľudí

Vedenie ľudí - je prideľovanie úloh, príkazov a práce určitému počtu ľudí. Je nástrojom komunikácie s ostatnými pracovníkmi. Je proces usmerňovania a správania ostaných ľudí v záujme dosiahnutia vopred stanovených cieľov. Úspešné vedenie je založené na prieskume  a využívaní skúseností úspešných vodcov prac. skupín. Úspešného vodcu charakterizuje inteligencia (zdravý úsudok - nezainteresovanosť), emocionálna zrelosť, požadovaná kvalifikácia a fyzická výkonnosť, prispôsobenie sa ostatným (rôznym) skupinám.

Štýly vedenia ľudí - štýlom vedenia ľudí rozumieme spôsob vedenia podriadených, ktorých motivuje ich správanie sa v rôznych situáciách.

 

Podľa toho, do akej miery vedúci manažér kladie dôraz na plnenie úloh a do akej miery umožní účasť pracovných skupín v rozhodovacom procese rozlišujeme vedenie ľudí na:

  1. vedenie ľudí bez možnosti ich účasti na rozhodovaní - manažér prijíma rozhodnutia na splnenie podnikových cieľov sám
  2. vedenie ľudí s ich maximálnou účasťou na rozhodovaní - manažér prijíma rozhodnutia, ktoré sú rozhodnutiami celej prac. skupiny
  3. vedenie ľudí s ich minimálnou účasťou - manažér nerešpektuje ciele podnikového manažmentu a ignoruje účasť pracovníkov pracovnej skupiny pri rozhodovaní
  4. vedenie ľudí s kompromisným prístupom manažéra
  5. kolektívne vedenie

Systém hodnotenia musí spĺňať tieto kritériá: pracovníci ho musia akceptovať, musí byť objektívny, musí byť ľahko zvládnuteľný aj pre zaneprázdnených manažérov, ktorý to hodnotenie vykonávajú.

Metódy hodnotenie sú verbálne a neverbálne.

Funkcie hodnotenia zamestnancov:

- poznávacia - manažér získava prehľad o výkonoch členov skupiny

- porovnávacia - porovnávanie s inými pracovnými výkonmi

- regulačná - vedúci má právo vyradiť nevýkonného pracovníka zo skupiny

- stimulačná - vedúci stimuluje (podnecuje) skupinu k lepším výsledkom

- výberová - spočíva vo výbere pracovníka na lepšiu pozíciu v podniku

- kauzálna - manažér skúma príčiny zmien v správaní pracovníkov

Motivácia - chápeme ju ako vnútorný stav vyvolávajúci individuálne správanie v tých činnostiach, ktoré zaručujú dosiahnutie cieľa. Motív - chápeme ho ako vnútorný pocit, ktorý aktivuje a pomáha, povzbudzuje, sústreďuje a usmerňuje správanie človeka na dosahovanie cieľov. Motivačné faktory: osobný rast, profesijný postup, postavenie (úspechy, zodpovednosť), zaujímavá práca, úspech, uznanie (pochvala, ocenenie úspechov), samotné výsledky práce.

Poznáme motiváciu:

Teória motivácie

Maslowova hierarchia potrieb - jej zákl. je poznanie, že ľudí motivujú neuspokojené potreby, ktoré sú zoradené do pyramídy podľa ich dôležitosti.

POTREBY SEBAREALIZÁCIE

(osobný a odborný rast)

POTREBY OSOBNOSTI - POTREBY UZNANIA

(pochvaly, vyznamenania, prestíž, žiadosť o radu)

SOCIÁLNE POTREBY (SPOLOČENSKÉ)

(priateľstvo, kladné medziľudské vzťahy)

POTREBY ISTOTY A BEZPEČNOSTI

(istota zamestnania, zdravotné a dôchodkové zabezpečenie)

FYZIOLOGICKÉ POTREBY

(jesť, spať, piť a bývať....odievanie, hygiena)

Herzbergova teória - je založená na dotazníkoch a testoch pre zamestnancov. Výsledkom dotazníkov a testov je zistenie 2 faktorov (ktoré motivujú pracovníka k lepším výsledkom):

  1. udržiavacie faktory - plat, vhodné pracovné podmienky
  2. motivačné faktory - ocenenie, zodpovednosť, osobný rast

Wroomova teória očakávaní (teória očakávaní) - táto teória hovorí, že zamestnanci sú natoľko motivovaný k práci nakoľko očakávajú, že bude ich úroveň pracovného úsilia odmenená. Úsilie smeruje k výkonu a keď a dosiahnem výkon budem odmenený.

Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/ekonomia/17311-manazeri-a-vedenie-ludi-styly-vedenia-ludi/