Riadenie pracovných skupín
Riadenie pracovných skupín
Skupina - určitý počet ľudí, ktorí sú vo vzájomnom vzťahu, sú si toho vedomí a uvedomujú si svoje postavenie v skupine
Kategórie skupín:
- Formálne - vznikla na zákl. rozhodnutia vedúceho
- Neformálne - členov spájajú rovnaké záujmy, dobré vzťahy
- Primárne - určité spoločenstvo osôb, ich cieľom môže byť, napr.: zvýšenie kvality života (rodina)
- Sekundárne - veľké skupiny osôb, ktorých členovia majú spoločný cieľ = podporovať svojich predstaviteľov
Formálne a neformálne pracovné skupiny:
- Formálne sk. - vo vnútri podniku, ktorý podporuje manažérske rozhodnutia pri plnení úloh, ktoré slúžia na dosiahnutie cieľov. Má jedného nadriadeného a viacerých podriadených
Členenie:
- ovládaná - členovia v nich vykonávajú opakujúce sa úlohy
- úkolové - členovia v nich vykonávajú náhodné (výnimočné) úlohy
Úkolové členíme na:
- pracovné komisie - slúžia na zvyšovanie kvality
- pracovné tými - slúžia na udržiavanie podnikovej výkonnosti a ekon. rastu (5 - 15 členov)
Formálna sk. má 4 etapy vývoja:
- etapa prijímacia - prijímame nových členov do sk., ich prispôsobovanie sa
- etapa komunikácie a rozhodovania - nový členovia už riešia prvé úlohy, navzájom komunikujú a prijímajú prvé rozhodnutia
- etapa skupinovej solidarity - pôjde o vzájomné odsúhlasenie názorov jednotlivých členov skupiny na určitý problém = kde sa zvýrazňuje spolupráca a medziľudské vzťahy
- etapa skupinovej kontroly - jej cieľom je dosiahnuť úspech, po ukončení práce prichádza kontrola vedenia
- Neformálna sk. - vzniká v podniku prirodzene na zákl. dobrých medziľudských vzťahov.
Členenie:
- záujmová sk. - členov spája dosiahnutie určitého cieľa, záujmu, napr.: zvýšenie platu
- priateľská sk. - vznikajú v rámci priateľských stretnutí, sú dočasné, časom sa menia, členov spája rovnaká rasa, náboženstvo, záujmy atď...
ZNAK |
FORMÁLNA SKUPINA | NEFORM. SKUPINA |
CIEĽ | zisk, úspešnosť | spokojnosť |
VZNIK | podľa plánu organizácie | spontánne |
VPLYV | funkcia, peňažná odmena |
osobnosť |
KOMUNIKÁCIA | zhora nadol | rôzne - cez osoby = šuškandov |
VEDÚCI | určený vedením | určí ho skupina |
KONTROLA | peňažnou odmenou, hrozbou sankciami | silné sociálne sankcie |
Hodnotenie prac. skupiny:
Výsledky hodnotenia sa najčastejšie využívajú pri:
- riadení kariéry zamestnancov
- rozhodovaní o rozmiestnení zamestnancov
- rozhodovaní o skončení pracovného pomeru
- zisťovaní potreby ďalšieho vzdelávania zamestnancov
Intervaly hodnotenia:
- vykonávajú sa raz ročne
- v malých a stredných podnikoch buď štvrťročne al. polročne
Hodnotiteľ - manažér organizačného útvaru al. prac. sk.. Na hodnotení sa podieľajú aj spolupracovníci, zákazníci.
Kritériá hodnotenia - patria sem:
A.) Pracovné výsledky - množstvo vyrobených výrobkov, odpadovosť, predaj výrobkov a služieb, počet reklamácií, počet obslúžených zákazníkov
B.) Pracovné správanie - prístup k plneniu úloh, rešpektovanie prac. nariadení, dochádzka do zamestnania
C.) Odborná spôsobilosť - odborné vedomosti, zručnosti, podnikavosť, schopnosť (ochota) niesť riziko
Zavŕšenie hodnotenia by sa malo konať v hodnotiacom rozhovore, v ktorom manažér oboznámi zamestnanca s výsledkami hodnotenia a ich dôsledkami (preradenie, povýšenie, skončenie prac. pomeru, odmeňovanie...) a umožní zamestnancovi vyjadriť sa k hodnoteniu!