V manažérskom rozhodovaní je celý rad javov neistých.
Riziko - neistota a z nej vyplývajúce riziko sa stáva v trhovej konkurencii významným aspektom zložitých rozhodovacích procesov. Rizikom sa myslia neistoty, ktoré sa dakú merať štatistickými metódami. Neistoty sú náhodné javy, ktoré sa nedajú exzaktne merať, je možné o nich vysloviť len domnienky.Jednotlivé druhy rizík sa líšia faktormi, ktoré ich spôsobujú. Z tohto hľ. sa rozlišujú:
- technické (výskum a vývoj nových výrobkov a technológií)
- výrobné (energie, suroviny, pracovná sila)
- obchodné (súvisia s dopytom vo vzťahu k výške predaja neistoty trhu spojené s uplatnením výrobkov na domácich a zahraničných trhoch = reklama, ceny výrobkov)
- finančné (investovanie)
- ekonomické (inflácia)
- riziká v oblasti informatiky (chyba obsluhy, chyba hardwaru a softwaru)
- politické
Ďalšie rozdeľujeme na:
Podnikateľské riziko - riziko obsahuje urč. formu zodpovednosti za dôsledky zvoleného podnikateľského rozhodnutia, miera úspešnosti ovplyvňuje postavenie a ohodnotenie podnikateľa, manažéra al. ich skupiny
Negatívnou stránkou sú školy (straty), ku ktorým viedlo príslušné rozhodnutie čo sa odráža v dosiahnutých výsledkoch (plánovaných, žiaducich al. cieľových). Pozitívna stránka - nádej na prekročenie neg. efektov.