Zóny pre každého študenta

Propagácia podniku cestovného ruchu

Propagácia podniku cestovného ruchu

Propagácia – zabezpečuje efektívnu komunikáciu medzi poskytovateľom produktu a cieľovým zákazníkom. Je viditeľnou, verejnou tvárou marketingu, z toho dôvodu si ju ľudia s marketingom často zamieňajú. Cieľom propagácie je informovať a presvedčiť potenciálnych zákazníkov o výhodách produktu a motivovať ich ku kúpe.

Propagáciou rozumieme cieľavedomé pôsobenie na potenciálnych zákazníkov. Propagácia (reklama) plní:

  1. komunikačné poslanie – poskytuje informácie, ide o sprostredkovanie informácii smerom k zákazníkovi.
  2. ekonomické poslanie – úlohou reklamy je predovšetkým podporiť predaj a tým zvyšovať obrat.

Cieľom propagácie je teda cieľavedome sprostredkúvať určité správy o produkte, tovare, a tým uľahčiť, urýchliť proces nákupného rozhodovania.

Model reklamy:

Druhy propagačných prostriedkov:

Medzi ďalšie reklamné prostriedky patria aj nálepky, katalógy, svetelná reklama, reklama na dopravných prostriedkoch, webové stránky a pod.

Marketingová komunikácia má svoje špecifické fázy, ktoré majú zákazníka presvedčiť o prijatí produktu:

Propagácia využíva rôzne techniky marketingovej komunikácie:

  1. reklama – platená forma neosobnej prezentácie produktu konkrétnym zadávateľom v masovokomunikačných prostriedkoch (TV, rozhlas, časopisy, katalógy, verejné informačné plochy)

(modul AIDA – attention, interest, desire, action)

  1. katalógy (brožúry) – obsahujú detailný opis produktu a poskytovateľa
  2. public relations – vytváranie a pestovanie dobrých vzťahov s verejnosťou prostredníctvom komerčne významných správ v médiách. Na tento účel sa vydávajú publikácie, rešerše, výročné správy, odborné články, organizujú sa tlačové konferencie, semináre, prednášky a zabezpečuje sponzorstvo charitatívnych programov a verejných projektov. V CR sa pozývajú novinári zo zahraničia, aby im poskytovatelia služieb osobne sprostredkovali zážitok v destinácii, o ktorom oni následne napíšu v zahr. tlači.
  3. podpora predaja – krátkodobé podnety k povzbudeniu predaja alebo nákupu používané nepravidelne, napr. reklama nabáda: „kúp si náš produkt!“ Patria sem rozličné rôzne kupóny, zľavy, spotrebiteľské súťaže, zvýšenie hodnoty produktu (fľaša šampanského alebo košík ovocia na privítanie v hotelovej izbe).
  4. osobný predaj - ústna prezentácia v komunikácii s jedným alebo viacerými potenciálnymi kupujúcimi s cieľom uskutočniť predaj, ktorý prebieha „tvárou v tvár.“ Príkladom je predaj fakultatívnych výletov k organizovaným zájazdom.
  5. direct mailing – zasielanie propagačných materiálov a predaj cez telefón (telemarketing) využívaný na kontaktovanie potenciálnych zákazníkov k opätovnému nákupu.
  6. reklama v mieste prejdaja – forma podpory predaja prostredníctvom tlačených propagačných materiálov umiestnených v mieste predaja (navigačné tabule, výstavné stojany, vitríny)
  7. sponzoring – finančná alebo materiálna podpora určitej udalosti, činnosti, osoby, organizácie alebo produktu nespriaznenou organizáciou alebo darcom. Poskytuje sa výmenou za zverejňovanie mena a obchodnej značky sponzora. Častým poberateľom podpory sú umelecké a športové organizácie.
  8. účasť na výstavách a veľtrhoch – výber primeraných nástrojov marketingovej komunikácie a ich kombinácia do propagačnej kampane závisí od spôsobov vytvorenia čo najpriaznivejšieho dojmu na cieľový zákaznícky segment.
Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/ekonomia/17349-propagacia-podniku-cestovneho-ruchu/